Jump to content

Spylemuffe og bruk av frostvæske

Gekko59

Recommended Posts

Noe sugende effekt vil det jo være, spørsmålet er om det er nok til å løfte væska opp fra karet under motoren før impelleren har fått gå så lenge tørt at den blir ødelagt. Jeg hadde ikke tatt sjansen med noen av mine motorer i alle fall. Greier og tryggere å fylle opp ei stor murerbøtte eller lignende og la motoren få gå nedi der. Med høy nok vannstand er du sikret at impelleren ikke går tørt, og du får sirkulert frostvæska godt gjennom systemet.

Gekko59 skrev 59 minutter siden:

Hei

Kan noen svar på om motoren (Mercury 15hk 4-takt) klarer å suge ferdigblandet frostvæske rett fra ett blandekar når en slange fra karet er tilkoblet en spylemuffe på motoren ?

Takk !!

Kan aldri tenke meg at du klarer å få det så tett at den ikke vil suge luft. Hvis du vil kjøre frostvæske tror jeg du må bruke en bøtte, men er det nødvendig? Tror de fleste (meg inkludert) kun kjører ferskvann, når det gjelder utenbordsmotorer. En viss ekstra korrosjonsbeskyttelse får du nok av frostvæsken, men usikker på om det gjør så stor forskjell. 

Vet ikke svaret jeg heller men har ett tips.
Kjøp en billig el lense pumpe på BT og legg denne ned i en balje med frostvæske.
Så kobler du på en hageslange stump med gardena kobling og klikker den inn på spylemuffa.
Setter du balja under motoren slik att returen av frostvæska går i den kan du kjøre motoren varm.
Da trenger du ikke stor balje med "100 liter" frostvæske blanding.
Lensepumpa modifiserer du litt med lange nok ledninger og klyper til å sette på batteripolene.
Funger fjell år etter år

Hakkannen skrev for 1 time siden:

Noe sugende effekt vil det jo være, spørsmålet er om det er nok til å løfte væska opp fra karet under motoren før impelleren har fått gå så lenge tørt at den blir ødelagt. Jeg hadde ikke tatt sjansen med noen av mine motorer i alle fall. Greier og tryggere å fylle opp ei stor murerbøtte eller lignende og la motoren få gå nedi der. Med høy nok vannstand er du sikret at impelleren ikke går tørt, og du får sirkulert frostvæska godt gjennom systemet.

Enig med det @Hakkannen skriver her. Impelleren må primes dersom den skal klare å suge noe. Om du ikke skal bruke et kar må du rigge deg til med en splitter på vannslangen, kjøre trykk inn på spylemuffen og sjalte over til dunk/beholder med frostvæske når impelleren har "fått tak". Mye enklere med et kar på en såpass liten motor. Slike 25l vanndunker fungerer bra til dette om du kapper av toppen, de er ofte litt høyere enn bøtter og kar.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...