Jump to content

Merker i fenderlist

Danihell

Recommended Posts

Å få dette helt bort er kanskje vanskelig, men jeg ville forsøkt med rubbing og polering. Sannsynligvis må du ta hele fenderlisten da rubbingen antagelig vil føre til fargeforskjell mot områder du ikke har pusset ned. Forsøk å jobbe for hånd, eventuelt bruk maskin dersom du ikke får det til på annen måte. 

I etterkant må du tenke på hvor/hvordan du drar opp storfisken, så det ikke oppstår skader på båten din :thumbsup:

Takker for tips! 
jeg må kanskje blid noe strengere når jeg har med meg fiske kamerat på tur. Ingen dype sår. Bare små rifter men det er nok til og blid irritert av på helt ny båt desverre… det var faktisk en fenderlist skade på båten da jeg kjøpte den. Kanskje jeg kan kreve ny list uansett.?Forhandler sa jeg skulle bruke båten ut sommeren så skulle vi finne en løsning etter sommer sesongen. Hva hadde du krevd her ? 

38BD1408-B047-4545-B13D-B803C381670A.jpeg

Danihell skrev for 1 time siden:

Hei hadde meg med en kamerat på fiske tur en regn full dag. Dette kom til synet et par dager etterpå..noen tips til hva jeg kan gjøre her…..

For skaden som allerede er skjedd har jeg ikke noen gode tips. Men for å unngå mer av dette kan du på fremtidige gidketurer la snøret skli over noe annet som du hekter på akkurat når du skal fiske.

Ta feks et 70 cm langt plastrør, splitte det på langs og åpne det nok til at du får tredd det på gummilista og evt litt mer av båten. Dette bør sitte stramt så det ikke gir bevegelse.

Plastrør kan muligens gi noe merke, men sannsynligvis mindre enn fiskesnøret mot gummilista.

Har du åregafler? Da kan du kanskje lage til en enkel snøreføring som passer i hullet i ripa så snøret ledes litt ut fra ripa. Settes i hullet ved fisking og tas ut ellers.

Noen bruker ruller som plasseres på ripa ved fiske med snøre.

Selv har jeg båter som er over 40 år gamle så slikt ikke er så nøye. Men fiskeslag har jeg ikke lyst til å ha ombord da det lett renner på steder der det er vanskelig å få bort. Har derfor laget ei sløyekasse til å ha utapå båtrekka. Fiskesnøre kan festes i denne ved dorging, og det kan gli over hvis jeg hadde vært redd for merker i fenderlista.

Du får trøste deg med at sen første ripa er verst, så den neste blir ikke like ille.

Tror forøvrig to nesten like ord i første setning har byttet plass. Kan sikkert gi mulighet for misforståelser, men antar de fleste skjønte hva du mente.

19 fot skrev 12 minutter siden:

Tror forøvrig to nesten like ord i første setning har byttet plass. Kan sikkert gi mulighet for misforståelser, men antar de fleste skjønte hva du mente.

Akkurat det la jeg ikke merke til før nå?? 

Tenker ellers at slike merker, i gummi, dessverre er vanskelige å få fine igjen. Hvis båten er ny (og skaden i post nr. 3 var med fra da den var ny) er det jo mulig du kan forhandle fram en grei avtale med forhandleren. Det spørs om de går med på å skifte hele fenderlista, men kanskje de kan gå over båten og gi den en oppshining etter sommeren for deg, som en kompensasjon for irritasjonen? Ellers tenker jeg slike gummilister/fenderlister er en form for forbruksmateriell, det vil nok komme stadig flere hakk og riper i denne etter hvert som du bruker båten. Det går an å dempe fargeforskjeller fra ripene vs. uskadede felt med f.eks. Polytrol eller lignende produkter, men ripene er der jo, og det vil komme flere. Gjerne det er greiere at ripene kommer i ei utskiftbar fenderlist enn i gelcoatoverflaten ellers på skroget? Slik hadde i alle fall jeg tenkt.

Jeg ser at flere oppgir at de har fått bort merker på fenderlist ved å vaske over med Aceton. Jeg har aldri prøvd, dels fordi jeg har svart fenderlist som lite viser på og dels fordi jeg anser fenderlisten som noe som skal ta mot en dunk nå og da og vil få merker. Men det er klart,  det er forskjell på min 45 år gamle båt og en helt ny ripefri en. Litt som med bil, jeg liker best at noen andre lager de første ripene og bulkene før jeg kjøper den, så jeg slipper å være redd. De første merkene er alltid de verste.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev On 23.8.2023 at 22.44:

Jeg ser at flere oppgir at de har fått bort merker på fenderlist ved å vaske over med Aceton. 

Har forsøkt med Aceton på tidligere båt, det tar det meste. Men vær oppmerksom på at dette er veldig sterke saker og man bør være litt forsiktig. For meg virket det som at fenderlisten tørket litt ut, og at den ble litt "sprø". Satte inn med vaselinolje igjen, det hjalp riktignok noe, men mitt forslag er i alle fall å prøve med noe mildere først. Utover polish/rubbing, finnes det jo skurepulver på markedet som en f.eks kan teste ut. Nevner også Autosol, kan brukes til mye det også. 

Enig i at fenderlisten ikke er montert kun til pynt, den er ment brukt til å ta imot støt og vil derfor etter hvert bli naturlig merket av jobben den gjør. Men likevel, litt til pynt er den jo, på en ellers strøken båt :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...