Jump to content

Groing på påhengsmotor som henger ned i sjøen. Askeladden C83

Onkel Benz

Recommended Posts

Hei.

På vår Askeladden C83 henger motoren såpass langt nedi sjøen, selv når den er kjørt helt opp at det gror noe voldsomt på den

40cm langt gress henger på den når vi skal ut, og det dekker kjølevannsinntaket.

Skraper som en galning med kost før jeg starter den men er jo litt bekymret for at det kommer inn i kanalene.

Er det noen andre som har en løsning på dette eller er det ikke et problem? 

mvh

Stian 

IMG_20230622_181350247.jpg

Bunnstoff (for aluminium) på den delen som henger ned i vannet. Eller drevspray (som da egentlig er bunnstoff).

Annen løsning kommer jeg ikke på.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Kan ikke si at jeg opplevde det som noe veldig brysomt akkurat, med min tidligere Honda , som jeg heller ikke fikk tiltet helt opp i fra sjøen. Jeg brukte bare en vaskebørste, slik du nevner, en gang i blant, det holdt undervannshuset stort sett helt rent gjennom sesongen. Ser på bildet av din båt, så har du jo en ypperlig "sitteplass" bak på plattformen, så der må det jo være lettvint å komme til med en børste. Ville ikke begynne med noen form for bunnstoff etc. på motoren uansett.

Løsningen er ett av to: bunnstoff eller heis. Har akkurat samme problem, og har båten er sted det gror kraftig. Bunnstoff for alu fungerer noen lunde bra, jeg bruker varianter fra sprayboks. Man må dekke/tape alle deler som ikke skal ha bunnstoff. Alternativ 2 er motorheis/"setback", her er noen varianter. Du får da flyttet motoren et antall cm bakover, og dermed får du tiltet mer ut av vannet. 

Mange har båten steder det gror lite, og skjønner ikke problemet. Min erfaring er at det er svært store forskjeller på groing fra sted til sted. Jeg liker godt Askeladden (har jo en selv), men akkurat denne designen kan jeg spare meg for. Gjelder en del andre merker også.

Forøvrig: vær sikker på at du har tiltet opp maks - altså at motoren nesten toucher borti båten ved opptilt. Hvis du har en del å gå på, er dette lett å endre på motoren.

Onkel Benz skrev for 5 timer siden:

Er det noen andre som har en løsning på dette eller er det ikke et problem? 

40 cm var langt gress, men du har nå i det minste TO gressklippere (som roterer i ulik retning) til å ordne opp i problemet :-)

Av mine tre motorer så er det bare en som har noe groe på seg. Den stikker ca 5 cm nedi vannet (salltvann i skjermet havn). Groen er grønn og blir bare ca 1-2 cm lang, så det gjør ikke så mye. Hadde forventet den sulle forsvinne av seg selv når jeg kommer opp i 30 knop, men det gjør den ikke. Kjører forøvrig stort sett i mye roligere tempo.

En mulig medvirkende årsak til lite groing på min motor er at jeg bruker båten mye, særlig i den varmeste delen av året. Ifølge Google har jeg tatt ferge godt over 600 km i løpet av juli og august. Men siden jeg ikke har tatt ferge i år så er det altså turer i egne båter (hvorav den med groe står for over 90% av kjøringen i år).

Min påhenger står stort sett nede, da den kun har manuell tilt og den er tung å løse ut. Særlig for kona, som bruker den båten mest. Så undervannshuset ser ut som en svær busk til tider. Jeg har laget meg en isskrape i plast montert på et kosteskaft, som jeg rengjør med når det blir for ille. Men jeg har ikke merket noe til redusert kjøling heldigvis. Burde vel egentlig tatt den opp snart, det er i alle fall 2-3 år siden båten var oppe nå. Og da blir det fort som et eget økosystem under der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis det er så høyt motoren går, som bilde i første innlegg, så er det dårlig situasjon. 

De vitale delene av undervanns huset er i vann, mens anodene som skal beskytte er over vann. Slik jeg ser det så vil det være bedre å la motoren stå nede, når det er så galt som dette, da er i det minste anodene i vannet også. 

Men ta kontakt med forhandler, som nevnt, mulig de kan få justert så den går lengre opp. 

Sørlandet2 skrev 4 minutter siden:

Hvis det er så høyt motoren går, som bilde i første innlegg, så er det dårlig situasjon. 

De vitale delene av undervanns huset er i vann, mens anodene som skal beskytte er over vann.

Slik er det hos meg også, med annen motor. Men angående anoder er det nok ikke så ille som det ser ut, det er jo anode nederst på braketten også og ledning mellom brakett og stamme. Så en viss beskyttelse får den. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei. Takk for alle tilbakemeldinger.

Motoren er tiltet helt opp. Det er heller ikke mulig å justere den lenger opp. Den står helt inntil luken.

Og det er bare når det er varmt i vannet at det gror enormt mye. Nå er det bare mye.

Den ligger langt inne i havnen og det er stort sett stillestående vann. 

"Gressklipperne" er riktignok flinke til å fjerne dette når vi kommer opp i plan, men jeg er jo mest bekymret for at dette skal komme inn i kjølekanalen. 

Det er lenger bak fra plattformen enn det ser ut til på bildet, så å rekke ned med hendene er nok ikke mulig desverre, men jeg skal kanskje prøve å trekke på en sekk.

LM 605 skrev 5 minutter siden:

En båtbørste/kost med langt justerbart skaft må vel funke greit her?

Funker dårlig når du får skikkelig groe. Da må det skraping til.

LM 605 skrev On 3.8.2023 at 18.34:

index skrev 1 time siden:

Funker dårlig når du får skikkelig groe. Da må det skraping til.

Det er klart, når det snakkes om rur, blåskjell etc. som har grodd på undervannshuset, så må der jo grovere utstyr til. Har jo selv både blåskjell og rur som gror på braketten etc, etter sesongen, og dette må jo skrapes av, event. syrevaskes. 

Onkel Benz skrev for 21 timer siden:

40cm langt gress henger på den når vi skal ut

Da er det for lenge siden sist, den var i bruk :giggle:

Onkel Benz skrev for 2 timer siden:

men jeg skal kanskje prøve å trekke på en sekk.

Der er løsningen, men synd for svanene

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hva er årsaken til at det er uaktuelt med bunnstoff eller drevspray på nederste delen av stammen? Er det en praktisk årsak, eller bare flau over at motoren får to farger når den står på land?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

LM 605 skrev for 6 timer siden:

Det er klart, når det snakkes om rur, blåskjell etc. som har grodd på undervannshuset, så må der jo grovere utstyr til. 

Jeg snakker om tang og tare. Vokser fort, og blir svært og grovt.

index skrev 8 minutter siden:

Jeg snakker om tang og tare. Vokser fort, og blir svært og grovt.

Det er klart at hvis motoren ligger nede i sjøen i uker/månedsvis, får man jo resultatet deretter. Hadde nå min Honda i  7 sesonger med halve undervannshuset neddykket i sjøen ved landligge, men med  ofte vask/vedlikehold, så  faktisk motorens undervannshus ut som nytt da jeg solgte den. Men  jeg har jo sett noen skrekkeksempler på motorer som har ligget slik i lange tider uten tilsyn som jo ikke ser ut i det hele tatt når det gjelder groe.

LM 605 skrev 22 minutter siden:

Det er klart at hvis motoren ligger nede i sjøen i uker/månedsvis, får man jo resultatet deretter. Hadde nå min Honda i  7 sesonger med halve undervannshuset neddykket i sjøen ved landligge, men med  ofte vask/vedlikehold, så  faktisk motorens undervannshus ut som nytt da jeg solgte den. 

Noen har båter for å gnikke på dem, andre har bruksbåter. Mine båter er rene transportmidler og holdes i en tilstrekkelig stand til å kunne fungere som det på en stabil måte.  Og det aktuelle undervannshuset så ikke ut som nytt da jeg kjøpte båten heller. Men det ser mye likt ut nå som da, når det bare er rent. Et par år i slengen på sjøen gjør at ting gror. 

index skrev for 22 timer siden:

Slik er det hos meg også, med annen motor. Men angående anoder er det nok ikke så ille som det ser ut, det er jo anode nederst på braketten også og ledning mellom brakett og stamme. Så en viss beskyttelse får den. 

Tja. Så hvis du mener anoden på motor-braketten er tilstrekkelig for å dekke undervanns huset å, så er det vel ikke nødvendig å erstatte de tre anodene på stammen når de er spist opp? 

Dagen sparetips ??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...