Jump to content

Prisnivå i kommunal båthavn i Oslo under lupen

bliss X

Recommended Posts

bliss X skrev 16 minutter siden:

Det handler ikke så mye om hva man synes da måten prisene fastsettes på er regulert gjennom avtaler.

Disse avtalene regulerer også hvordan man skal komme til enighet. Styret bryter med sin "kreative strategi" kontrakten når de nekter å stille til voldgift med begrunnelse i at forenigen ikke er i noen konflikt med Sørfonden. Medlemmene er ikke forespurt slik at styret mangler mandat til dette. Det styret fikk mandat til av årsmøte var å "sondere terrenget" med tanke på å ta over driften av egne brygger (hvor nå de skulle komme ifra). Styremedlemmer, også i ideelle foreninger, har et personlig ansvar, og det skal bli interessant å se hvordan regninga fordeles fremover. Alle medlemmer er tidligere nøye instruert om hvordan man bestrider faktura fra Sørfonden, så alle som ikke ønsker å finansiere juridiske utgifter påført foreningen av styrets soloutspill vet akkurat hvordan man gjør det. 

Avtalene regulerer også hvordan prisfastsettelser skal gjøres. Det er kanskje på tide at du begynner å se ting i sammenheng og slutter å blande sammen  med dine egne tolkninger?

Lykke til men adresser meldingene dine der de hører hjemme

bliss X skrev for 2 timer siden:

Det er en god del som  flagget ut da leieprisen plutselig doblet seg. 

Det ble for dyrt for dem å fortsette på Padda dessverre.

Jeg mener ingenting om hva du skal gjøre men husk at du er saksøkt sammen med de 449 andre båteierne.:diving:

Hvor kommer bunnstoff fra biltema inn i tankerekka? En slipp som setter ut båter med store lekkasjer og som nekter å ta dem opp igjen inngir ikke mye tillit men det hjelper kanskje med vaffelservering og pølsefester? Kaste søppel i styremedlemmers  båter eller spamme folk med SMS'er ser ut til å være en ny type ny aktivitet vi ikke har opplevd på Padda før men sikkert morsomt for dem som bedriver slike aktiviteter.:crazy:

Jeg tror det kan bli en spennende høst med bl.a flere befaringer og større i regi av kommunen og pressen har også begynt å vise interesse for hva som foregår som du sikkert har observert.

Dette er temaer styret nå umiddelbart fjerner på foreningens facebook-sider hvis man mener noe om dem, men siden du tar det opp selv, regner jeg med du faktisk ønsker svar. Du kjenner sikkert til det jeg vil svare fra før av også.

Som du vet foretok Sørfonden også en prisutjevning samtidig med prisøkningen. Dermed fikk noen en større prisøkning enn andre. Dette skyldes jo at disse plassene har vært rimeligere enn andre tilsvarende plasser i mange år. Enkelte mener til og med å vite hvorfor enkelte brygger har hatt så lav prisvekst, men det trenger vi kanskje ikke ta opp her. Akkurat hva som er riktige priser på Padda kan jeg ikke si noe kvalifisert om. Men styrets virkelighetsoppfatning tilsier ihvertfall nå at prisnivået som er anbefalt i Veridianrapporten er å anse som et partisk innlegg, siden konfliten i følge styret går mellom Sørfonden og kommunen. Man må dermed betrakte rapporten som Sørfonden innhentet fra Deloitte og rapporten kommunen innhentet fra Veridian som likeverdige, om man ønsker å oppholde seg i styrets univers.

Om jeg er saksøkt kan jeg jo bare melde meg ut, er det ikke sånn det funker? Se forøvrig annet innlegg vedrørende dette. Det blir en spennende høst.

Bunnstoff fra Biltema kommer inn i tankerekken fordi vi ikke kan ta for gitt at vi kan kjøpe bunnstoff i Sørfondens butikk i fremtiden. Politikerne som foreningen er i dialog med vil åpne øya for almenheten (snakk om å slå inn åpne dører) og kanskje starte cafe. Hvis Sørfonden blir borte blir det selvsagt mye billigere å etablere cafeen i butikklokalene, enn å renovere den gamle villaen på toppen. Foreningen ønsker å skjære ned tjenestetilbudet til et minumum, for eksempel renovasjonstjenestene. Her skal man ta med seg søpleposer hjem på bussen, ikke kaste dem i avfallsstasjonen som vi i dag betaler for. Jeg regner jo da med at man også kjøper billigste bunnstoff på Biltema istedenfor å handle i butikken til Sørfonden.

Å sette ut båter som tar inn vann vet jeg ikke noe om, men jeg vet heller ikke om noen båter som har gått ned. Det jeg vet er at slippene er fullbooket. 

Kaste søppel i formannens båt, eller opptre truende overfor Sørfondens ansatte for den saks skyld, er selvsagt ikke akseptabelt og er som du sier en ny type aktivitet vi ikke har opplevd på Padda før. At folk har kastet søppel i nærmiljøet på landsiden i perioden foreningen klarte å få stengt søplekassene er heller ikke bra. Nå har Sørfonden heldigvis åpnet renovasjonen igjen.

SMS'er ble sendt ut av undertegnede m.fl. som et ledd i valgkampen før årsmøte. I etterkant var et visst varamedlem ute på facebook og bedyret at foreningen ikke hadde spredt kontaktinformasjon. Akkurat rundt de samme tider som styret sender ut sine årlige vaktlister med kontaktinformasjon... her kan alle som ønsker legge sammen to og to  ...

Selvfølgelig er det slik at de fleste som ikke ønsket å motta slike sms'er henvendte seg til avsender. Altså ikke PBF. Det var et svært lavt antall, og de fikk selvsagt ikke mer enn den ene meldingen. Det kom også for en dag at foreningens håndtering av personinformasjon ikke er helt "top notch", også utover det å spre vanlig kontaktinformasjon, som jeg for min del mener må gå an i en båtforening. Da kan man for eksempel ta en telefon til eier om man f.eks. ser en båt som har slitt seg, presenning som er på vei av om vinteren osv. Eller bytte vakt, som vel er den primære hensikten.

Bakgrunnen for dette var styrets stadige oppfordringer til å ikke diskutere sakene som skulle opp på årsmøtet på facebook. Det ville angivelig bli rikelig med taletid for alle på årsmøte, noe alle forstår at ikke ville være tilfelle i en forening med 450 medlemmer. Alle tilstede som ville fikk sine tilmålte minutter, og møtet var meget profft lagt opp, all honnør for det, men spesielt med de sakene som var på agendaen er det mange sider å belyse, kanske særlig de som styret ikke ønsker fokus på. Og det er ikke gjort på to minutter. Derav SMS-utsendelse.

Pressen og APs bystyregruppe har som du sier "engasjert seg". Forrige gang de var på "befaring" var tema forsøpling og illustrasjonen i Nordstrand Blad var en politiker som stod og pekte på et høstgult løv på bakken, såvidt jeg husker. Men vi får se hvor de legger cafeen sin da vet du, kaffe og vafler er jo koselig det, som du sier.

bliss X skrev 15 minutter siden:

Avtalene regulerer også hvordan prisfastsettelser skal gjøres. Det er kanskje på tide at du begynner å se ting i sammenheng og slutter å blande sammen  med dine egne tolkninger?

Pr i dag er det Oslo kommunes og Sørfondens syn at konflikten går mellom Sørfonden og PBF. Det er ikke noe jeg "tolker". Styret, og styret alene, ikke PBFs medlemmer, "tolker" at konflikten står mellom Oslo kommune og Sørfonden. 

Jeg deler Oslo kommune og Sørfondens syn, og dermed anser jeg at konflikten dreier seg om hvordan man tolker formuleringer i kontrakten. 

Du vet jo meget godt hva kommunen skriver om dette i sine brev hvor kommunen ber om at  PBF og Sørfonden kommer til enighet gjennom voldgift. Dette gjør kommunen på bakgrunn av hvordan de tolker kontraktene, ikke hvordan jeg tolker dem.

bliss X skrev 16 minutter siden:

Sørfonden har ikke sørget for å få godkjent prisene sine slik det står i leieavtalen at de skal gjøre.

Hadde de gjort det ville foreningen rettet seg etter den godkjenningen.

Siden prisene er regulert i en kontrakt som kommunen kjenner innholdet av og aksepterer, har det aldri vært praktisert noen årlig eksplisitt godkjennelse av priser fra kommunens side. Og jeg har ikke sett noe sted at kommunen har problematisert dette. Jeg har ganske god oversikt over korrespondansen her. Edit: Kommunen har hatt sterkere meninger om prisene tidligere, men for meg ser det ut som de har moderert seg, formodentlig etter å ha konferert med egne jurister.

Eksplisitt sier kommunen nå at de ikke kan ta stilling til noen andre priser enn de foreningen og Sørfonden kommer til enighet om, enten frivillig, med hjelp av mekling eller gjennom voldgift, som nå er det kommunen oppfordrer til. Dette vet du jo godt og det står svart på hvitt i brev fra kommunen som ligger ute på foreningens nettsted. 

Men nå tror jeg det meste er belyst her? Hvis du ikke har mer på hjertet så kan vi godt avslutte nå for min del.

Jeg ser at innleggene mine får bli stående her, og det er jeg takknemlig for.

bliss X skrev for 18 timer siden:

Sørfonden har tidligere fått avslag på sine priser hos kommunen men uansett tror jeg det var en veldig uklok besluting å saksøke padda båtforening

Siden partene ikke klarer å bli enige på egenhånd, kommunen har gitt opp mekling, og styret har avvist voldgiften som kontraktsmessig da er påkrevet, så skjønner jeg ikke helt hvordan du tenker at konflikten ellers skulle bli løst.

Prisøkningen er avtalt mellom PBF og Sørfonden, og er fundert i en klausul i kontrakten mellom PBF og Sørfonden. Så har foreningen "ombestemt seg" fordi man i ettertid har syntes dette ble for dyrt. Det er brudd på en inngått avtale, og hvordan partene skal forholde seg til det tror jeg kanskje ikke det er så dumt å få en juridisk avgjørelse på. Jeg synes ikke svaret er soleklart, hverken den ene eller andre veien. Men jeg forstår at man ikke kan "vedta" priser etter gammel sovjetisk planøkonomimodell, og Sørfonden, Sørfondens revisor og Deloitte sier driftsgrunnlaget forsvinner uten denne økningen. Man kan gjerne mene at Sørfondens økonomiske disposisjoner har vært så dumme som bare det, men pengene kommer ikke tilbake av den grunn, og da er jo spørsmålet hva man skal gjøre.

Styrets ide om at det blir vesentlig billigere å kjøpe inn egne brygger og leie inn Sørfonden til å drifte dem høres i mine ører helt vanvittig ut, og styret har ikke lagt fram noen form for dokumentasjon i form av budsjetter eller annet som kan vise at det er tilfelle. Likevel har foreningen gitt styret mandat til å undersøke mulighetene for å gå denne veien. Så langt har styret ikke fremlagt noe mer informasjon som viser at dette er farbar vei, og er vel da like langt fra å løse sitt mandat som det var i vinter.

Dersom det er så "uklokt" av Sørfonden å stevne PBF så må det jo være fordi Sørfonden har en dårlig sak? Det burde i så tilfelle ikke være noe problem for foreningen å stille til voldgift, men isteden har styret konstruert en helt alternativ virkelighet hvor de benekter at det er noen konflikt å løse. Dette tror jeg nok kommunen ser på som brudd på avtalen som foreskriver nettopp voldgift. Jeg kan ikke skjønne annet enn at man gjør dette for å unngå å få en rettsavgjørelse, og igjen så ønsker man vel å unngå det fordi man forventer at den skal gå i motpartens favør. Bare spekulasjoner fra min side, selvsagt. Andre får gjøre seg sine egne tanker.

Edit: Oppsummert så er altså PBF uenig med kommunen i hvilke parter som egentlig er i konflikt med hverandre, og i om det har vært gjennomført mekling. Jeg tror ikke PBF så lett kan få de to andre partene med på disse notene, og jeg tror videre en rettsavgjørelse er eneste mulighet PBF har til eventuelt å få gjennomslag for sitt syn, eller styrets syn, for å være helt presis. Men dette vil PBFs styre ikke. 

Som sagt tror jeg ikke det er mer å si her uten at man gjentar seg selv  ... god sommer!

image.png.cb0ce67878e4319d81b9f58d37b6ae15.png

image.png.7cc09cd4f2896803a5b16dd2c267a82c.png

Okkaby skrev 58 minutter siden:

Ser ut som denne saken nå har flyttet seg fra foreningen til Båtplassen. 

Kanskje bedre å diskutere dette internt i foreningen om folk er uenige.

Helt enig. Min hensikt har ikke vært å diskutere men å informere. Derfor denne tråden

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...