Jump to content

Rimelig båt, primært til vannsport. Tips ønskes

Landkrabb3

Recommended Posts

Ønsker tips til en rimelig båt hvor tiltenkt bruksområde primært er vannsport men også dagsturer og kanskje en sjelden gang fisketurer.

Voksne brukere

Pris, max 100'

Har sett for meg båtstørrelse 16-20fot og motorstørrelse fra 60-115hk. Jeg har ingen spesielle krav til båttype, skjærgårdsjeep, daycruiser osv er alle aktuelle men må innrømme at jeg er svak for bowridere.

Det er en fordel med lav planefart samt liten planingsterskel. Så ny motor som mulig, båten kan gjerne være både gammel og stygg så lenge den er i god bruksstand.

Det ideelle hadde selvfølgelig vært en dedikert wakeboardbåt men det strekker ikke budsjettet seg i nærheten av.

Alle innspill mottas med takk.

Code0 skrev 1 minutt siden:

Finn.no har mulighet for avansert søk, med intervall for pris, motoreffekt, geografisk område  og båttyper. Da får du et godt bilde av tilgjengelige båter. 

Hei, ja jeg har trålet finn.no en god del og ser mange båter som jeg tror kan være aktuelle. Men hvilke av de egner seg godt til bruken.. der er jeg mer usikker. For eksempel angående lav planingsterskel og lav planefart.

Båter som det finnes en del av som tilsynelatende kan være aktuelle:

Askeladden 505 (Freestyle)

Askeladden 475

Nordkapp 500

Skibsplast 490 og500

Uttern s52 og s54

+en hel del annet.

Såvidt jeg husker fra div tester av båter i 16-17 fots klassen så har det ofte blitt bemerket at Uttern har markert planingsterskel.    Yamarin er oftest ganske bra her. 

Båttypen har også litt å si, feks med skjærgårdsjeep med styreposisjon helt bak, her gjør vektfordelingen at planingsterskel gjerne blir mer merkbar  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Landkrabb3 skrev for 9 timer siden:

Hei, ja jeg har trålet finn.no en god del og ser mange båter som jeg tror kan være aktuelle. Men hvilke av de egner seg godt til bruken.. der er jeg mer usikker. For eksempel angående lav planingsterskel og lav planefart.

Båter som det finnes en del av som tilsynelatende kan være aktuelle:

Askeladden 505 (Freestyle)

Askeladden 475

Nordkapp 500

Skibsplast 490 og500

Uttern s52 og s54

+en hel del annet.

Bare ikke kjøp Askeladden 475 med 50 hk.. for liten motor.. solgte min nettop derfor..

kjøpte sessa key Largo 19 med 130 hk. Den dro opp det du ønsket bak båten? stor solseng foran..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Siden du i kravspesifikasjonene nevner så ny motor om mulig så antar jeg du ikke bare er ute etter tips til båtmerker som passer, men også linker til relevante annonser.

Da kan det være lurt å nevne sånn ca hvor i landet du befinner deg så det blir fokus på annonser i rett område da jeg regner med at båter du må kjøre 2000 km for å hente (eller 2000 km bare for å finne ut at den ikke var noe å satse på, eller at noen andre fikk kjøpt den før deg så det ble bomtur) ikke er så aktuelle.

For wakeboard vil man gjerne ha så stor hekkbølge som mulig. Med en skjærgårdsjeep eller bowrider er det enklere å plassere en ballastbag foran enn med en daycruiser: https://www.wakeshop.no/Produkter/Tilbehor/Ballast/Eight3-Ballast-800-LBS-Telescope

Hvis båten har kryssholt foran og bak, kan du også sette opp en wakeboardstang for bedre løft i hopp, i mangel av wakeboardtårn: https://insanitypylons.com/

Jeg hadde en 18-fots Nordkapp Enduro 550 til det formålet.

19 fot skrev for 3 timer siden:

Siden du i kravspesifikasjonene nevner så ny motor om mulig så antar jeg du ikke bare er ute etter tips til båtmerker som passer, men også linker til relevante annonser.

Da kan det være lurt å nevne sånn ca hvor i landet du befinner deg så det blir fokus på annonser i rett område da jeg regner med at båter du må kjøre 2000 km for å hente (eller 2000 km bare for å finne ut at den ikke var noe å satse på, eller at noen andre fikk kjøpt den før deg så det ble bomtur) ikke er så aktuelle.

Hei, ja jeg vil gjerne ha tips om konkrete båter/annonser. Jeg bor i Trysil og skjønner at jeg kanskje må belage meg på noen timer i bil for å finne båt, allikevel finnes det jo grenser.. Jeg kan være villig til å kjøre noen timer sør for Oslo (både øst og vest), samt ca Trondheim som nordlige ytterpunkt. Vestover kan Hallingdalen være en naturlig grense.

MEN, jo nærmere jo bedre.

jotto skrev for 2 timer siden:

For wakeboard vil man gjerne ha så stor hekkbølge som mulig. Med en skjærgårdsjeep eller bowrider er det enklere å plassere en ballastbag foran enn med en daycruiser: https://www.wakeshop.no/Produkter/Tilbehor/Ballast/Eight3-Ballast-800-LBS-Telescope

Hvis båten har kryssholt foran og bak, kan du også sette opp en wakeboardstang for bedre løft i hopp, i mangel av wakeboardtårn: https://insanitypylons.com/

Jeg hadde en 18-fots Nordkapp Enduro 550 til det formålet.

Gode innspill, jeg har sett på insanitypylon og noe slik er absolutt interessant!

@Landkrabb3 Det var en kommentar lengre opp her om motorstørrelse. Det er greit å ha litt punch for å dra opp folk, men du må også ta i betraktning vekt og ferdigheter til de som skal henge bak. Jeg startet med en 14-foter med 40 hk, og det funket bra. Jeg er en sur gammel gubbe på 80 kg.

Hvis man er lett og/eller kan kjøre wakeboard fra før, så klarer man seg med mindre motor. Man har det morsommere med tyngre båt enn stor motor, gitt at man kommer seg opp

Eller så kan du bruke pengene på en tung båt som går i 10 knop og begynne med wakefoil surfing. Det er mye morsommere :saint:

jotto skrev 5 minutter siden:

@Landkrabb3 Det var en kommentar lengre opp her om motorstørrelse. Det er greit å ha litt punch for å dra opp folk, men du må også ta i betraktning vekt og ferdigheter til de som skal henge bak. Jeg startet med en 14-foter med 40 hk, og det funket bra. Jeg er en sur gammel gubbe på 80 kg.

Hvis man er lett og/eller kan kjøre wakeboard fra før, så klarer man seg med mindre motor. Man har det morsommere med tyngre båt enn stor motor, gitt at man kommer seg opp

Eller så kan du bruke pengene på en tung båt som går i 10 knop og begynne med wakefoil surfing. Det er mye morsommere :saint:

Hei, wakefoil er en av aktivitetene, men med line. Skal man surfe på hekkbølgen så er eneste trygge alternativet slik jeg har lest det en båt med aksling slik at propellen ligger under skroget. I dagens marked er det vel bare dedikerte wake/vannskibåter som har den konfigurasjonen (i småbåtstørrelse), og disse er for dyre selv om det er lov å drømme..

Men helt klart, med motor med litt punch og bevist forhold til vektfordeling håper vi å få masse moro med budsjettbåt.

jotto skrev 42 minutter siden:

eg startet med en 14-foter med 40 hk, og det funket bra. Jeg er en sur gammel gubbe på 80 kg.

Vi hadde GH14 med 40hk. Med båt som er lettplanende i seg selv, egna propell og litt ekstra punch i hekken så dro vi opp 2 stk samtidig,   Vekt, tja 60 + 80 kg tenker jeg. 
Eneste som var sur var han med 14 skibsplast med 40hk som vi kjørte ifra :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Landkrabb3 skrev for 21 timer siden:

Hei, wakefoil er en av aktivitetene, men med line. Skal man surfe på hekkbølgen så er eneste trygge alternativet slik jeg har lest det en båt med aksling slik at propellen ligger under skroget. I dagens marked er det vel bare dedikerte wake/vannskibåter som har den konfigurasjonen (i småbåtstørrelse), og disse er for dyre selv om det er lov å drømme..

Men helt klart, med motor med litt punch og bevist forhold til vektfordeling håper vi å få masse moro med budsjettbåt.

Hvis man surfer i bølge nr 2, så er man i trygg avstand fra propellen med goood margin: 

https://www.instagram.com/reel/Csjmm53g4Bi/?igshid=NjIwNzIyMDk2Mg==

Men det krever litt vekt på båten. Det fungerer med en 21-fots daycruiser, men en 14-15-foter blir kanskje litt knapt.

Landkrabb3 skrev for 2 timer siden:

Mener å ha lest at det er en del problemer med Suzuki fra tidlig 2000 

Hmm, får ikke kopiert inn finn lenke. Det er en 90hester 4t fra 2003.

Jeg kan ikke huske å ha lest noe slikt. Har selv en Suzuki DT30 fra 2002 (2-takt 30 hk) som har vært tilnærmet problemfri siden jeg kjøpte den i 2008.

Vulkinga på propellen løsnet etter mange år så toppfarten ble 5 knop fra Blindleia til Arendal. Ellers ingen nevneverdige feil. Jeg bruker nok motoren mer enn gjennomsnittet.

Da motoren var ca 10 år gammel sjekket jeg skiftinyervallet fot impellerog fikk til svar at fet var 5 år. Den gamle viste seg å være helt fin 

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Det var mye snakk om tæring ja. 

Ja det var nok det jeg hadde lest, er det reelt at dette er et større problem på disse enn feks Yamaha? Er dette noe jeg kan få noen indikasjon på ved utvendig inspeksjon av motor? Hvilke andre merker/årganger er ekstra utsatt for dette?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...