Jump to content

Råte i finerplater og vann i skum Karnic 2260 2003-modell

Guest fastertanyou

Recommended Posts

Disse tingene gjelder vel de fleste båtene som produseres dessverre. Treverk og skum brukes av de fleste. Og om man ikke sørger for at det holdes tett, så kommer det vann inn og råteprosessen begynner. At skroget skulle suge til seg så mye vann på grunn av manglende topcoat i lukkede rom at det utgjør en sikkerhetsrisiko høres dog litt søkt ut....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg er litt usikker på hva du mener med klasse tre, men det jeg finner på nett sier at dagens utgave er klasse C "Fartøy til bruk langs kysten" Karnic Powerboats | 2260 (karnicboats.com) Kravet til at båter skal flyte vannfylte opphører vel ved 6 meter men her er jeg ikke 100% sikker på reglene. 

Uansett er vel slike klassifiseringer noe som gjelder når båten er ny og ikke for all fremtid, men jeg kan være enig i at om alt skum er fullt av vann og fineren råtten har vel prosessen gått raskere en ventet. Samtidig skal det vel ikke mer til en et utett skruehull på feil plass for å skape problemer med fukt og råte. Er dette en båt du nylig har kjøpt?

Guest fastertanyou
Kallethekid skrev 5 minutter siden:

Jeg er litt usikker på hva du mener med klasse tre, men det jeg finner på nett sier at dagens utgave er klasse C "Fartøy til bruk langs kysten" Karnic Powerboats | 2260 (karnicboats.com) Kravet til at båter skal flyte vannfylte opphører vel ved 6 meter men her er jeg ikke 100% sikker på reglene. 

Uansett er vel slike klassifiseringer noe som gjelder når båten er ny og ikke for all fremtid, men jeg kan være enig i at om alt skum er fullt av vann og fineren råtten har vel prosessen gått raskere en ventet. Samtidig skal det vel ikke mer til en et utett skruehull på feil plass for å skape problemer med fukt og råte. Er dette en båt du nylig har kjøpt?

Karnic har vist gått ned til klasse 2 etter 2260 ble produsert.det sa verfall inpotøren til meg i går.hvordan disse klassene er vet jeg ikke.hvorfor de " mistet " klasse 3 er lett å fårstå.

Guest fastertanyou

Offshore b klasse er det den var klasset som.

Kategori B – Utaskjærs/offshore

Kategori B – ”fartøy til bruk utenfor kysten” – Båter konstruert for reiser utenfor kysten der vindstyrken kan komme opp i 8 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 4 meter. Dvs.: Tåle vind inntil 21 m/sek. og bølger inntil 6,8 m.

Jeg ville ikke ha likt meg spesielt i 6,8 meter bølger med en 22 foter uansett klassifisering. Men det du viser her har ingenting med klassifisering å gjøre, kun aldring og dårlig vedlikehold. De aller fleste båter fra den tiden hadde finer innbakt overalt og samme type skum. Og det er en kjent sak at skummet trekker vann og fineren råtner.  Derfor må alle tomrom holdes tørre så dette ikke skjer. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 23 minutter siden:

Jeg ville ikke ha likt meg spesielt i 6,8 meter bølger med en 22 foter uansett klassifisering. Men det du viser her har ingenting med klassifisering å gjøre, kun aldring og dårlig vedlikehold. De aller fleste båter fra den tiden hadde finer innbakt overalt og samme type skum. Og det er en kjent sak at skummet trekker vann og fineren råtner.  Derfor må alle tomrom holdes tørre så dette ikke skjer. 

"Men båten min er jo selvlensende, så jeg trenger ikke dekke den til med pressening om vinteren osv osv" hva kan man forvente av en 20år gammel polsk billigbåt ? 

Plutselig er båten "livsfarlig" konstruksjon. Det går hundrevis av båter med råtten finer og vått skum, på vannet i Norge hver eneste dag

Eika skrev 39 minutter siden:

Det går hundrevis av båter med råtten finer og vått skum, på vannet i Norge hver eneste dag

Kanskje tusenvis. Du har vel sikkert vært borti en god del av dem. 

index skrev for 2 timer siden:

Kanskje tusenvis. Du har vel sikkert vært borti en god del av dem. 

Støtt og stadig, båtene blir litt myke og rare, flekser litt ekstra over bølger, spess i sidesjø merker man det spessielt godt. Men eierne, de merker det ikke. Har faktisk slutta å bry meg, med mindre det er akuratt der jeg ska reparere eller kunden spør spesifikt om det, ingen vil ha en regning på 50-200k ekstra siden jeg mente det var det beste. Jeg hadde aldri sendte en kunde ut i en båt jeg mente var livsfarlig å bruke 

De uvitende har det godt :) 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...