Jump to content

Tips til familiebåt for nybegynner

Nybegynner82

Recommended Posts

Ønsker tips til familiebåt for en nybegynner som har vært en del på sjøen, men som ikke har erfaring med å styre båten. Båtførerprøven blir tatt snart. Vi er en familie på 6 hvor barna er i alderen 10-19 år. Vi har båtplass i Trøndelag. Båten skal brukes til lett fiske og dagsturer. Den vil ikke bli brukt til overnatting, i så fall maks 2-3 personer. Mtp været i Trøndelag er det greit å kunne søke dekning inne dersom det ikke er oppholdsvær. Har sett litt på Benetau antares 580 og 680, Merry Fisher 605 og Hansvik 18 HT. Budsjett 100.000-300.000. Kjøp enten i 2024 eller i 2025. Finnes det noen andre aktuelle båter og er dette båter som kan passe for en nybegynner?

Takk for svar. Skjønner at 6 stk inne blir trangt i en båt på denne størrelsen. De gangene der alle blir med ut på sjøen vil nok være finværsdager når man kan sitte ute. Den båten vi har vært vant til å være med i er en Antares 650, men likte ikke så godt den innvendige løsningen på denne. 

Jeg har ikke noe direkte tips å komme med, men en litt større båt kan i mange tilfeller være lettere å manøvrere enn små lette. Man må bli kjent med nybåten uansett og da spiller ikke 24 eller 28 fot så stor forskjell, læringsprosessen er lik. Jeg ville lagt vekt på komfort på turen og så lite motorstøy som mulig. Sitte som sild i tønne ved siden av en påhengsmotor og rope er pyton synes jeg 😅

Nybegynner82 skrev 1 time siden:

Men jeg er litt usikker på å gå for en så stor båt da jeg ikke har erfaring fra tidligere.

En stødig båt. 

Jeg gikk fra 15  til 77 Holiday tok det med ro og vurderte vin og strøm  litt trening.

så er du der, bare ikke bli kjepphøy og skal kjekke seg.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Sjøvind skrev 1 time siden:

Hansvik 18 HT er en trivelig båt, men det blir nok trangt med fire ungdommer og to voksne om bord. Vi hadde en slik for noen år siden, med to småbarn var den stor nok til dagsturer for oss.

Veldig fint med tilbakemelding. Det kan nok fort bli trangt med 6 personer ja.

thomsped skrev 1 time siden:

Jeg har ikke noe direkte tips å komme med, men en litt større båt kan i mange tilfeller være lettere å manøvrere enn små lette. Man må bli kjent med nybåten uansett og da spiller ikke 24 eller 28 så stor forskjell, læringsprosessen er lik. Jeg ville lagt vekt på komfort på turen og så lite motorstøy som mulig. Sitte som sild i tønne ved siden av en påhengsmotor og rope er pyton synes jeg 😅

Helt enig at man må bli kjent med båten uansett størrelse. Og det kan sikkert være lurt å satse på riktig størrelse fra starten av. Kan ende opp med at båtlivet ikke blir noen suksess om man starter i for liten båt evt at man fort finner ut at man må kjøpe større.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...