Jump to content

Propellvalg 10ft rib m/ f20 yamaha

Kobberbassen

Recommended Posts

Jeg har en ti fot rib med yamaha 9,9 sport. Etter forgasserbytte for 20hk var det god aksellerasjon og traff turtallssperra, men ikke mye fart å hente, så jeg gikk fra 9 1/4-9 til 9 1/4-12 propell. Altså samme størrelse, men fra ni til 12 i stigning. Når jeg kjører på full gass er den fortsatt oppe å nikker litt på turtallssperra.

Så da lurer jeg på om noen på forumet her vet om jeg bør gå opp i størrelse på propell også, eller om jeg skal gå for en 9 1/4-13?

til info gikk jeg fra 21kn med 15hk til 26kn med 20hk og den nye propellen. 

Ville prøvd å gå opp i stigning til 13" , og forøvrig beholdt diameter på 9,25" .Det finnes en del enkle turtellere en kan vikle rundt pluggledning, om du kopler opp en slik vil du kunne lese av turtall på motor. selges rimelig på bl.a eBay.Når du vet eksakt turtall på max rpm vil det bli lettere å beregne hvilken propell som vil gi mest riktig turtall. Du bør også tenke på om du kjører mest alene eller om du har med flere i båten da økt vekt vil ha en del å si på hvor stor propeller motor klarer å oppnå anbefalt turtall på.Vet ikke hvilken rib du har, men har selv en Zodiac 310 (ca 95 kg) med 20 hk Mercury efi, har Black max 9,25x12,5 propeller på den.Da går den godt, men vil f.eks slite litt om en skal trekke badering  eller lignende.

ballistic skrev for 1 time siden:

Ville prøvd å gå opp i stigning til 13" , og forøvrig beholdt diameter på 9,25" .Det finnes en del enkle turtellere en kan vikle rundt pluggledning, om du kopler opp en slik vil du kunne lese av turtall på motor. selges rimelig på bl.a eBay.Når du vet eksakt turtall på max rpm vil det bli lettere å beregne hvilken propell som vil gi mest riktig turtall. Du bør også tenke på om du kjører mest alene eller om du har med flere i båten da økt vekt vil ha en del å si på hvor stor propeller motor klarer å oppnå anbefalt turtall på.Vet ikke hvilken rib du har, men har selv en Zodiac 310 (ca 95 kg) med 20 hk Mercury efi, har Black max 9,25x12,5 propeller på den.Da går den godt, men vil f.eks slite litt om en skal trekke badering  eller lignende.

Det er en Valiant D-300 jeg har. Spretter lett opp i plan meg meg og jentungen nå. Men får se om jeg beholder den eller bytter. Er jo gøy å ha mulighet til å dra ring med den også. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...