Kløver Startet 21.August.2023 Link til dette innlegget Startet 21.August.2023 Hei! Jeg eier en Scand Nordic 1987 mod med en BMW D636 motor. Når jeg starter båten nå, på land, så kommer det en ulyd fra akselen når jeg setter den i gir. Lyden kommer nesten umiddelbart, og gir seg med engang jeg setter den i nøytral. Kan beskrive lyden som en høy brummelyd/ kastelyd. Kan det være giret? Eller flens? Sitér dette innlegget Link to post
GSEuser Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Du må ikke sette i gir på land, du brenner opp/ødelegger cutless lageret etter kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Du har en vannsmurt cutless lager. Om du har satt den i gir har du antageligvis ødelagt den. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Takker faen for det. Du har brent akseltetning og stevnlager. Noen tusenlapper, så fikser et kompetent verksted opp i det. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Hvem i svarte har sagt du kan starte å sette den i gir på land?? Men greit, få verksted til å bytte ødelagte deler, å sett dette på tabbe kontoen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Kløver Svart 22.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 Huff. Har hatt problemer med kjølinga og båten har stått på land et år. Da har vi testet om motoren blir varm og dermed satt den i gir. Dette visste jeg rett og slett ikke. Takk for svar. Jeg trenger da mest sannsynlig et nytt cutless lager. Er dette noe som går an å bytte selv, eller vil det kreve spesialverktøy o.l? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.August.2023 Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 Det kommer an på din egen kompetanse. Hvis du søker her, vil du finne mange som har byttet stevnlager. Hvis akseltetningen er mekanisk (eks. Tides) eller gummi (eks. Volvo), må disse sjekkes for tørrkjøring. Slike design tåler veldig lite. Stevnlageret kan enkelt sjekkes ved å måle radialslakken. Etter som lageret er knusktørt, vil TIR 0,5- til 0,8 mm være akseptabelt. Til sammenligning har vått stevnlager på Hulda ikke målbar slakk. Men merk at fordi om slakken er innenfor, kan allikevel gummien ha gått varm og blitt overvulkanisert. Noe som gjør at gummien sveller og gir mindre slakk, men er allikevel defekt. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 22.August.2023 Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 Det kan være lurt å sjekke med motor i gir når akslingen er koblet fra og ikke roterer . Det kan også være støy fra thrustlager (selv om det ikke skades av kjøring på land). Sitér dette innlegget Link to post
Sommer2022 Svart 22.August.2023 Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 Om du bare har satt den i gir en veldig kort periode går det nok bra... Sikker på det ikke er demperplata di? Om den er dårlig lager den en fæl lyd når du setter i gir uten motstand... Kople klemflensen fra motoren og prøv da, lager den fortsatt ulyd er det garantert demperplata. Sitér dette innlegget Link to post
Kløver Svart 22.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 Sommer2022 skrev 36 minutter siden: Om du bare har satt den i gir en veldig kort periode går det nok bra... Sikker på det ikke er demperplata di? Om den er dårlig lager den en fæl lyd når du setter i gir uten motstand... Kople klemflensen fra motoren og prøv da, lager den fortsatt ulyd er det garantert demperplata. Takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
Kløver Svart 22.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 Lyden kommer ikke med en gang den settes i gir, men når jeg gir litt mer gass. Dukket ikke opp i revers. Sitér dette innlegget Link to post
Sommer2022 Svart 22.August.2023 Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 2 hours ago, Kløver said: Lyden kommer ikke med en gang den settes i gir, men når jeg gir litt mer gass. Dukket ikke opp i revers. Da må jeg melde pass :) På min så kom lyden med en gang, uavhengig av om det var forover eller revers. Ikke en lyd i fri... Byttet demperplata og problemet var løst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.