jrewing Startet 16.August.2023 Link til dette innlegget Startet 16.August.2023 Kjøpte en litt eldre Honda 5hk påhengsmotor. Den starter greit og går fint, men hvis man ikke bruker blæra på slangen og pumper bensin med hånden stopper den ganske raskt. Konklusjonen min er at bensinpumpa ikke klarer å pumpe bensinen inn i fra tanken. Jeg åpnet bensinpumpa, men kan ikke se noe galt. Noen som har tips? Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
ivar Svart 16.August.2023 Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 minner meg om naboens Honda 2,3hk - kan være en sammeheng, eller ikke. En eldre herremann kjøpte motoren ny, og som småmotorer flest sto den mest til pynt. Og når den skulle brukes så var den veldig vrang å starte. Værre dess lengre den sto. Inne på service flere ganger uten å finne feil. Og han ble til slutt så lei at han sa "hent faenskapet, den som vil ha!" Min litt mer motorkyndige nabo tenkte at en Honda skal jo være gode greier, og forhørte seg litt rundt før han begynte å dra i startsnora. Og fikk tips om at når disse hadde stått lenge så ble det så tørt på syilndervegger osv at det rett og slett ble dårlig tetting på stempelringene, og at en liten sprut med oljekanna i tennplugghullet kunne gjøre susen. Det ble prøvd, og motor startet på noen få drag. Kan det tenkes at det samme skjer her , er jo veivhusvakuum som driver pumpa og at denne lille oljeskvetten hjelper til å "få i gang" bensinpumpa...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 17.August.2023 Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 Tror jeg ville kjøpt et pakningssett til den pumpa. Jeg ser membranen har begynt å delaminere et par steder, og da kan det også være smålekkasjer. Jeg gjorde det på min Mariner, kostet kun et par hundrelapper og motoren gikk mye bedre etterpå. Ikke helt samme feil, min dro bensin gjennom membranen og inn i veivhuset så den fikk for mye bensin. Men småsprekker i membran kan forårsake mye tull. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jrewing Svart 17.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 Ja, et pakningssett kan ikke skade :-) Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
jrewing Svart 17.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 Men hvor finner jeg det? Motoren er over 20 år gammel. Jeg bor i Stavanger. Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
zipp Svart 17.August.2023 Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 jrewing skrev On 17.8.2023 at 10.34: Men hvor finner jeg det? Motoren er over 20 år gammel. Jeg bor i Stavanger. Vis hele sitatet Prøv her https://www.sbaad.no/ de selger honda Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 17.August.2023 Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 i disse E10 tider: Har også en slik motor av et annet merke som henger mest til pynt. Gikk for noen år over til alkylat (4T) bensin, og kan rapportere at startproblemer er helt fraværende. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.August.2023 Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 jrewing skrev On 17.8.2023 at 10.34: Men hvor finner jeg det? Motoren er over 20 år gammel. Jeg bor i Stavanger. Vis hele sitatet Jeg bestilte hos et lokalt båtsenter og fikk delene to dager senere. Min motor er 28 år gammel. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jrewing Svart 18.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2023 Sitat Pris på ny bensinpumpe er 3181,- Vis hele sitatet Heftig delepris! Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
ivar Svart 18.August.2023 Link til dette innlegget Svart 18.August.2023 Auda! Sjekket om det fins rep.sett? Inneholdende membraner + ventiler så burde det bli en smule billigere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 18.August.2023 Link til dette innlegget Svart 18.August.2023 Jeg mener på at komplett sett med fjærer, menbraner og ventiler til min Mariner 30hk kostet max 300,-. Men det er jo slett ikke sikkert at Honda selger slike sett. Jeg ville også ha sjekket slange eller pakning mellom pumpe og veivhus. Om den suger falsk luft her vil ikke pumpa fungere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jrewing Svart 21.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Takk. skal sjekke når jeg er på hytta neste gang. Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.