Jump to content

VP280DP innerste propeller rikker seg ikke. Tips for å få den av?

pero

Recommended Posts

Jeg har drøyd et halvår for lenge med å ta opp båten for å skifte anoder og stoffe drevet. Har tatt av ytre propeller, låsering og låsemutter for indre propeller, men den rikker seg ikke.

Jeg har forsøkt med vått og tørt, altså WD40, gummiklubbe i bakkant, Hammer med trekloss, slegge med nylonkloss, brekkjern og nå sist en avdrager med selvproduserte kroker for å få tak i bakkant av propelleren. Ikke tale om at den vil av. 

Den har vært av flere ganger tidligere uten problem, og jeg har grublet på om jeg har gjort det annerledes tidligere, men jeg tror ikke det. Noen som har opplevd lignende og funnet en adekvat løsning? Varme tør jeg ikke, det er tetninger og annet innover der.

Nå ligger det hele i spenn og jeg har badet forsiden av propelleren i WD40. Drevet ligger nå på "ryggen" med propelleren opp i et forsøk på å få penetrert WD40 ned så det kanskje løsner.

Andre forslag tas imot med takk og erbødighet.

R.O skrev for 3 timer siden:

Viktig å smøre akslingen når du setter den på, så blir det lettere neste gang....

Takk. Jeg smurte godt før jeg satte den på sist, men det har satt seg likefullt.

Med en tersløsning har jeg klart å få en økning fra 38mm til 41mm mellom bakkant av anodefeste og propeller, men propellen løsner ikke. Slepper jeg opp så glir den tilbake. Ser ut som det er bosset som gir etter. Får la det stå, jeg må bort et par dager. Skulle hatt drevet på igjen til uka.

IMG20230822212711.jpg

IMG20230822212700.jpg

IMG20230822212655.jpg

IMG20230822212649.jpg

IMG20230822212635.jpg

mthoms skrev 1 minutt siden:

til den yderste aksel (forreste propel) via lejer/lejeskåle/rullerne ... er det godt for lejebanerne?

Det er sikkert ikke heldig, derav tør jeg heller ikke bruke kraft i stor grad. Så jeg har strammet til så mye jeg våger, så får det stå slik med et bad av WD40 på toppen. 

Om andre metoder kan utprøves så er jeg åpen for forslag.

8 hours ago, pero said:

Om andre metoder kan utprøves så er jeg åpen for forslag.

Hvis man kan få den del af aftrækkeren, som nu trykker på den inderste aksel modificeret, så den trykker direkte på den yderste aksel, så vil kraften overføres mere direkte. Du risikerer i alle tilfælde, at gummivulkaniseringen i propellen ryger (så skal der en ny propel til), men du risikerer ikke så meget med det indvendige i benet, og mon ikke propellen kommer af, når den først har løsnet sig lidt?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...