Gekko59 Startet 21.August.2023 Link til dette innlegget Startet 21.August.2023 Hei Kan noen svar på om motoren (Mercury 15hk 4-takt) klarer å suge ferdigblandet frostvæske rett fra ett blandekar når en slange fra karet er tilkoblet en spylemuffe på motoren ? Takk !! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Noe sugende effekt vil det jo være, spørsmålet er om det er nok til å løfte væska opp fra karet under motoren før impelleren har fått gå så lenge tørt at den blir ødelagt. Jeg hadde ikke tatt sjansen med noen av mine motorer i alle fall. Greier og tryggere å fylle opp ei stor murerbøtte eller lignende og la motoren få gå nedi der. Med høy nok vannstand er du sikret at impelleren ikke går tørt, og du får sirkulert frostvæska godt gjennom systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Gekko59 skrev 59 minutter siden: Hei Kan noen svar på om motoren (Mercury 15hk 4-takt) klarer å suge ferdigblandet frostvæske rett fra ett blandekar når en slange fra karet er tilkoblet en spylemuffe på motoren ? Takk !! Kan aldri tenke meg at du klarer å få det så tett at den ikke vil suge luft. Hvis du vil kjøre frostvæske tror jeg du må bruke en bøtte, men er det nødvendig? Tror de fleste (meg inkludert) kun kjører ferskvann, når det gjelder utenbordsmotorer. En viss ekstra korrosjonsbeskyttelse får du nok av frostvæsken, men usikker på om det gjør så stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Ålesunder Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Det tror jeg ikke nei. Hvorfor skal du ha i frostvæske? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Vet ikke svaret jeg heller men har ett tips. Kjøp en billig el lense pumpe på BT og legg denne ned i en balje med frostvæske. Så kobler du på en hageslange stump med gardena kobling og klikker den inn på spylemuffa. Setter du balja under motoren slik att returen av frostvæska går i den kan du kjøre motoren varm. Da trenger du ikke stor balje med "100 liter" frostvæske blanding. Lensepumpa modifiserer du litt med lange nok ledninger og klyper til å sette på batteripolene. Funger fjell år etter år Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Hakkannen skrev for 1 time siden: Noe sugende effekt vil det jo være, spørsmålet er om det er nok til å løfte væska opp fra karet under motoren før impelleren har fått gå så lenge tørt at den blir ødelagt. Jeg hadde ikke tatt sjansen med noen av mine motorer i alle fall. Greier og tryggere å fylle opp ei stor murerbøtte eller lignende og la motoren få gå nedi der. Med høy nok vannstand er du sikret at impelleren ikke går tørt, og du får sirkulert frostvæska godt gjennom systemet. Enig med det @Hakkannen skriver her. Impelleren må primes dersom den skal klare å suge noe. Om du ikke skal bruke et kar må du rigge deg til med en splitter på vannslangen, kjøre trykk inn på spylemuffen og sjalte over til dunk/beholder med frostvæske når impelleren har "fått tak". Mye enklere med et kar på en såpass liten motor. Slike 25l vanndunker fungerer bra til dette om du kapper av toppen, de er ofte litt høyere enn bøtter og kar. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
tkb Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Men hvorfor frostveske? Har aldri sett noen utenbordsfabrikanter som anbefaler dette. Ferskvann er nok, lagre motor loddrett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.