Jump to content

Prisnivå i kommunal båthavn i Oslo under lupen

bliss X

Recommended Posts

bliss X skrev for 11 timer siden:

For den rapporten jeg linket til så er det vel snakk om en avtale.

Det er avtalen mellom utleier og grunneier Oslo Kommune og Sørfonden Slipp AS.

I den avtalen står det at Oslo kommune skal godkjenne prisene som Sørfonden Slipp benytter bl.a på bryggeplasser og det har Oslo kommune så langt ikke gjort.

Sørfonden Slipp AS innførte nye priser i 2022 men glemte å snakke med utleier først.

Det var kanskje ikke så lurt?

Jeg tror og håper at kommunen går for det prisnivået som er anbefalt av Veridian Analyse: 

Videre anser vi at normalt leienivå på båtplasser bør være beliggende innenfor intervallet kr. 6 400,- til kr. 10 000,- plass i sesongen

Hehe og hvis Sørfonden ikke finner de prisene verdt å drive for og pakker sammen og drar, hva gjør dere da?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

bliss X skrev for 14 timer siden:

For den rapporten jeg linket til så er det vel snakk om en avtale.

Det er avtalen mellom utleier og grunneier Oslo Kommune og Sørfonden Slipp AS.

Det har du rett i, men avtalen mellom slippen og båtforeningen er vel også gjenstand for diskusjon og konflikt. Det er mitt inntrykk hvertfall.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Fru Jacobsen skrev for 23 timer siden:

Hehe og hvis Sørfonden ikke finner de prisene verdt å drive for og pakker sammen og drar, hva gjør dere da?

Det finnes alternativer. Om det er Sørfonden, Nordfonden, Østfonden eller Vestfonden som driver spiller vel egentlig ingen rolle så lenge de leverer.

Dette blir jo bare spekulasjoner, men at det vil være båtplasser på Padda i overskuelig fremtid er jeg ganske sikker på. Det er uttalt fra kommunen at det er ønskelig med båtplasser og med det som kan/vil skje på Sjølyst så tipper jeg det sitter langt inne å avvikle ytterligere 450 båtplasser på Padda. Men om Sørfonden kaster inn håndkleet (noe jeg for øvrig håper at de ikke gjør) er det båtforeningen som må overta bryggeanlegget og DET blir ikke gratis.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Men om nye drivere skal inn å drive dette med de kostnadene det medfører, kan det bli billigere?

Om det skal drives av en båtforening som allerede er så polariserte så lykke til.

Å stole på kommunen og reguleringsplaner har vel de fleste vokst fra nå

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

HiWard skrev for 1 time siden:

Det kan jeg aldri tenke meg

For å bygge opp havna med nye brygger må nesten medlemmene komme med innskudd up-font, er visst ikke mulig å få langsiktig bankfinansiering med de vilkårene kommunen leier ut Padda på, hvis jeg har forstått rett. Eventuelt så kan man muligens redusere kosten ved å kjøpe det gamle bryggeanlegget som trenger mye vedlikehold/oppgradering og som kommunen egentlig ønsker å få vekk av miljøhensyn. Kanskje ikke ønskelig, lønnsomt eller realistisk?

Uansett hva som skjer så må noen punge ut for å få brygger med høyere standard, og så langt har båtforeningens styre kjempet med nebb og klør mot akkurat det i lang, lang tid. Om ikke engang båtforeningen vil betale for plassene, så kan man jo lure på hvor det ender.

For utenforstående fremstår dette opprøret helt uforståelig og lite gjennomtenkt.

Alle vi ha nye brygger, men vil ikke betale mer for plassen enn i dag. Om Nordfonden, Vestfronten eller Østfonden skal ta over driften, har de med seg gratis brygger da eller?

Jeg ligger ikke langt unna, men glad jeg ikke er involvert i denne nedrige kampen om småpenger. Vi fikk nye brygger hos oss, prisene økte noe, men ubeskrivelig deilig med nye brygger

D1

Jeg betalte et innskudd på 25.000 for min båtplass i 2022, 3,5 meter bred. Meldte meg først inn i 2015. Årlig plassleie er da 1750,-. Deltar på dugnader og har to nattevakter i året. Dette er en båtforening. Sitter stille som mus i båten.

Er mange som ikke har tålmodighet til å vente på plass. Men årene flyr, og plutselig var det min tur:thumbsup:

Fru Jacobsen skrev for 8 timer siden:

Så skittkasting, kasting av styret, og krangling er det kommunen som står bak?

Tja, man kan jo lure på hva som foregår i kulissene ... https://www.noblad.no/vil-gjore-padda-mer-attraktiv-for-allmennheten-kravet-om-vedlikehold-misligholdes/s/5-56-727032

Gidder ikke poste bilder som sikkert har opphavsrett (prøve-abo koster 1 kr. for de som er veldig nyskjerrige), men man har altså et bilde av en Ap-politiker som står og peker på et gulnet bjerkeløv på bakken og bildeteksten er "Alsabeehg og Borgen mener det flyter med søppel på Padda. " Så det er jo bare rør. 

Videre ønsker de å få anlagt strand på sørsiden, hvor det bare er stein i dag, og at opplagsutstyret ryddes vekk om sommeren. Krybbene kan man jo i teorien pakke sammen og snekre opp igjen om høsten, men de står på fast fundament, terrenget er jo ikke akkurat i vater alle steder på opplagstomta.

Kran og kranbane ... tenker de seg at det skal demonteres om våren også? 

Det er allerede sandstrand på Padda (østsiden). Har aldri sett noen benytte seg av den til bading. Det kommer ihvertfall ikke av opplaget. Om gangbanen forenkler eller forvanskliger almenhetens bruk av stranda er ikke godt å si. 

Det er mange medlemmer i båtforeningen som har båten i opplag på Padda. Får hvem det nå er som står bak disse to utskremte politikerne gjennomslag for hva det måtte være de prøver å få til, så blir det nok vesentlig dyrere, om i det heletatt mulig, å ha opplag på Padda. 

Jeg tror bruken av stranda på Padda er begrenset pga. at stranda er oppstykket og ligger mellom bryggene, og disse er igjen i tråd med reguleringsplanen som er nevnt over her. Så disse to utskremte bør nok vende sin energi innover og først prøve å få omregulert til friområde, hvis de skal komme noen vei med de påståtte motivene sine. 

En kan også spørre seg om det er ønskelig å ha badestrand midt i en båthavn. På Nesoddtangen har man opprettet "badeinstallasjon" som er omkranset av ca en dullion gule badebøyer, så ingen badende skal bli rennt i senkt. Vel og bra. Skal bli artig å se hundrevis av badebøyer flytende mellom bryggene på Padda :giggle:

At kommunen ser for seg at Padda kan gjøres mer tilgjengelig også for andre enn dem som har båtplass eller vinteropplag der er ikke så unaturlig. Det går an å legge ned litt arbeid i å få deler av øya litt penere men det koster penger og det tror jeg også Oslo kommune er klar over. Jeg tror også at de kunne være villige til å investere litt på denne øya der tiden har stått stille i veldig mange år.

Padda har fra gammelt av vært et sted for skip. Det var vel her Oslo hadde opplag og vedlikehold av lekterne som ble brukt til å dumpe søppel mellom langøyene som etterhvert ble til en øy på grunn av all dumpingen og på varme dager kunne man kjenne stanken over store deler av Oslo. Dette er historie.

Har lånt et blide fra befaringen man hadde for noen dager siden som jeg synes illustrerer tilstanden. Det er også en padle og roklubb i Oslo kom godt kunne tenke seg å bruke Padda men i kjent paddastil er de  ikke velkomne. Det er dessverre ikke mye visjonær tankegang å spore i dette området. Her skal alt være litt stygt som det alltid har vært.

Astrid+og+Abdullah+.jpg

@quantumduck

De kajakkene på bildet tilhører folk som leier plass av slippen og har lite med klubbvirksomhet å gjøre. Det jeg snakker om er en stor klubb som ønsker å etablere seg på Padda med eget anlegg, installasjoner, gjerne klubbhus og masse aktiviteter. Det er ikke bare kajakk men også roing.

Klubben er en etablert idrettsforening, er medlem av Norges Idrettsforbund gjennom Oslo Idrettskrets og er medlem i de to særforbundene Norges Roforbund og Norges Padleforbund. Ca 4500 medlemmer. Dette er en velorganisert stor virksomhet og de må selvfølgelig ha en kontrakt med Oslo Kommune.

Det er et relativt omfattende prosjekt men mange utfordringer.  De er som vanlig ikke velkomne. Slippen har satt på brekket  men jeg tror ikke det er avgjørende. Jeg tror det kan bli noe av og særlig hvis det kan kombineres med kommunens ønske og å gjøre Padda mer tilgjengelig for folk.  Denne saken var også litt av bakgrunnen for den befaringen de nylig hadde og som er omtalt i Nordstrands Blad.

Du har antagelig fått med deg at det er kommunen som eier øya?  Slippen har kun en leiekontrakt og den kan endres. Badestrand for barn har jeg ingen tro på men det finner de nok ut etterhvert. 

bliss X skrev for 4 timer siden:

@quantumduck

De kajakkene på bildet tilhører folk som leier plass av slippen og har lite med klubbvirksomhet å gjøre.

Åpenbart, klubben er jo ikke etablert på Padda!

Kommunen har eid øya siden 1967 hvis vi skal tro det jeg skrev i et tidligere innlegg, og som du selv har påpekt gjentatte ganger er den regulert til båthavn. Jeg har skrevet over at det kanskje kan være problematisk å bruke en øy regulert til båthavn som om den var regulert til friområde. 

Hvis det blir for vanskelig å drive virksomhet på Padda i hht. reguleringsplan - altså båthavn - vil også adkomsten til Padda bli ganske kronglete, kajakkfolket vil være bedre tjent med å ha kajakken sin på fastlandet så de kan padle over til Padda fremfor å svømme. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...