Jump to content

DIY-skifte termostat Volvo D4/D6


Gabi

Recommended Posts

Styrbord D6-310 fra 2007 har alltid vært litt sånn at den oppnår kun 82-83 grader ved oppvarming på ca 1000rpm. Babord motor oppnår 85. Har tenkt at det sikkert er fordi vv-bereder er koplet til. 

 

Når jeg gir på til 1500rpm har det ikke gått mange sekund før også styrbord oppnådde 85 grader.

 

Men for litt siden ble det værre. Måtte ha den opp i plan før temp ble 85 grader. Ikke bra. Fikk tips fra lokal Volvo-verksted at det nok var termostaten som måtte skiftes. Og at det ikke var så vanskelig å skifte den.

 

Nå har jeg skiftet den og alt er i orden. Nå går også styrbord motor opp til 85 grader under oppvarming, og begge motorene oppfører seg likt. Så vellykket skifte mao.

 

Legger ut DIY hvordan bytte her, for evnt andre som trenger å skifte.

Link to post

Aller først må du tappe av litt frostvæske. Jeg løsnet plastskruen på siden av motor der hvor kjølevannsslangen var, koplet på en slange ned i en 10 liter bøtte. Løsnet skruen endel omdreininger og lot det tappe til bøtta var full. Da skal nivået bli lavere enn termostaten. 

 

Termostaten er på høyre side av motor rett over kompressor for de som har det. Min D6 har ikke det.

20230825_122349.jpg.f5d9a10867f8873cd6d02153e8281ae9.jpg

 

Lokket er festet med kun 2 bolter. Men for å komme til øverste bolt måtte jeg løsne de to boltene øverst på det svarte plastdekselet på motoren. Da fikk jeg flyttet litt på dekselet slik at jeg kom til med Ø12 pipeverktøy.

 

Løsne så begge boltene.

 

Neste er å stenge igjen ventil til vv-bereder eller annet om det er koplet noe innpå der.

 

Bruk 2 brede flat-skrutrekkere. På hver side av boltene er det spor på hver side hvor du kan stikke inn skrutrekkerne mellom lokket og blokka.

20230823_113046.jpg.0cb44da0d1a167891bdc9addb0036057.jpg

 

Knote litt att og frem for til slutt å få en liten glippe. Veksle på ved begge boltene. Fortsett til du får løsnet hele lokket. 

20230825_122357.jpg.3cc8001fd515fd49717be5d837dda47c.jpg

20230825_133703.jpg.1b91f62630a5ebf4a088e83f79b73fe0.jpg

 

Ta lokket ut, termostaten sitter i denne.

 

Ta ut termostaten, på min løsnet den ganske greit.

20230825_133750.jpg.d64781317ec648b53120e21acbf04703.jpg

 

Det er en blank tetningsring midtveis. Om den er uskadd kan den muligens brukes om igjen. Min var muligens det, men hadde fått ny tetningsring. Min satt hardt, fikk hjelp av verksted for å løsne. Bruk evnt anleggsflate, skrutrekker og slå på for å løsne. 

20230825_144722.jpg.ac3562a27744e93982659ad553adffbc.jpg

 

Pusse med pussepapir på utsiden og i anleggsflate tetningsring. 

 

Ta av gummipakning ytterst og puss her også.

 

Ta på litt fett tilpasset kjølevæskesystemer på gummipakning og monter. Ta litt fett på leppene på tetningsring og dytt innpå ny termostat.

20230825_145111.jpg.a5de658701a963909ff7e4889b85cb70.jpg

 

Fjern gummipakning inne i blokka, tørk med papir og gjør rent.

20230825_145152.jpg.451a32145bd3ac5b1d46a9fdae7d6766.jpg

 

Ta på litt fett på ny pakning og monter ny gummipakning.

20230825_150138.jpg.ff714c524d9ef09929f41a873456c5de.jpg

 

Dytt forsiktig inn termostaten til den er nesten inne. Monter de to boltene og skru inn vekselvis til lokket er helt inne og stram boltene sånn akkurat passe hardt!

 

Åpne opp stengeventil.

 

Ta en trakt og fyll på igjen kjølevæsken. Du får ikke plass til alt. Skru på lokket.

 

Start motor og se etter lekkasjer. Åpne lokket igjen og se om det har synket noe, eventuelt fyll på.

 

Prøvekjøre.

 

Vent til dagen etter og fyll på kjølevæske til midt imellom nivåmerkene.

 

Ferdig!

 

 

Link to post

Flott deling @Gabi Jeg har så langt ikke opplevd problemer med motortemperaturen, og har egentlig ikke reflektert over hvor termostaten sitter på disse motorene. Litt uvanlig kanskje at den sitter i framkant av eksosmalifoilen. 
 

Gabi skrev for 20 timer siden:

Monter de to boltene og skru inn vekselvis til lokket er helt inne og stram boltene sånn akkurat passe hardt!


I følge manualen er akkurat passe hardt 25 Nm. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 3 uker senere...
Gabi skrev On 25.8.2023 at 23.16:

Nå har jeg skiftet den og alt er i orden. Nå går også styrbord motor opp til 85 grader under oppvarming, og begge motorene oppfører seg likt. Så vellykket skifte mao.

Vel vel.....det fungerte en dag omtrent. Så samme samme...... Oppførselen minnet meg om noe elektrisk greie for temp gikk ned og opp altfor fort.

 

Tok av kontakten til temperaturgiveren, renset med pussepapir på alle kontaktflater og sprayet med 666. 

 

Og vipps så fungerer det som det skal, og har gjort det noen dager nå. At det fungerte første dag etter bytte av termostat skyldes sikkert at jeg var borti ledningen til giver og den fikk kontakt.

 

Evnt læring? Sjekke det enkleste først?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...