Jump to content

Er det forbode å ankra i Brekkestø "hamn", og kor går eventuelt forbodet?

Ask

Recommended Posts

Hei

I sommar var me innom Brekkestø, vest for Arendal.

Ein svært fin stad.

På våre kart er det tydelege ankringssymbol i hamna i Brekkestø.

På land står det forbodsskilt som viser at ankring er forbode, og underskilt som seier "Gjelder hele havna".

Er det einkvan som veit om dette forbodet er reelt, eller om desse skilta er satt opp på "privat initiativ"?

Fritt frem å ankre opp utenfor marebakken vel. står det ankringsplass i sjøkarttet så er det vel lov?  menes kansje at det ikke er lov å ankre opp i land!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

10 minutes ago, index said:

Hvem ankrer opp på land?:crazy:

Det er ikke samme regler når du har tau i land! Frittsående ankring utenfor marebakken er i utgabspungtet fritt frem, uten tilatelse fra grunneier.   På og i har ikke samme betytning i norsk rettskriving!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 19 minutter siden:

Det er ikke samme regler når du har tau i land!

Min erfaring er at ankring forbudt skilt settes opp der det er installasjoner under vann som kan bli skadet av ankring. Da spiller det ingen rolle om man har tau i land eller ei. Det er ankeret og skaden det kan påføre som er problemet. 

Roger jo skrev 15 minutter siden:

Stått opp med feil fot i dag?:wflag:

Neida. Samme fot som alltid.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
8 minutes ago, index said:

Min erfaring er at ankring forbudt skilt settes opp der det er installasjoner under vann som kan bli skadet av ankring. Da spiller det ingen rolle om man har tau i land eller ei. Det er ankeret og skaden det kan påføre som er problemet. 

Neida. Samme fot som alltid.

Og regelen er at om kabler og rør er merket i sjøkarttet er det du som har ansvaret! skjer det noe så er du erstattingspliktig

-morten- skrev 3 minutter siden:

Og regelen er at om kabler og rør er merket i sjøkarttet er det du som har ansvaret! skjer det noe så er du erstattingspliktig

Det stemmer nok. Men om du ankrer et sted der det er merket ankring forbudt og skader en vannledning så vil jeg nok tro det blir bråk. Selv om ikke sjøkartet er oppdatert. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Ask skrev for 2 timer siden:

Er det einkvan som veit om dette forbodet er reelt, eller om desse skilta er satt opp på "privat initiativ"?

Et kjapt søk på google viser at Lillesand Kommune  har satt opp disse skiltene i 2016 i samarbeid med Brekkestø Vel. Det ville ha vært rart om Lillesand Kommune ikke har forholdt seg til lovverket, men umulig er det vel ikke...

index skrev 14 minutter siden:

Et kjapt søk på google viser at Lillesand Kommune  har satt opp disse skiltene i 2016 i samarbeid med Brekkestø Vel. Det ville ha vært rart om Lillesand Kommune ikke har forholdt seg til lovverket, men umulig er det vel ikke...

Mange takk. Legg gjerne ut link. 

Uansett har jeg ligget på anker midt i sundet utenfor bryggene i Brekkestø mange ganger.

Har sett skiltene, men dette er ikke de røde skiltene hvor det står "Kabel - ankring forbudt". I følge sjøkartet mener jeg at bunnen midt i sundet skal være ren for kommunal infrastruktur.

Som Ask skriver er bukta i tillegg merket som ankringsplass i sjøkartene.

Så lenge jeg ikke ligger "i havna", som jeg definerer som "mot brygge", "bolt i land", "til land", osv, har jeg god samvittighet og fortsetter praksisen.

Dette er det gamle offiselle skiltet for merking av sjøkabler:

image.png.fe5e9fa1b3dab0e295cb0976346e6e40.png

Dette er de nye som Kystverket pr nå er i ferd med å erstatte det gamle gule over:

image.png.7464c63c60637967ef6d9f1af105a50d.png   image.png.1eba056cdf97cdc3de5ea4f4d3256bfc.png

Privat skilting og andre dårlig skjulte varianter av "Hold deg unna"  har jeg forlengst valgt å overse når det ikke er understøttet av offentlig merking.

Ask skrev for 3 timer siden:

På våre kart er det tydelege ankringssymbol i hamna i Brekkestø.

På land står det forbodsskilt som viser at ankring er forbode, og underskilt som seier "Gjelder hele havna".

Er det dette ankersymbolet i ytre havnen du mener, eller kan du ha et gammelt kart som også viser ankersymbol i indre havn?  image.png.0cba481448dcd0c163a4349533d5194f.png

Hei

Me ankra i ytre hamn, som vist på kartet til Bergen, og TideRace.

Spørsmålet mitt gjeld søraust for Hummersundholmen, der det er merka med djupne 12,1 m, og nordvest for Hummersundholmen.

Karta våre er to år gamalt Navionics eller C-map, og ca. 20 år gamalt C-map.

På sjøkartet til Gule sider er det ikkje ankringssymbol desse to stadane.

Generelt så gjeld vel ankringsforbod forbod mot å ha anker ute. Å ligga til kai, fortøyd i land, og liknande er neppe omfatta.

Me ønskte å ligga på svai på ovanfor nemnte stadar, me droppa det når me såg skilta.

Jeg har samme kartet som @TideRace. Så Hulda ville droppet anker, så lenge jeg ikke ville risikere konflikt med kabel og rør som går langsmed landet. Vi har analogt forhold i Son. Og der er holdningen at anker kan droppes så lenge man ikke hekter røret som går fra garntørka og mot Sauhl.

Nå er vel området rundt Brekkestø en av de plassene i landet der kapitalen breier seg mest.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...