Jump to content

Yamaha 9,9 2 takt 2005, oljeblanding

9,9

Recommended Posts

Yamaha har vel hatt 1% oljeblanding helt siden -80 tallet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hvis motoren stort sett skal gå på høyt turtall/full gass har jeg fått tips fra motormekaniker om at det kan være lurt med litt rikere blanding enn det Yamaha sier. De større modellene med autolube tilpasser oljeblandingen etter turtall/belastning, og gir dermed rikere oljeblanding på høyt turtall og slakker av blandingen ved tomgang og sakte fart. For de motorene som ikke har autolube er da 1% Yamahas svar på gylden middelvei, tilpasset variert bruk av motoren. Men når jeg ser f.eks. elevene mine, som går med maks turtall så og si konstant, tipser jeg dem alltid om å slenge oppi en halv dl til i tillegg til den obligatoriske.

Hakkannen skrev 15 minutter siden:

Hvis motoren stort sett skal gå på høyt turtall/full gass har jeg fått tips fra motormekaniker om at det kan være lurt med litt rikere blanding enn det Yamaha sier.

Det er et godt poeng. Selv om Yamaha sier 1% så kan det være lurt med litt mer om belastningen er høy. Da poden kjørte trial for en del år siden var det vanlig med rundt 0.5% olje siden disse syklene stort sett gikk på tomgang og bare noen få sekund på fullt innimellom. Samme motor brukt til motocross gikk gjerne på 1.5-2% da de gikk på full last mer eller mindre konstant.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Yamaha 

9,9 skrev for 9 timer siden:

Yamaha 9,9 2 takt 2005 mod hvor mye oljie skal jeg ha i bensinen?

Det bestemmes av hvilken spesifikasjon oljen du ønsker å tilsette har.

Yamaha anbefaler 1% tilsetting med Yamaha sin anbefalte marine 2T olje.

Den oljen tilsvarer TCW3.

Dersom du skal bruke en 2T olje som ikke tilfredsstiller den standarden så bruk 2% tilsetting.

Det finnes argumenter for å tilsette mer olje enn anbefalt, men dersom du feks skal dorge eller kose deg på tomgang i solnedgangen så kan motoren sote betydelig.

Den største utfordringen er kanskje alle de som ikke har fornuftig måleutstyr ombord til å måle opp feks 1.7dl olje... eller behersker %-regning....

Det dør mange motorer hvert år pga det :sweat: 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...