Jump to content

Groing på påhengsmotor som henger ned i sjøen. Askeladden C83

Onkel Benz

Recommended Posts

Sørlandet2 skrev 23 minutter siden:

Dagen sparetips ??

Du får spare der du vil. Jeg skifter alle anoder når jeg skifter. Men at anoden på braketten beskytter den lille delen av finna på motoren som av og til ligger i vann når motoren er tiltet opp, tror jeg neppe er helt feil. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 56 minutter siden:

Du får spare der du vil. Jeg skifter alle anoder når jeg skifter. Men at anoden på braketten beskytter den lille delen av finna på motoren som av og til ligger i vann når motoren er tiltet opp, tror jeg neppe er helt feil. 

Selfølgelig sørger jeg for at alle anodene er i orden. Men det hørte bare ut i din kommentar at anodene på undervanns huset ikke var så viktige. Men basert på det jeg har lært så bør anoder være i vann for å fungere. 

hanto1 skrev 32 minutter siden:

Bare en liten advarsel for  dem med helårsbåt i kaldere områder, forrige eier til min motor fikk frostsprengning i undervannshuset da han lå sånn en vinter.

Etter det jeg husker har vel "vi" konkludert med at når båten ligger ute på sjøen om vinteren er det best at den er tiltet ned i sjøen hvis det er minusgrader? Nettopp pga fare for frostsprengning. Ikke minst fordi vann som kan samle seg i propellen/ girhus området når motor er opptiltet kan sprenge når det fryser?

Jeg prøver i alle fall selv å huske å la motor stå ned om vinteren, når båten er på vannet. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Sørlandet2 skrev 11 minutter siden:

Men det hørte bare ut i din kommentar at anodene på undervanns huset ikke var så viktige. 

Jeg skriver at anoden på braketten gir en viss beskyttelse. Nå må du slutte å kverulere og tillegge meg meninger jeg ikke har!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 time siden:

Jeg skriver at anoden på braketten gir en viss beskyttelse. Nå må du slutte å kverulere og tillegge meg meninger jeg ikke har!

Beklager du oppfatter dette som kverulerende. 

Basert på hvordan motoren står i første innlegg så er dette "det dummeste du kan gjøre", basert på innformasjon fra min forhandler. Slik den står får den ikke nødvendig beskyttelse fra anodene. 

Men det er godt mulig min forhandler ikke har greie på dette. Men sikkert mange måter å gjøre dette på. 

Sørlandet2 skrev 22 minutter siden:

Basert på hvordan motoren står i første innlegg så er dette "det dummeste du kan gjøre", basert på innformasjon fra min forhandler.

OK! Det ser ikke ut til at det har vært noe problem hos meg, selv om den har vært sånn siden 1995. Heldigvis er bare halve finna som er under vann på min når den er opptiltet. Men hovedproblemet hos meg er nok at motoren er tyngre enn den burde være for en slik båt.  

Når den stort sett har ligget på sjøen året rundt i 28 år uten at det har blitt et problem, så tenker jeg at jeg heller får ta problemene når de kommer. En så gammel motor er vel omtrent på overtid uansett. Men jeg ville gjerne ha en totakter for enkelt vedlikehold. Så får vi se hva det blir når denne gir opp. 

index skrev 14 minutter siden:

OK! Det ser ikke ut til at det har vært noe problem hos meg, selv om den har vært sånn siden 1995. Heldigvis er bare halve finna som er under vann på min når den er opptiltet. Men hovedproblemet hos meg er nok at motoren er tyngre enn den burde være for en slik båt.  

Når den stort sett har ligget på sjøen året rundt i 28 år uten at det har blitt et problem, så tenker jeg at jeg heller får ta problemene når de kommer. En så gammel motor er vel omtrent på overtid uansett. Men jeg ville gjerne ha en totakter for enkelt vedlikehold. Så får vi se hva det blir når denne gir opp. 

Da kan det virke som det er to forskjellige tilfeller her, din erfaring og denne. 

I dette tilfelle så er også deler av propeller-akselen også nede i saltvannet. 

Jeg ville tatt dette opp med forhandleren. Virker som den motoren ikke er designa for denne båten. En "enkel" løsning er at forhandleren monterer en lift-braket. Skjønner det er delte meninger om dette, men jeg ville ikke godtatt dette på ny båt. Det har vel vert en del tilfeller av korrosjon også på Suzuki, jeg kan ikke se at det å ikke få motoren ut av vannet er serlig gunstig over tid. 

Sørlandet2 skrev 23 minutter siden:

Da kan det virke som det er to forskjellige tilfeller her, din erfaring og denne. 

Noen cm forskjell er det nok ja. Og TS sin båt ser ut til å være  betydelig nyere enn min. Om den er helt ny eller 5-6 år gammel har jeg ikke sett noe om, mulig jeg har oversett det. Men det har jo en viss betydning for leverandørens ansvar tenker jeg. 

Grand Banks jr skrev for 18 timer siden:

Hva er årsaken til at det er uaktuelt med bunnstoff eller drevspray på nederste delen av stammen? Er det en praktisk årsak, eller bare flau over at motoren får to farger når den står på land?

Stort sett at jeg ikke får den opp på land før til vinteren.... 
Alle hekkagregat går vel med bunnstoff, og min motor er jo sort, så bunnstoff ville nok ikke vist noe særlig. 

Og hovedbekymringen min har egentlig vært kjøling, men det virker ikke som det har vært noe problem for andre.

Onkel Benz skrev On 17.8.2023 at 13.19:

Motoren er tiltet helt opp. Det er heller ikke mulig å justere den lenger opp. Den står helt inntil luken.

På noen båter har jeg sett al motordekselet (du skriver om luken, antar det er motordekselet) løftes litt opp for å få plass til opptiltet motor. Men om motor ikke er mulig  tilte opp mer (justert maks opp) så løser jo ikke et alene problemet.

Hvordan er det når du kjører med motoren passelig tiltet for rolig kjøring, har du da mye å gå på når det gjelder å tilte motoren enda lenger ned i vannet? Hvis ja kan det kanskje være mulig å sette på et kileformet mellomstykke som vipper motoren noen grader ekstra opp slik at du msiter noen grader tilt nede der du ikke bruker dem og får igjen noen grader ekstra på topp så du får tiltet motoren tilstrekkelig opp. Men vær obs på at mange motorer (inkludert min 100 hk Yamaha) har to sylindre for første delen av hevingen som også brukes under kjøring, men kun en sylinder til siste biten som ikke skal brukes ved gassspådrag, men kun har som oppgave å løfte motoren opp av vannet (og evvt rolig kjøring på grunt vann). Det er ikke sikkert mekanismen for siste del av løftet takler fullt gasspådrag så veldig bra.

Onkel Benz skrev On 17.8.2023 at 13.19:

Det er lenger bak fra plattformen enn det ser ut til på bildet, så å rekke ned med hendene er nok ikke mulig desverre, men jeg skal kanskje prøve å trekke på en sekk.

Nå vet jeg ikke hvor lange hender du har. Men jeg har en 100 hk montert på båt uten noen form for badeplattform og der klarer jeg fint å rekke hele propellen og overalt ellers. Men det forutsetter at jeg lener meg med andre hånda på motorstammen for å ikke tippe overbord. Kanskje du kan gjøre det samme for å rekke lenger bak? Bare pass på at ikke motor svinger plutselig så du mister grepet og havner i sjøen.

Har også en liten 6 hk med lang stamme montert på brakett som rekker et stykke bak skroget, og også den klarer jeg å rekke hele propellen på når motoren er vippet opp, ved å støtte meg på stammen til den store motoren.

Greit å ha muligheten til å komme til alle propeller hvis man skulle klare å få noe i propellen som må fjerne og man ikke har lyst til å bade akkurat da.

Angående sekk for å hindre groe så virker det rart om det skal hjelpe å bygge "drivhus" rundt stedet det gror. Hadde du satt en tørr motor nedi en helt tett sekk og deretter senket denne ned i vannet så kunne det nok fungert, men her blir det jo å tre en sekk ned i vannet og rundt stammen så du fyller sekken delvis med vann. Vil det da egentlig hjelpe noe mot groing på motoren? Man kan jo dempe sollyset bittelitt, men det gror da også under båter.

19 fot skrev 1 time siden:

her blir det jo å tre en sekk ned i vannet og rundt stammen så du fyller sekken delvis med vann. Vil det da egentlig hjelpe noe mot groing på motoren? Man kan jo dempe sollyset bittelitt, men det gror da også under båter.

Er sekken lystett gror det ikke nevneverdig da groe er avhengig av lys for å drive fotosyntesen. Dyr, slik som amoner, rur og annet trives heller ikke nedi stillestående vann, uten lys. Er sekken tett går det også an å fylle ferskvann nedi, slik at saltvannet blir vannet ut, for korrosjonens del.

Ja, det gror også under båter, men mest rett under vannlinja der lyset er sterkest. Enkelte anemoner/sjøpølser trives under mørkere forhold, men selv midt under båten kommer lys til slik at også lystrengende groe får greie vekstforhold. Bildet er fra under min båt, tatt ca. klokka fem på ettermiddagen en dag i august. Man kan se at lyset kommer godt til selv helt ned til kjølen lengre framme (nei, det er ikke en hai, bare kjølen, den har en form for bulb med vinger i bunn).

IMG_7411.jpeg.b2562aeaf1424e1c19a3401bdaaa596a.jpeg

Når jeg hadde båt med drev, så var det en norsk oppfinnelse som het drevhetten. Rett og slett en hette som en tredde utenpå drevet og gjorde det lystett og en unngikk groe.

Jeg tror ikke firmaet eksisterer lenger, men noe tilsvarende løsning kunne en kanskje gjort for påhengsmotor også. Tre en svart Rusta-sekk utenpå og feste med reimer?

Du kan google drevhetten og se om drevhetten.no eksisterer, men jeg tror ikke det.

Andy2 skrev On 21.8.2023 at 10.59:

Når jeg hadde båt med drev, så var det en norsk oppfinnelse som het drevhetten. Rett og slett en hette som en tredde utenpå drevet og gjorde det lystett og en unngikk groe.

Jeg tror ikke firmaet eksisterer lenger, men noe tilsvarende løsning kunne en kanskje gjort for påhengsmotor også. Tre en svart Rusta-sekk utenpå og feste med reimer?

Du kan google drevhetten og se om drevhetten.no eksisterer, men jeg tror ikke det.

Hvis drevhette hadde væt en enkelt og god løsning på et stort problem så ville det nok vært mange slike å se rundt omkring, men jeg har ikke sett noen.

Jeg ser også for meg at endel (om de bruker en slik) tar på drevhetta når de ikke skal bruke båten på noen uker. Når de så skal ut på båttur så starter de opp, setter motor i gir og så kommer de på at de hadde jo på drevhetta, som nå er fillebiter viklet inn i propellen.

Havarita skrev On 21.8.2023 at 10.39:

Bilde fra tilsvarende båt:

Galleribilde 3 av 8

Ser ut for at det er mulig å tilte motoren enda litt høyere og få den helt ut av vannet.

Som påpekt i denne tråden er øverste stop-posisjon enkel justerbar. Se instruksjonsbok.

Ser man det bilde av båten min jo. Skal sjekke på denne om det lar seg gjør å fikse på "Tilt Limter Cam" dele så den går litt lenger opp,

m0rgankan3 skrev On 24.8.2023 at 12.46:

Ser man det bilde av båten min jo. Skal sjekke på denne om det lar seg gjør å fikse på "Tilt Limter Cam" dele så den går litt lenger opp,

Hmm. Luken på denne går jo betydelig lenger opp på denne enn det gjør på minIMG_20230826_112520401_HDR.jpg.be6d9b227ff154063fb07b088c4db289.jpg

16930482931243707841562346602228.jpg

16930483291228488059511340821984.jpg

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...