Jump to content

Suzuki 9.9 dt (80 tallet) Sitter bom fast.


Seesnake

Recommended Posts

Hei på dere. Jeg Har et problem med en gammel Suzuki 9.9 dt. Ingen ting skjer når jeg drar i start snora. Dvs. motoren sitter dønn fast. Kransen hever seg opp mot svinghjulet og det er alt. Har tatt av svinghjulet får å se men her er det ganske trangt ja. Har skrudd av toppen til sylinderne og de ser like fine ut. Helt på rustløser og Olje. Giret på motoren fungerer i alle retninger .(går i lås forover og bakover)  Er det noen som har noen tips her? Jeg fikk motoren slik. Eieren har ikke startet den på 10 år, kanskje lengre siden. Da sveivde den lett rundt. Jeg har ikke så godt greie på påhengere enda, så dette må jeg lære meg. Sikkert noen her ute som har opplevd det samme? Hilsen Seesnake 

Link to post
Seesnake skrev 7 minutter siden:

hvor sitter sperra?  nå ble jeg nysgjerrig 

Sperra sitter i selve startapparatet - som snora er rullet opp i. Det går vanligvis en wire i strømpe fra girmekanismen på siden av motoren opp til startapparatet, som er skrudd fast over svinghjulet. Sperra hindrer vingene å slå ut og ta tak i svinghjulet.

 

Hvis du løsner boltene som holder det fast kan du løfte det rett av og komme til svinghjulet. Der er det en senterbolt du kan prøve å dra med (med klokka så du ikke løsner den unødvendig). Har du flaks henger ting ikke hardt og litt forsiktig overtalelse er alt som skal til for at det løsner.

Link to post

Nå har jeg tatt av undervannshuset . Det satt som f... i di 4 boltene. Ene bolten knakk men heldigvis så kom den ut til slutt. Huset var lett å dra ned men la merke til at det var litt rust øverst på drivakselen. Når jeg da titter nede i stammen der hvor akslingen går (har nå satt motor på hodet) kan jeg tydelig se rust øverst oppe der hvor akslingen skal gripe inn. Så nå har jeg helt på mye  rustoppløser som ligger nedi der og godgjør seg. Kan tenke meg det er her problemet ligger. Det lageret tenker jeg sitter i rust. For et kraftig lager må det jo være opp mot motor/drivaksel innfestningen? Skal se med kamera når jeg kommer hjem fra jobb. Kan det være bedre å bruke disel her i steden for rust oppløser tro?

Hilsen Seesnake

Link to post

Hei. Nå siver motoren rundt. Hva det egentlig var er jeg usikker på. Men jeg reiste motoren opp i gjen og brukte en stor vannpumpe tang som gikk rundt hele svingjulet og rappet den en del. Jeg hørte det knake i rust liksom men jeg vet jo ikke hvor den satt hen eller om den kan sette seg i gjen? Satt på muttertrekkeren på svinghjulet og hjalp den i gang. Nå gær den meget lett rundt å stemplene flyr ut og inn som bare det.La motoren på hodet og fylte der akslingen går med rustløser, den for stå der til i morgen. Men det hører ut som et lager som er tørt? eller skal det være sån tro? og hvor kommer egentlig lyden fra??

 Takk for hjelpen så langt. Hilsen Seesnake

Link to post
subwoofer skrev 29 minutter siden:

Ser ut til at du må splitte blokka for å skifte veivlageret, med mindre du er komplett trollmann. :wink:

 

Meget mulig. Jeg ser at både tetning og lager er samme diameter (52mm), og tetningen pleier å være mulig å skifte nedefra. Men det beste er nok å splitte blokka ja. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
subwoofer skrev for 1 time siden:

Det er en thrustskive imellom simmerring og lager. Skal den ha noen funksjon må den ha større OD enn lageret, da må den sitte i et spor i blokka og vil dermed ikke være mulig å få ut uten kløyving.

 

Ja, det virker sannsynlig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Den vil nok gå en stund med rustent veivlager, men før eller siden må du regne med fullt havari. Så jeg ville nok ha tatt jobben med å splitte den når du først har såpass mye fra hverandre. Siden den har stått så lenge har rusten fått utvikle seg fritt. Sikkert forårsaket av en dårlig nedre veivakseltetning som har sluppet sjøvann inn til lageret. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Må vel kanskje splitte motoren som det blir sagt ja. Men det som er bekymringsfult er å få ut alle boltene fra 1981. Har knekt 2 allerede men de fikk jeg ut til slutt. Men skal det være en pakning over impellerhuset tro? som pilen på bilde? Litt nyskjerrig på dette. men det var rart det ikke satt noen ting der fra før. Men det står kanskje på deletekningen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...