Jump to content

Honda 5HK 2000-modell (BF5A) klarer ikke suge bensin

jrewing

Recommended Posts

Kjøpte en litt eldre Honda 5hk påhengsmotor. Den starter greit og går fint, men hvis man ikke bruker blæra på slangen og pumper bensin med hånden stopper den ganske raskt. Konklusjonen min er at bensinpumpa ikke klarer å pumpe bensinen inn i fra tanken. Jeg åpnet bensinpumpa, men kan ikke se noe galt.

Noen som har tips?

IMG_3263.jpeg

IMG_3262.jpeg

IMG_3261.jpeg

IMG_3260.jpeg

IMG_3259.jpeg

IMG_3258.jpeg

IMG_3257.jpeg

IMG_3256.jpeg

IMG_3255.jpeg

IMG_3254.jpeg

mail betyr post

e-mail betyr e-post

minner meg om naboens Honda 2,3hk - kan være en sammeheng, eller ikke. :confused:

En eldre herremann kjøpte motoren ny, og som småmotorer flest sto den mest til pynt.   Og når den skulle brukes så var den veldig vrang å starte.  Værre dess lengre den sto.  Inne på service flere ganger uten å finne feil.  Og han ble til slutt så lei at han sa "hent faenskapet, den som vil ha!" 

Min litt mer motorkyndige nabo tenkte at en Honda skal jo være gode greier, og forhørte seg litt rundt før han begynte å dra i startsnora. Og fikk tips om at når disse hadde stått lenge så ble det så tørt på syilndervegger osv at det rett og slett ble dårlig tetting på stempelringene, og at en liten sprut med oljekanna i tennplugghullet kunne gjøre susen.
Det ble prøvd, og motor startet på noen få drag. 

Kan det tenkes at det samme skjer her , er jo veivhusvakuum som driver pumpa og at denne lille oljeskvetten hjelper til å "få i gang" bensinpumpa...?    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tror jeg ville kjøpt et pakningssett til den pumpa. Jeg ser membranen har begynt å delaminere et par steder, og da kan det også være smålekkasjer. Jeg gjorde det på min Mariner, kostet kun et par hundrelapper og motoren gikk mye bedre etterpå. Ikke helt samme feil, min dro bensin gjennom membranen og inn i veivhuset så den fikk for mye bensin. Men småsprekker i membran kan forårsake mye tull. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
jrewing skrev for 1 time siden:

Men hvor finner jeg det? Motoren er over 20 år gammel. Jeg bor i Stavanger.

Jeg bestilte hos et lokalt båtsenter og fikk delene to dager senere. Min motor er 28 år gammel. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Auda!  

Sjekket om det fins rep.sett?  Inneholdende membraner + ventiler så burde det bli en smule billigere   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg mener på at komplett sett med fjærer, menbraner og ventiler til min Mariner 30hk kostet max 300,-. Men det er jo slett ikke sikkert at Honda selger slike sett.

Jeg ville også ha sjekket slange eller pakning mellom pumpe og veivhus. Om den suger falsk luft her vil ikke pumpa fungere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...