Jump to content

Prisnivå i kommunal båthavn i Oslo under lupen

bliss X

Recommended Posts

Oslo Kommune har gravd og sett på prisnivå, forvaltning m.m i en av byens kommunale båthavner.

Dette arbeidet har pågått en stund og det er skrevet en rapport som antagelig vil danne grunnlag for videre arbeid med å fastsette fornuftige priser for denne havna.

Rapporten er nå offentlig tilgjengelig etter at høringsrunder er avsluttet

https://www.paddabf.no/wp-content/uploads/Leievurdering-batplasser-Padda-batforening-230323-sign.pdf

Uten å ha lest rapporten, helt generelt, og uten å ha noe kunnskap om konflikten som ligger til grunn her, og uten noe ønske om å ta part i denne konflikten ...

Jeg er av den sterke oppfatning at det alltids finnes en markedspris og at det generelt sett ikke fungerer å "lure markedet" gjennom f.eks. prisreguleringer.

En kommunal eller foreningsstyrt båthavn må gjerne prøve å sette priser basert på faktiske kostnader, men man må være veldig klar over konsekvensene. Legger man prisen godt over markedspris, vil man etterhvert ende opp med båthavn med mange tomme plasser. Legger man prisen godt under markedspris vil båtplassen bli et privilegium for de få som allerede har plass (et privilegium de sikkert vil tviholde på), de som var smarte nok til å sette seg opp på en venteliste på rett tidspunkt,  som var heldige nok til å vinne en loddtrekning, eller kanskje de som har det rette kontaktnettet og kan påvirke vedkomne som har ansvar for utdeling av båtplasser.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

En slik rapport vil være farget av hvilke regnskapsår man ser på, hvilke man ser bort ifra, hvilken informasjon fra partene man anser som relevant og ikke, osv. osv. Derfor har partene også hatt anledning til å komme med innsigelser til rapporten. Sørfonden Slipp AS har publisert sine innsigelser på www.padda.no for de som måtte være interesserte.

For min del noterer jeg meg at enkelte av bilagene som er publisert, er datert 20 år tilbake i tid. Avtalen med Oslo Kommune som ligger til grunn for driften på Padda er enda eldre, og kom vel istand på 70-tallet. Det er nok en avtale med gode intensjoner som har fungert bra i mange år, men i dag har vi et mer polarisert samfunn på mange plan og dermed får man et uønsket høyt konfliktnivå.  

Fru Jacobsen skrev 31 minutter siden:

Er det ikke ganske billig å ligge på Padda, eller er det noe annet «opprøret» der dreier seg om?

Det er vel akkurat dette som er stridens kjerne. Jeg betaler 11k for en 3.4m plass per sesong. Det er mer enn i de ideelle båtforeningene, men mindre enn hos kommersielle marinaer. Prisene ble satt opp (fra ca 7k i mitt tilfelle) for å finansiere nye brygger. Rapporten konkluderer vel forsiktig med å antyde at det burde vært gjort avsetninger over tid for å finansiere dette i stedet for å øke prisene. Legg til en troika av avtaler så har du det gående…

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Bellil skrev for 21 timer siden:

30k for kommunal plass i Son for noen år siden. Hvor stor er denne Hulda?. Det er jo på nivå med Sonskilen. De overtar vel forøvrig i -25 tar jeg ikke helt feil

PS! Kun vest for elva

Skjønte ikke  den første passusen. 

Men landeieren den gangen (hr. og fru Sørbye, kjente dem godt) hadde en 50 års avtale med Vestby kommune. Der kommunen skulle drifte et par hundre båtplasser. Sånn helt løslig etter husken. Etter 50 år får vel bare kommunen pakke sammen bryggene sine og finne på noe annet. Det kommunen har igjen er østsiden av elven, A-brygga og gjestehavnen. Sistnevnte er vinterhavn. Så er det bryggene ved SPA-hotellet som jeg ikke vet noe om. Den gangen det var marina der, var det marinaen som leide grunn og eide brygger.

C-brygga som Lars H tok med i innringingen, mener jeg har vært Sonskilen Båthavn hele tiden, ikke kommunalt drevet.

Hulda skrev 1 time siden:

C-brygga som Lars H tok med i innringingen, mener jeg har vært Sonskilen Båthavn hele tiden, ikke kommunalt drevet.

Med fare for å kuppe tråden helt, følger jeg opp endringene i Son likevel. Ut fra Sonhavn sitt kart driftes C-bryggen  og alle bryggene med gule betegnelser (NA til NJ) av dem.

Det vil bli store endringer i havnen. her utdrag fra en mail jeg fikk fra Sonskilen båthavn i våres.

Fra 2025 vil vi drifte bryggene NC til NJ som i dag driftes av kommunen.
Bryggene og utriggerne C til I blir fjernet høsten 2024

Når disse skiftes ut tenker vi samtidig å fornye A- og B-brygga

og oppgradere strømsøyler på AA-brygga.

Vi er allerede i gang med å planlegge nye brygger og nytt anlegg vil bli lagt ut i god tid før sesongstart 2025. Alle brygger på østsiden vil få tilgang til vann og strøm.

AA, A og B er Sonskilene sine brygger, helt innerst i havnen. Jeg har plass på AA

sonhavn_faste.jpg.05a1d81843c31b02c951bab40e732fa0.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

5nacks skrev 5 minutter siden:

Da vil jeg si at dere har billig båtplass. I hvert fall i disse dager hvor innskudd i diverse båtforeninger spises opp av inflasjon. 

Ja, jeg er egentlig enig det, men det gjelder ikke alle i båtforeningen.

Ingen ønsker prisoppgang, særlig ikke i disse tider, men hadde jeg hatt en 3,4 mtr plass midt i Oslo uten innskudd og uten dugnad ville jeg nok ha sittet stille i båten (bokstavelig talt ?)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Fru Jacobsen skrev 1 time siden:

Ingen ønsker prisoppgang, særlig ikke i disse tider, men hadde jeg hatt en 3,4 mtr plass midt i Oslo uten innskudd og uten dugnad ville jeg nok ha sittet stille i båten (bokstavelig talt ?)

Det er akkurat det jeg gjør!

Fru Jacobsen skrev for 18 timer siden:

Jeg er så enig. Jeg har en av de dyreste plassene i Padda. 5,5 meter (mellom uteliggerene) helårsplass (boblehavn). Ikke innskudd, ikke dugnad. Alt med plassen er inkludert, jeg trenger kun fortøyningstau med dempere ca kr 30000, i året. Jeg syns det er greit nok. Imidlertid er det flere som syns det er for dyrt, siden de sammenligner det med båtplasser hvor alt er basert på dugnad og egendrift. Det blir ikke lett i en havn med over 400 båtplasser og det vedlikeholdet det krever. 

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

HiWard skrev On 27.8.2023 at 10.54:

Legg til en troika av avtaler så har du det gående…

For den rapporten jeg linket til så er det vel snakk om en avtale.

Det er avtalen mellom utleier og grunneier Oslo Kommune og Sørfonden Slipp AS.

I den avtalen står det at Oslo kommune skal godkjenne prisene som Sørfonden Slipp benytter bl.a på bryggeplasser og det har Oslo kommune så langt ikke gjort.

Sørfonden Slipp AS innførte nye priser i 2022 men glemte å snakke med utleier først.

Det var kanskje ikke så lurt?

Jeg tror og håper at kommunen går for det prisnivået som er anbefalt av Veridian Analyse: 

Videre anser vi at normalt leienivå på båtplasser bør være beliggende innenfor intervallet kr. 6 400,- til kr. 10 000,- plass i sesongen

bliss X skrev for 3 timer siden:

Sørfonden Slipp AS innførte nye priser i 2022 men glemte å snakke med utleier først.

Det var kanskje ikke så lurt?

Problemstillingen rundt prisreguleringen er over 20 år gammel, og det vedlikeholdsetterslepet som bygger seg opp som følge av avtalen vil da etter alle solemerker vedvare å øke, hvis vilkårene ikke endres (eller Julenissen dukker opp med en overraskelse til alle). Sørfonden har sagt seg enige (i deres tilsvar) med Veridians anbefaling om en ny avtale med kommunen "som hensyntar at det er relativt store kostnader henført til denne type virksomhet og at inntektsgrunnlaget er begrenset." (Sitat fra konklusjonen i Veridians analyse)

Sørfonden startet mekanisk verksted på Padda i 1949, mens Oslo kommune fikk eierskap til øya i 1967. Kontrakt om driften på kommunens premisser kom i stand i 1973. (Hele historien kan man lese her.)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...