Jump to content

Er det forbode å ankra i Brekkestø "hamn", og kor går eventuelt forbodet?

Ask

Recommended Posts

Symbolet heter nok "Anchorage Area", men brukes i Navioncs appen også om  "naturhavn"

Jeg åpnet appen "På sjøen" (Gule sider) denne har to ulike symboler for ankring og naturhavn.

Dette skiller typen havn bedre, synes jeg.

Hovedserien utelater naturhavn da dette er for "folk i båt" ikke sjøfolk. :-)

Må bare innrømme, jeg har seget in i "naturhavner" med intensjon om å ankre, men funnet stedet ubrukelig til ankring.

Som jeg sa i mit tidligere innlegg: Her bør Navionics oppgradere symbolbruken sin.

Men selv uten ankersymbol i karte ville jeg tolke stede ut fra dybde o.l og nærhet til butikk o.l som et bra ankringsted. Hvis jeg så et skilt om kabel her file og det stod hele havna ville jeg kun tolke det til inne ved lande/ mot land der du ser det er to stumper med rør inn mot land men ikke ute i den åpen delen. Så jeg hadde derfor sluppet ankret med god samvittighet. 

Om en konsulterer mere offisielle kilder, så er dette ordlyden i Den Norske Los (understrekning er lagt til av meg).

Den beste innseilingen til Brekkestø fra E, er mellom Klubbholmen varde, ca 3 m høy og svart, med hvitt horisontalt belte, og Brekkestø lykt, på stativ. Innseilingen fra SW, mellom Risholmskjervarden, svart med hvit stripe, og Terneholmene. Det er god ankerplass i ytre havn ved Risholmen, dybde 23-25 m, sand- og leirbunn. N i havna steinrøys merket med jernstang. Foto: Eiliv Leren 49 KAPITTEL V Den videre innseilingen langs Justøya til indre Brekkestø havn er grei. Velger man å seile mellom Hummersundholmen og Ullerøya, er det mer kronglete og krever lokalkjennskap. Det beste innløpet er fra SW, er mellom Ullerøya og Gaupholmen, 3,9 m. Indre Brekkestø havn, sandbunn, fortøyningsringer. Svaieplassen er så trang at oppankrede fartøyer sjenerer lokaltrafikken. Brekkestø er kjent som et meget besøkt feriested om sommeren. Her er handel og post (Brekkestø) i sommersesongen, kiosk. Brekkestø Nautic as, marineservice, motor, elektro, båtopplag  

Jeg har bare vært der en gang for mange år siden. Skulle til butikken med landstedbåt fra en hytte lenger inn. Det er et yrende liv der i juli, det er sikkert. Nå sier losen at det er fortøyningsringer der. Et eller annet sted i indre havn. Og skal man bruke fortøyningsringer, er det naturlig å ha noe annet i andre enden av båten. Landstedbåten hang vi bare i brygga til butikken. Er det så vanskelig, så er det vel bare å droppe Brekkestø. Kommunen virker noe passiv, slik kommuner vanligvis er.

Hulda skrev for 1 time siden:

Nå sier losen at det er fortøyningsringer der. Et eller annet sted i indre havn. Og skal man bruke fortøyningsringer, er det naturlig å ha noe annet i andre enden av båten.

Noen år siden, mener det var ringer i Hummersundholmen for å ligge longside 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Kommer det en konklusjon ? Kan det ankres eller ikke? Sjøkartet viser at det kan ankres (Navionics)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Bergen skrev for 2 timer siden:

«[…] Svaieplassen er så trang at oppankrede fartøyer sjenerer lokaltrafikken.[…]»

Her sier Den norske Los implisitt at det er lov å svaie der, men at det er trangt og ikke anbefalt av den grunnen. Hadde det vært forbud så burde det stått det i klartekst.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Lars H. skrev for 2 timer siden:

men hvordan ser et slikt ankring forbudt kartsymbol ut?

https://www.kartverket.no/globalassets/til-sjos/nautiske-publikasjoner/symboler-og-forkortelser-i-norske-sjokart.pdf

image.png.670c192e1a9bce588fa6d7d3fc282527.png

image.png.c6eaee903bd36d02069f70fda8273c5b.png

Det meste av oppmerkingen er i dag foretatt av Kystverket, men innen enkelte havnedistrikt kan oppmerkingen være foretatt av vedkommende kommune og det forekommer også en del privat oppmerking. Felles for all oppmerking er at tillatelse til oppsetting, skjerming, forandring, eller fjerning skal innhentes hos direktoratet.

image.png.8c932a201d25ed0e2902bc67b68f581e.png

image.png.44a4b2917df6a59c4b6b4b0604057509.png

image.png.f774f8d219143cc26777e972540510a4.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

On 8/24/2023 at 11:57 AM, Bergen said:

Og hva er da fasit i siste versjon av sjøkart nr 9?

Jeg oppdaterer kun de stedene jeg ferdes normalt. Trøndelag og Møre!

men du finner alt av EFS er i kartverket.! Da jeg var i marinen måtte vi oppdatere hele kartserien når det kom inn nye EFS\ er

https://www.kartverket.no/til-sjos/efs

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...