Jump to content

Kobling av Biltema vinduspussermotor.

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke koblingsskjemaet til vinduspussermotor. Jeg kjøpte disse (2 like) på BT. https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/vindusvisker/viskermotor-12-v-2000021274  Jeg skal ikke påstå at jeg er den skarpeste kniven i skuffen, men hvordan skal jeg koble motoren? Jeg forstår ikke skjemaet :worry: 

koblingsskjemavinduspussermotor.jpg.a516572f2dd5d808e0a4294110de304e.jpg

Der hvor motorene skal skrus fast er det 2 ledninger til hver motor fra de gamle som konka ut. Har jeg forstått det riktig at disse nye motorene har: 2 hastigheter (høy og lav) + selvparkering? Jeg har nytt bryterpanel, også fra BT https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/strombrytere/strombryterpanel-automatsikringer-2000041288  (med 6 strømbrytere). Det jeg ønsker er å få funksjonene: lav hastighet + selvparkering. Hvordan kan jeg få til dette? Hvordan skal jeg koble? 

jeg tørker ut på land....!

tom Cognac skrev for 11 timer siden:

Det jeg ønsker er å få funksjonene: lav hastighet + selvparkering. kan jeg få til dette? Hvordan skal jeg koble? 

Slik kobles det på Roca sin tilsvarende viskermotor for å få de funksjonene du etterspør. (lav hastighet + selvparkering).

Da ved hjelp av en vanlig AV/PÅ bryter.

Visker.JPG

Du bør i tilfelle koble hver visker på egen bryter. Hvis L fra begge viskere kobles sammen uten dioder, så kan den andre viskeren trolig holde i gang den som har parkert, hvis de ikke er helt i takt. Så da vil de fortsette å holde hverandre i gang til de evt kommer i takt.

J-Å skrev 43 minutter siden:

Du bør i tilfelle koble hver visker på egen bryter. Hvis L fra begge viskere kobles sammen uten dioder, så kan den andre viskeren trolig holde i gang den som har parkert, hvis de ikke er helt i takt. Så da vil de fortsette å holde hverandre i gang til de evt kommer i takt.

Sånn hadde jeg det på forrige båt. Det kunne ta mange minutter før begge kom i hvilestilling samtidig og stoppet. Ørlite irriterende, men de stoppet jo til slutt....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

J-Å skrev for 7 timer siden:

index skrev for 7 timer siden:

Sånn hadde jeg det på forrige båt. Det kunne ta mange minutter før begge kom i hvilestilling samtidig og stoppet. Ørlite irriterende, men de stoppet jo til slutt....

Jeg har 3 viskere, og har valgt å koble hver av dem til egen bryter. 

Har da 3 vippebrytere ved siden av hverandre, noe som gjør det meget enkelt å operere alle viskerne samtidig eller hver for seg, noe jeg synes er mest praktisk, da det er sjelden jeg har behov for å la alle 3 gå samtidig.

Det blir som oftest et par eller flere sveip med en eller to av viskerne.

BEP.JPG.9ff354353a7c2dd6bc8674e32f64f6dd.JPG

Jannmar skrev for 6 timer siden:

Jeg har valgt noe enda enklere, og klarer meg uten viskere. Har tatt av kalesjen og har nå kun lav vindskjerm og selvlensende dekk. Alltid grei sikt. Må bare dukke for bølgene når de er litt aggressive?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
x17 skrev On 20.8.2023 at 17.35:

Med det panelet må du inn med vekslende rele

f.eks: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/releer/enkeltrele-vekslende-2030-a-2000049768

30 fra pluss, 87 a til S og 87 til L

85 fra bryter og 86 til minus.

Enig med x17 her. Du løser problemet med et slikt vekslende rele.

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Lars H. skrev On 21.8.2023 at 21.47:

Og når styrtregnet kommer, tar du da frem paraplyen?

Man kan med fordel tilnerme seg problemet med samme tankegang som salige Joseph "Prince of Darkness" Lucas, grunnlegger av Joseph Lucas and Son - senere Joseph Lucas Ltd i England, fremviste når han ble konfrontert med hvorfor engelske kjøretøy hadde så dårlig lys: "A gentleman doesn't go motoring about after dark"

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Lars H. skrev On 21.8.2023 at 21.47:

Og når styrtregnet kommer, tar du da frem paraplyen?

Nei, da er det regntøy som gjelder. Unngår både paraply og hest i båt:giggle:. Og om jeg har glemt regntøyet så blir jeg våt. Verre er det ikke. Blir det skikkelig styrtregn blir jeg gjerne litt sur også. Men det går over. 

Lars H. skrev 13 minutter siden:

Da foreslår jeg at du konverterer til seilbåt, de elsker jo å sitte ute i kuling og regn og noen få "varme"grader.

:easter:

Hadde jeg ikke hatt så grunn båtplass hadde jeg faktisk vurdert det! Columbien er jo sånn "nesten seilbåt" med 120cm dyp kjøl. Og på vårparten med ekstra lav fjære har det faktisk hendt noen ganger at jeg ikke har kommet meg på jobb siden båten står fast i sanden. Så seilbåt må nok utgå. 

tom Cognac skrev 28 minutter siden:

Her var det etter hvert mye "nyttig" lesning om å koble vinduspussermotorer gitt :lol:

Å koble eller ikke koble, det er spørsmålet...??

tom Cognac skrev On 20.8.2023 at 17.15:

Der hvor motorene skal skrus fast er det 2 ledninger til hver motor fra de gamle som konka ut.

Siden opplegget er der fra før så bør du sjekke hvordan dette er koblet før du baserer deg på det.

Koblingsskjemaet ditt ser ut til å ha bryter på +, som jo er ganske logisk. Selv har jeg Biltema sine noe billigere vindusviskere og der er bryteren på minus (velger man å sette den på pluss så blir selvparkeringa feil om jeg ikke husker feil). Det var litt overraskende og i et bryterpanel hvor alle hadde bryter på pluss og felles minus måtte jeg koble om for at det skulle passe.

I ene båten min koblet jeg opp dette selv og fikk det riktig.

I andre båten var det opplegg fra før med to bryter, to ledninger til visker (burde vært 3) og en defekt viskermotor (dårlig pakning som gav vann i motor). Siden det er bare 2 ledninger blir det ingen selvparkering og jeg må stoppe viskeren i en passende posisjon. Usikker på om bryteren er koblet til pluss eller minus, men mener å huske den er på pluss og at jeg derfor må koble om litt der også i tillegg til å legge opp ledning på litt plundrete sted hvis jeg vil ha selvparkeringa i orden, så da har jeg ikke ordnet det enda. Men jeg har hvertfall fått byttet viskermotor og pakning så det er tett og virker (før dryppet det fra motor og inn på der madrassen skal ligge, under frontruta, så dette ble ordnet før madrassen ble tatt inn der.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...