Jump to content

Har planer om å kjøpe båt. Når bør jeg tenke på båtplass. Gjelder Sandnes/Stavanger

Capt. Morgan

Recommended Posts

Gikk opp for meg for en stund siden at jeg er ferdig med lån og bidrag om litt over 4 år, i den forbindelse vil jeg igjen ha båt. (Må jo passe på å holde pengene i sirkulasjon:lol:) Denne gang blir det 24-31 fot av NordStar eller Targa. Når bør jeg melde meg inn i en båtforening og sette meg på venteliste til båtplass? Om det er ventelister lenger? 

Tar også i mot andre tips vedr. båtplass og valg av foreninger. 

I Got What It Takes 

Capt. Morgan skrev 30 minutter siden:

Når bør jeg melde meg inn i en båtforening og sette meg på venteliste til båtplass? Om det er ventelister lenger? 

Aner ikke hvordan det er der vestpå, men her på Sørlandet, i alle fall her, er det ventelister. I tillegg går det på ansennitet når plasser skal selges/ leies ut, som beregnes på hvor lang tid man har vært medlem.

Jeg vil anbefale deg å høre med noen av de lokale foreningene og marinaene. De vet jo med sikkerhet hva ventetiden er, hva som kreves av medlemskap etc.

Så lenge du vet du vil ha båt, og i den grad du får leie ut plass du evt ikke bruker selv, er det vel bare å få ordnet en plass snart?

Jeg var i alle fall glad for at jeg hadde vært medlem en liten stund da det ble åpnet opp for flere båtplasser her lokalt, for da hadde jeg nok ansennitet til å kjøpe med inn i andelslaget.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Aner ikke hvordan det er der vestpå, men her på Sørlandet, i alle fall her, er det ventelister. I tillegg går det på ansennitet når plasser skal selges/ leies ut, som beregnes på hvor lang tid man har vært medlem.

Jeg vil anbefale deg å høre med noen av de lokale foreningene og marinaene. De vet jo med sikkerhet hva ventetiden er, hva som kreves av medlemskap etc.

Så lenge du vet du vil ha båt, og i den grad du får leie ut plass du evt ikke bruker selv, er det vel bare å få ordnet en plass snart?

Jeg var i alle fall glad for at jeg hadde vært medlem en liten stund da det ble åpnet opp for flere båtplasser her lokalt, for da hadde jeg nok ansennitet til å kjøpe med inn i andelslaget.

Har sett litt på hjemmesidene til enkelte båtforeninger, men de virker ikke særlig oppdaterte. Ville høre med -lokale- kloke og erfarne båtfolk før jeg kontakter foreningene.

Ja, det er vel bare å melde seg inn og sette seg på en venteliste. Det kan da umulig skade med noen års ansiennitet i bakhånd. 

I Got What It Takes 

Capt. Morgan skrev for 7 timer siden:

Har sett litt på hjemmesidene til enkelte båtforeninger, men de virker ikke særlig oppdaterte.

Min erfaring er at nettsidene ikke holdes oppdaterte, men at det kan være Facebook sider som er det. Men det beste er å prate med folk. Spesielt de rette folkene i styret. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Er helt vilt hvor båtplasser omsettes for enkelte steder. Selv er jeg glad for at vi har privat brygge og klausuler om salg! Er mange fra Trondheim som har kommet å spurt om båtplass og skjønner at det er for noen fristende å gjøre penger på det!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Uten sammenligning forøvrig, men her i Sandefjord er det ventelister med varierende lengde i de fleste havnene, jo billigere jo lengre er inntrykket. Det er også en god del plasser som ikke ser ut til å være i aktiv bruk, igjen ser det ut til å være sammenheng med årskostnaden. Så det er nok for billig en del steder.

m0rgankan3 skrev for 7 timer siden:

På Randaberg så er det venteliste i alle båthavnene, Dusavik har venteliste og i Hillevågsvannet har sikkert 10 års venting. Så det er bare å melde seg inn ASAP. 

Takk for svar. Har startet med å kontakte lokale foreninger, ser det kan være lurt.

I Got What It Takes 

Roger jo skrev for 8 timer siden:

Normalt flere år på venteliste og en må være medlem., men ikke i Stavanger ser det tu som.

Det er mange muligheter på  FINN

Dette er båtplasser som selges, jeg vil ikke binde opp kapital i en fast båtplass. De andre er for båter med kortere skrog en hva jeg har planer om. 

I Got What It Takes 

Ring Stavanger Motorbåtforening og spør om utsiktene. Du kan melde deg inn for å bygge ansennitet for noen hundrelapper i året mener jeg, og folka i marinaen der vet også ofte litt om status i andre småbåthavner i distriktet. Ser du har Gjesdal i adressen så da antar jeg at det gjerne er like greit å komme seg ut av Gandsfjorden med bil på vei til båten. 

Med så stor båt....eller uansett båt....bør du jo tenke deg godt om hvor du ønsker at starten på hver båttur skal være (hvor du vil reise) osv. Ser at på Lura har ventetiden blitt halvert (ingen garanti for de som melder seg inn nå). Vil tro de høye rentene kan påvirke ventetiden. 

Tidligere har det og vært plass i Høle, men der regner det gjerne litt mer enn f.eks. i Stavanger. I tillegg er årsbeløpet mye høyere, og inngangsbilletten mye høyere - neste som å kjøpe.

Vil jo anta at det mest lukrative er å ha båtplass rundt Stavanger / Gausel ettersom du da fort kommer deg til øyer osv. Fra Lura må du ut Gandsfjorden hver gang. Men må si at Lura båthavn er en meget flott havn sånn utenom det.

Er jo klart - når du kan leie båtplass for 15.000 i året på Grasholmen i Stavanger for svær båt så er jo det ganske billig, synes jeg. Da slipper du jo og dugnader. Ulempen er at de kan skru opp prisen når folk har penger igjen.

Onkel Benz skrev for 6 timer siden:

Hei.

I Lura Bf på Sandnes hadde de nylig en opprydning, så ventelisten der er på ca 3år nå.

Er der jeg tenker jeg ender opp. Om de er nede i 3 år så kan jeg bruke tid til å sjekke opp andre også. Har du bår der selv?

Bottenopp skrev for 6 timer siden:

Med så stor båt....eller uansett båt....bør du jo tenke deg godt om hvor du ønsker at starten på hver båttur skal være (hvor du vil reise) osv. Ser at på Lura har ventetiden blitt halvert (ingen garanti for de som melder seg inn nå). Vil tro de høye rentene kan påvirke ventetiden. 

Er jo klart - når du kan leie båtplass for 15.000 i året på Grasholmen i Stavanger for svær båt så er jo det ganske billig, synes jeg. Da slipper du jo og dugnader. Ulempen er at de kan skru opp prisen når folk har penger igjen.

Er nå ikke så stor båt. Gi meg noen år med tre fot syken, så kanskje havnen blir en større del av faktoren. 😂

Vil heller betale mindre og heller delta i en sosial dugnad. 

Fantino skrev for 7 timer siden:

Ring Stavanger Motorbåtforening og spør om utsiktene. Du kan melde deg inn for å bygge ansennitet for noen hundrelapper i året mener jeg, og folka i marinaen der vet også ofte litt om status i andre småbåthavner i distriktet. Ser du har Gjesdal i adressen så da antar jeg at det gjerne er like greit å komme seg ut av Gandsfjorden med bil på vei til båten. 

Det er en av foreningene jeg har kontaktet. Fint tips å høre med de om status hos de andre i området👍

Tror jeg heller mer mot Lura. Det er kortest vei ned fra hjemmet og fra jobben om jeg skal se til båten.

Når det kommer til Gandsfjorden så vil jeg heller gå ut det strekket med båt en i kø på motorveien inn til Stavanger.😂

Turen ut Gandsfjorden i sakte fart ser jeg også på som en fin måte å varme opp motoren på. Målt fra senter fra Lura og Hillevåg så er det bare ca3,6nm i forskjell til samme punkt litt sør fra Ramsvik. 

I Got What It Takes 

Eg har plass i Hana BF, nesten rett over for Lura. Eg har 7m lengde på plassen min (21 fots båt), eg sto på venteliste der i 8-9 mnd.

Betalte 30000,- i innskudd og ca.2800,- i året inkl. Medlemsavgift. Godt fornøyd, er kameraovervåkning som ein har tilgang til som medlem (på telefonen).

Så det er og å anbefale😉

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Capt. Morgan skrev 40 minutter siden:

Det er en av foreningene jeg har kontaktet. Fint tips å høre med de om status hos de andre i området👍

Tror jeg heller mer mot Lura. Det er kortest vei ned fra hjemmet og fra jobben om jeg skal se til båten.

Når det kommer til Gandsfjorden så vil jeg heller gå ut det strekket med båt en i kø på motorveien inn til Stavanger.😂

Turen ut Gandsfjorden i sakte fart ser jeg også på som en fin måte å varme opp motoren på. Målt fra senter fra Lura og Hillevåg så er det bare ca3,6nm i forskjell til samme punkt litt sør fra Ramsvik. 

Absolutt enig i at det er kjekt med kort vei til båten. Jeg aner ikke status nå til dags ift å få plass så mente mest at det var en bonus om du kom raskere til lenger ut. Jeg fikk plass på dagen i 1996 og har hatt den siden. Noen få år etterpå mener jeg det sto 450 på venteliste 😝 Men ‘vinden’ har gjerne snudd litt igjen det siste året..

Bergsholmen skrev 40 minutter siden:

Eg har plass i Hana BF, nesten rett over for Lura. Eg har 7m lengde på plassen min (21 fots båt), eg sto på venteliste der i 8-9 mnd.

Betalte 30000,- i innskudd og ca.2800,- i året inkl. Medlemsavgift. Godt fornøyd, er kameraovervåkning som ein har tilgang til som medlem (på telefonen).

Så det er og å anbefale😉

Den hadde jeg helt glemt av, får sjekke ut den også. Takk for tips☺️

I Got What It Takes 

Fantino skrev 23 minutter siden:

Absolutt enig i at det er kjekt med kort vei til båten. Jeg aner ikke status nå til dags ift å få plass så mente mest at det var en bonus om du kom raskere til lenger ut. Jeg fikk plass på dagen i 1996 og har hatt den siden. Noen få år etterpå mener jeg det sto 450 på venteliste 😝 Men ‘vinden’ har gjerne snudd litt igjen det siste året..

Ser poenget med rasker "utrykningstid"😅 

Etter poster om 3 års ventetider og helt nede i 8-9måneder på Hana, så tenkte jeg nesten at jeg heller kunne buke meldemsavgiften på middag og smisking med overformynderiet. Opplevelsen din med plass på dagen og 450 i kø noen år etterpå sier meg at jeg kanskje bør droppe middagene og smiskingen, blir vel jeg som ender opp alene på turene uansett😂

I Got What It Takes 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...