Jump to content

Scand Nordic med BMW D636, brummelyd fra aksel?

Kløver

Recommended Posts

Hei!

Jeg eier en Scand Nordic 1987 mod med en BMW D636 motor. Når jeg starter båten nå, på land, så kommer det en ulyd fra akselen når jeg setter den i gir. Lyden kommer nesten umiddelbart, og gir seg med engang jeg setter den i nøytral. Kan beskrive lyden som en høy brummelyd/ kastelyd. 

Kan det være giret? Eller flens? 

Huff. Har hatt problemer med kjølinga og båten har stått på land et år. Da har vi testet om motoren blir varm og dermed satt den i gir. Dette visste jeg rett og slett ikke. 

Takk for svar. 

Jeg trenger da mest sannsynlig et nytt cutless lager. Er dette noe som går an å bytte selv, eller vil det kreve spesialverktøy o.l? 

Det kommer an på din egen kompetanse. Hvis du søker her, vil du finne mange som har byttet stevnlager. Hvis akseltetningen er mekanisk (eks. Tides) eller gummi (eks. Volvo), må disse sjekkes for tørrkjøring. Slike design tåler veldig lite. Stevnlageret kan enkelt sjekkes ved å måle radialslakken. Etter som lageret er knusktørt, vil TIR 0,5- til 0,8 mm være akseptabelt. Til sammenligning har vått stevnlager på Hulda ikke målbar slakk. Men merk at fordi om slakken er innenfor, kan allikevel gummien ha gått varm og blitt overvulkanisert. Noe som gjør at gummien sveller og gir mindre slakk, men er allikevel defekt.

Om du bare har satt den i gir en veldig kort periode går det nok bra... 

Sikker på det ikke er demperplata di?    Om den er dårlig lager den en fæl lyd når du setter i gir uten motstand...  Kople klemflensen fra motoren og prøv da, lager den fortsatt ulyd er det garantert demperplata.

Sommer2022 skrev 36 minutter siden:

Om du bare har satt den i gir en veldig kort periode går det nok bra... 

Sikker på det ikke er demperplata di?    Om den er dårlig lager den en fæl lyd når du setter i gir uten motstand...  Kople klemflensen fra motoren og prøv da, lager den fortsatt ulyd er det garantert demperplata.

Takk for tipset! 

2 hours ago, Kløver said:

Lyden kommer ikke med en gang den settes i gir, men når jeg gir litt mer gass. Dukket ikke opp i revers. 

Da må jeg melde pass :)

På min så kom lyden med en gang, uavhengig av om det var forover eller revers. Ikke en lyd i fri...

Byttet demperplata og problemet var løst.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...