Seesnake Startet 18.August.2023 Link til dette innlegget Startet 18.August.2023 Hei på dere. Jeg Har et problem med en gammel Suzuki 9.9 dt. Ingen ting skjer når jeg drar i start snora. Dvs. motoren sitter dønn fast. Kransen hever seg opp mot svinghjulet og det er alt. Har tatt av svinghjulet får å se men her er det ganske trangt ja. Har skrudd av toppen til sylinderne og de ser like fine ut. Helt på rustløser og Olje. Giret på motoren fungerer i alle retninger .(går i lås forover og bakover) Er det noen som har noen tips her? Jeg fikk motoren slik. Eieren har ikke startet den på 10 år, kanskje lengre siden. Da sveivde den lett rundt. Jeg har ikke så godt greie på påhengere enda, så dette må jeg lære meg. Sikkert noen her ute som har opplevd det samme? Hilsen Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Det er ganske sikkert rustet fast i stempelringer. Bruk gjerne diesel også. Å la det stå i sylindre en stund. Så kan du forsiktig prøve å kakke litt forsiktig på stempeltopp med en tynn trepinne hvis det er mulig å komme til. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Jannmar Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Sikker på at motoren står i fri? Mange motorer fra 80-tallet hadde en sperre, slik at det ikke skulle være mulig å starte når den sto i gear. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 19.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 kan jo helle på litt disel kanskje. Dt skal jeg prøve. Kommer fint til da toppen er av. Kan det være at motoren ikke står i fri? slik som Jannmar skriver? Propellen er i alle fall i fri når girspaken står i fri. Merkelige greier. Den står bom fast. Får gå ned og kakke litt. Aldri vært bort i dette Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Er ikke sikkert det er stemplene som sitter fast, kan godt være utgående aksel som har irra fast oppe ved tetningen på veivhuset. Yamaha 2T har ofte det problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 19.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Den rikker seg ikke enda. Har liksom en formening at det kan være noe høyt oppe ja. Kan ligge noe der Subwoofer. Skulle vel kommet til der å få smurt litt ja. Men jeg vet jo ikke. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Se om du får til å slippe ned undervannshuset, da kommer hele akselen ut. Tipper du får motstand, men kan jo banke og dra litt. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Jannmar skrev for 6 timer siden: Sikker på at motoren står i fri? Mange motorer fra 80-tallet hadde en sperre, slik at det ikke skulle være mulig å starte når den sto i gear. Den sperra sitter i startapparatet, ikke på svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 19.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 hvor sitter sperra? nå ble jeg nysgjerrig Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 19.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 startaparatet er vel snora man dra ri kanskje. virker fint den opp til svinghjulet. men det er alt. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Seesnake skrev 7 minutter siden: hvor sitter sperra? nå ble jeg nysgjerrig Sperra sitter i selve startapparatet - som snora er rullet opp i. Det går vanligvis en wire i strømpe fra girmekanismen på siden av motoren opp til startapparatet, som er skrudd fast over svinghjulet. Sperra hindrer vingene å slå ut og ta tak i svinghjulet. Hvis du løsner boltene som holder det fast kan du løfte det rett av og komme til svinghjulet. Der er det en senterbolt du kan prøve å dra med (med klokka så du ikke løsner den unødvendig). Har du flaks henger ting ikke hardt og litt forsiktig overtalelse er alt som skal til for at det løsner. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 22.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 Nå har jeg tatt av undervannshuset . Det satt som f... i di 4 boltene. Ene bolten knakk men heldigvis så kom den ut til slutt. Huset var lett å dra ned men la merke til at det var litt rust øverst på drivakselen. Når jeg da titter nede i stammen der hvor akslingen går (har nå satt motor på hodet) kan jeg tydelig se rust øverst oppe der hvor akslingen skal gripe inn. Så nå har jeg helt på mye rustoppløser som ligger nedi der og godgjør seg. Kan tenke meg det er her problemet ligger. Det lageret tenker jeg sitter i rust. For et kraftig lager må det jo være opp mot motor/drivaksel innfestningen? Skal se med kamera når jeg kommer hjem fra jobb. Kan det være bedre å bruke disel her i steden for rust oppløser tro? Hilsen Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 22.August.2023 Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 ATF (evt blandet 50/50 med aceton) er min go-to for rustløsning. Du vil skifte impelleren uansett, så undervannshuset måtte ned. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 23.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Hei. Nå siver motoren rundt. Hva det egentlig var er jeg usikker på. Men jeg reiste motoren opp i gjen og brukte en stor vannpumpe tang som gikk rundt hele svingjulet og rappet den en del. Jeg hørte det knake i rust liksom men jeg vet jo ikke hvor den satt hen eller om den kan sette seg i gjen? Satt på muttertrekkeren på svinghjulet og hjalp den i gang. Nå gær den meget lett rundt å stemplene flyr ut og inn som bare det.La motoren på hodet og fylte der akslingen går med rustløser, den for stå der til i morgen. Men det hører ut som et lager som er tørt? eller skal det være sån tro? og hvor kommer egentlig lyden fra?? Takk for hjelpen så langt. Hilsen Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Tipper du bør bytte nedre veivaksellager og tetning. Om dette kan gjøres uten å splitte blokka aner jeg ikke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Ser ut til at du må splitte blokka for å skifte veivlageret, med mindre du er komplett trollmann. Her finner du hvordan alt er skrudd sammen, med delenummere så du kan søke på eBukta: https://www.brownspoint.com/store/pc/pdf/DT9.9(86-87).pdf Ikke sikkert det var riktig årsmodell jeg lenket til, det får du bruke serienummeret til å finne ut. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 subwoofer skrev 29 minutter siden: Ser ut til at du må splitte blokka for å skifte veivlageret, med mindre du er komplett trollmann. Meget mulig. Jeg ser at både tetning og lager er samme diameter (52mm), og tetningen pleier å være mulig å skifte nedefra. Men det beste er nok å splitte blokka ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Det er en thrustskive imellom simmerring og lager. Skal den ha noen funksjon må den ha større OD enn lageret, da må den sitte i et spor i blokka og vil dermed ikke være mulig å få ut uten kløyving. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 subwoofer skrev for 1 time siden: Det er en thrustskive imellom simmerring og lager. Skal den ha noen funksjon må den ha større OD enn lageret, da må den sitte i et spor i blokka og vil dermed ikke være mulig å få ut uten kløyving. Ja, det virker sannsynlig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seesnake Svart 24.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Jeg skal i alle fall tenke på det. Men må vel splitten for å få det tipp topp...... Nå har jeg tatt av impellerhuset også. Så ikke så gæli ut en lurer på om det mangler en pakning der nede? Legger med bilde med pil. jeg er litt usikker på denne. Hva er riktig ? skal det være en pakning her tro? Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 24.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Vet det nå er en 81 modell. Med tanke på repp sett til innpelleren. Går disse settene op hverandre tro? suzuki/yamaha osv? Er ukjent med dette Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 25.August.2023 Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 Tviler, ville ihvertfall ikke satset på det. Men bruk delefilmene fra nettsida jeg lenka til for å finne delenummerne du trenger, så søker du på eBay eller tilsvarende for å finne dem. Du kan høre med din lokale Suzukiforhandler også, kan hende de har slitedeler til en OK penge. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.August.2023 Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 Den vil nok gå en stund med rustent veivlager, men før eller siden må du regne med fullt havari. Så jeg ville nok ha tatt jobben med å splitte den når du først har såpass mye fra hverandre. Siden den har stått så lenge har rusten fått utvikle seg fritt. Sikkert forårsaket av en dårlig nedre veivakseltetning som har sluppet sjøvann inn til lageret. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seesnake Svart 25.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 Må vel kanskje splitte motoren som det blir sagt ja. Men det som er bekymringsfult er å få ut alle boltene fra 1981. Har knekt 2 allerede men de fikk jeg ut til slutt. Men skal det være en pakning over impellerhuset tro? som pilen på bilde? Litt nyskjerrig på dette. men det var rart det ikke satt noen ting der fra før. Men det står kanskje på deletekningen Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 25.August.2023 Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 Delefilmen vil gi deg svaret. Knekte bolter er dessverre en av livets realiteter når man mekker på "gammal drit". Har du MAPP-brenner og sveiseapparat? Tilstrekkelig med varme før boltene knekker kan spare deg for mye svetting. Butanbrennere gir ikke nok varme til at det funker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.