Guest fastertanyou Startet 23.August.2023 Link til dette innlegget Startet 23.August.2023 Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Hei. Du må lese reglene og endre overskriften før posten din blir slettet. Hvor gammel er båten du har filmet? Sitér dette innlegget Link to post
Guest fastertanyou Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Kallethekid skrev 11 minutter siden: Hei. Du må lese reglene og endre overskriften før posten din blir slettet. Hvor gammel er båten du har filmet? Er det godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Nei. Overskriften må skrives slik at alle forstår hva posten handler om. For eksempel: "Råte i finerplater og vann i skum Karnic 2260 2003-modell." Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Dette så ikke bra ut. Hadde vert interessant å vist hvilke krav det stilles for å få godkjent en båt, CE-merke. Men det stilles kanskje få krav til hvordan båten fungerer om 20 år. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Disse tingene gjelder vel de fleste båtene som produseres dessverre. Treverk og skum brukes av de fleste. Og om man ikke sørger for at det holdes tett, så kommer det vann inn og råteprosessen begynner. At skroget skulle suge til seg så mye vann på grunn av manglende topcoat i lukkede rom at det utgjør en sikkerhetsrisiko høres dog litt søkt ut.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kallethekid Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Det er vel ikke helt uhørt at det kommer fukt i innplastede plater etter 20 år, det er vel nok med en mindre lekkasje fra regnvann over tid. Er båten angitt å være usenkbar, på lik linje med for eksempel Boston Whaler? Sitér dette innlegget Link to post
Guest fastertanyou Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Abc Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Jeg er litt usikker på hva du mener med klasse tre, men det jeg finner på nett sier at dagens utgave er klasse C "Fartøy til bruk langs kysten" Karnic Powerboats | 2260 (karnicboats.com) Kravet til at båter skal flyte vannfylte opphører vel ved 6 meter men her er jeg ikke 100% sikker på reglene. Uansett er vel slike klassifiseringer noe som gjelder når båten er ny og ikke for all fremtid, men jeg kan være enig i at om alt skum er fullt av vann og fineren råtten har vel prosessen gått raskere en ventet. Samtidig skal det vel ikke mer til en et utett skruehull på feil plass for å skape problemer med fukt og råte. Er dette en båt du nylig har kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
Guest fastertanyou Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Kallethekid skrev 5 minutter siden: Jeg er litt usikker på hva du mener med klasse tre, men det jeg finner på nett sier at dagens utgave er klasse C "Fartøy til bruk langs kysten" Karnic Powerboats | 2260 (karnicboats.com) Kravet til at båter skal flyte vannfylte opphører vel ved 6 meter men her er jeg ikke 100% sikker på reglene. Uansett er vel slike klassifiseringer noe som gjelder når båten er ny og ikke for all fremtid, men jeg kan være enig i at om alt skum er fullt av vann og fineren råtten har vel prosessen gått raskere en ventet. Samtidig skal det vel ikke mer til en et utett skruehull på feil plass for å skape problemer med fukt og råte. Er dette en båt du nylig har kjøpt? Karnic har vist gått ned til klasse 2 etter 2260 ble produsert.det sa verfall inpotøren til meg i går.hvordan disse klassene er vet jeg ikke.hvorfor de " mistet " klasse 3 er lett å fårstå. Sitér dette innlegget Link to post
Guest fastertanyou Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Offshore b klasse er det den var klasset som. Kategori B – Utaskjærs/offshore Kategori B – ”fartøy til bruk utenfor kysten” – Båter konstruert for reiser utenfor kysten der vindstyrken kan komme opp i 8 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 4 meter. Dvs.: Tåle vind inntil 21 m/sek. og bølger inntil 6,8 m. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Jeg ville ikke ha likt meg spesielt i 6,8 meter bølger med en 22 foter uansett klassifisering. Men det du viser her har ingenting med klassifisering å gjøre, kun aldring og dårlig vedlikehold. De aller fleste båter fra den tiden hadde finer innbakt overalt og samme type skum. Og det er en kjent sak at skummet trekker vann og fineren råtner. Derfor må alle tomrom holdes tørre så dette ikke skjer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eika Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 index skrev 23 minutter siden: Jeg ville ikke ha likt meg spesielt i 6,8 meter bølger med en 22 foter uansett klassifisering. Men det du viser her har ingenting med klassifisering å gjøre, kun aldring og dårlig vedlikehold. De aller fleste båter fra den tiden hadde finer innbakt overalt og samme type skum. Og det er en kjent sak at skummet trekker vann og fineren råtner. Derfor må alle tomrom holdes tørre så dette ikke skjer. "Men båten min er jo selvlensende, så jeg trenger ikke dekke den til med pressening om vinteren osv osv" hva kan man forvente av en 20år gammel polsk billigbåt ? Plutselig er båten "livsfarlig" konstruksjon. Det går hundrevis av båter med råtten finer og vått skum, på vannet i Norge hver eneste dag Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Eika skrev 39 minutter siden: Det går hundrevis av båter med råtten finer og vått skum, på vannet i Norge hver eneste dag Kanskje tusenvis. Du har vel sikkert vært borti en god del av dem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eika Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 index skrev for 2 timer siden: Kanskje tusenvis. Du har vel sikkert vært borti en god del av dem. Støtt og stadig, båtene blir litt myke og rare, flekser litt ekstra over bølger, spess i sidesjø merker man det spessielt godt. Men eierne, de merker det ikke. Har faktisk slutta å bry meg, med mindre det er akuratt der jeg ska reparere eller kunden spør spesifikt om det, ingen vil ha en regning på 50-200k ekstra siden jeg mente det var det beste. Jeg hadde aldri sendte en kunde ut i en båt jeg mente var livsfarlig å bruke De uvitende har det godt :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.August.2023 Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 Se Sailing Uma på youtube. Se hva de har seilt jorda rundt med. Inkludert Svalbard og Island. glassfiber er fleksibelt og sterkt ? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 25.August.2023 Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 Og nå var video'n sletta og kommentarene endra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.