Jump to content

Prisnivå i kommunal båthavn i Oslo under lupen

bliss X

Recommended Posts

bliss X skrev for 4 timer siden:

Padda er også friluftsområde 

Tenkte kanskje badestranda skulle ligge ved vannet, slik disse lokalpolitikerne ser for seg. Men ingen del av Paddas "kystlinje" er regulert til annet enn småbåthavn. 

Det blir forøvrig spennende å se om PBF og kajakk-klubben kommer til enighet om fordeling av renovasjonsutgiftene. Good luck with that, som man sier ?

Siden de er en del av den organiserte idretten her i landet skal man ikke se bort fra at de også har tilgang på støtteordninger. Båtforeningen kunne også fått kommunal støtte hvis driftsformen hadde vært annerledes. I. dag betales et ikke ubetydelig årlig beløp til kommunen gjennom bryggemeteravgift men uten mulighet til å få noe noe igjen.

• 9 måneder senere...
bliss X skrev for 22 timer siden:

Det ser ut som Oslo Kommune er i ferd med å våkne.

Skjermbilde 2024-06-24 kl. 18.54.53.png

Eller for å si det på en annen måte; kommunen har blitt vekket.

Lykke til med båtplassene deres

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Det er mye rar informasjon ute og går i denne konflikten, som stadig når nye høyder. Dette er for eksempel ikke en kommunal båthavn, som overskriften på denne tråden hevder. Dette vet TS godt som varamedlem i denne båtforeningens styre. Politikerne involvert og nevnt i diverse artikler rundt om forholder seg ikke til Sørfonden i det heletatt når de ønsker endringer i driften av Padda. Det er etter min mening ganske spesielt. Sørfonden leier hele øya og har ansvar for alt vedlikehold, sikkerhet osv., samt også kommunens bygninger og lignende. Adkomsten til øya, som altså politikerne ønsker å "åpne opp" for Oslos befolkning er allerede den aller beste, i form av flytebrygge fra landsiden, åpen for alle. 

Bakgrunnen for Sørfondens stevning av foreningen i Oslo Tingrett er at foreningens styre har avvist Sørfondens stevning av foreningen for en voldgiftsdomstol. Kontraktene som legger premissene sier at konflikt mellom Sørfonden og foreningen skal løses ved voldgift (dersom megling ikke fører fram).

Sørfonden og Oslo kommune er av den oppfatning at konflikten er mellom Sørfonden og foreningen (PBF). Foreningen på sin side hevder å ikke være i konflikt med Sørfonden, og med det som argument har de avvist voldgift. Dette kan høres rart ut, men det står i kontrakt at Oslo kommune skal godkjenne prisene. Det har så vidt meg bekjent kommunen aldri gjort tidligere. Foreningen mener kommunen allerede har godkjent et visst prisnivå (som er lavere enn det som er avtalt mellom foreningens tidligere styre og Sørfonden) angitt i en sakkynddigrapport fra konsulentselskapet Veridian. Dermed mener foreningen at Sørfonden er i konflikt med kommunen og de prisene kommunen har vedtatt/godkjent, og ikke båtforeningen.

Kommunen på sin side sier de ikke kan fatte vedtak i prissaken, og først vil vurdere prisnivået etter at foreningen og Sørfonden har kommet til enighet.

Både foreningen og Sørfonden har mottat flere oppfordringer fra Bymiljøetaten om å bli enige, fortrinnsvis gjennom voldgift, siden Bymiljøetaten anser at deres meglingsforsøk har vært til ingen nytte. Det er derfor Sørfonden nå stevner foreningen for Oslo Tingrett isteden, etter at stevning for voldgiftsdomstol ikke førte fram.

Den underliggende konflikten dreier seg om en prisøkning som ble avtalt mellom Sørfonden og et tidligere styre i foreningen. Dette styret ble avsatt til fordel for et interrimsstyre backet av en "aksjonsgruppe" visstnok kalt Paddas venner. Foreningens ståsted nå er at avtalen om prisøkning er ugyldig, mens Sørfonden mener de forholder seg til en gyldig avtale, og at prisøkningen er forankret i en klausul i kontrakten mellom foreningen og Sørfonden.

Styrets uttalte mål er å ha eierskapet til foreningens brygger. Det er jo et forståelig ønske, men spørsmålet er hvor realistisk det er. Foreningen har også problemer med å forstå grunnleggende eiendomsrett, ref. korrespondanse man kan finne på einnsyn.no. Det er ikke sånn at man i et leieforhold langsomt bygger opp en stadig økende eierbrøk, slik foreningen spekulerer i overfor kommunen. Medlemmene er også forespeilet et langt lavere prisnivå ved en slik ordning, hvor man ser for seg å leie inn ressurser til drift og vedlikehold. Men det er ikke lagt frem noen form for budsjetter, scenarier eller noe som helst. Man aner ikke hva det vil koste medlemmene i innskudd, for eksempel. Medlemmene blir forespeilet store skattefordeler ved en slik ordning, men det er meg bekjent ikke dokumentert hvordan dette skal gå til.

Sørfonden Slipp har drevet virksomhet på Padda i snart 80 år, og den prisøkningen som er foretatt sikrer et økonomisk driftsgrunnlag. Uten denne prisøkningen er det fare for at driften må opphøre, for å unngå å drive for kreditors regning, som svjv. er straffbart. Hvordan en eventuell avvikling vil gjennomføres i praksis er umulig å si, men kontraktsmessig er Sørfonden forpliktet til å fjerne alt, inklusive opplagsstillaser, kran, slipper, bryggene foreningen leier, inklusive overgangsbryggen som sikrer alle lett adkomst til øya. I såfall vil foreningen stå på bar bakke, og alle medlemmene må da selv investere i den infrastruktur som er nødvendig og ønskelig. Styrets spill medfører etter mitt syn en stor risiko og usikkerhet som jeg overhodet ikke ønsker meg. 

quantumduck skrev 11 minutter siden:

Det er mye rar informasjon ute og går i denne konflikten, som stadig når nye høyder. Dette er for eksempel ikke en kommunal båthavn, som overskriften på denne tråden hevder.

Jo det er kommunal båthavn som bl.a betalar årlig avgift til Oslo kommune og står på lista over kommunale båthavner så slutt å spre falske opplysninger

bliss X skrev 27 minutter siden:

Jo det er kommunal båthavn som bl.a betalar årlig avgift til Oslo kommune og står på lista over kommunale båthavner så slutt å spre falske opplysninger

Ser den ikke. Muligens feil liste? Men vi kan godt enes om å være uenige. Konstellasjonen er en privat bedrift som driver på leid kommunal grunn og hvor kommunen har forbeholdt seg en slags uklar vetorett hva angår priser. 

Edit: Kan tillegge at PBF (så langt) er en helt innskuddsfri og dugnadsfri båtforening. Det eneste man må bidra til som medlem er å gå vakt. Foreningen administrerer også, med mye møye, fem bagasjetraller. Absolutt alt annet tas hånd om av Sørfonden, både for PBF og Oslo kommune.  

image.png.59522b1d0cc2e0d182e00514c7a995aa.png

image.png.4837ca7157f24ed5c7a83a015896e2e3.png

bliss X skrev for 3 timer siden:

https://oslobyleksikon.no/side/Båthavner

Brygge Bøye Opplag Eier

image.png.57c8bfd99e2e51d85e7e0e26019403cd.png

@  quantumduck  Ser den ikke. Muligens feil liste? Men vi kan godt enes om å være uenige.

Så Så Gutter, mulig en kan enes om  at Padde er en  privat forening på kommunal grund.

Klart de betaler leie.

Vedtekter

https://www.paddabf.no/wp-content/uploads/2024-Padda-Batforening-vedtekter.pdf

Intergang historie

https://www.padda.no/PaddaWeb/index.jsp?id=65&section=2

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 54 minutter siden:

https://oslobyleksikon.no/side/Båthavner

Brygge Bøye Opplag Eier

image.png.57c8bfd99e2e51d85e7e0e26019403cd.png

@  quantumduck  Ser den ikke. Muligens feil liste? Men vi kan godt enes om å være uenige.

Så Så Gutter, mulig en kan enes om  at Padde er en  privat forening på kommunal grund.

Klart de betaler leie.

Vedtekter

https://www.paddabf.no/wp-content/uploads/2024-Padda-Batforening-vedtekter.pdf

Intergang historie

https://www.padda.no/PaddaWeb/index.jsp?id=65&section=2

Foreningen betaler  bryggemeteravgift til småbåtfondet og har også en representant i småbåtutvalget. Ingenting med leie å gjøre

bliss X skrev for 3 timer siden:

Mener å huske at det er 19

Det er nok fler enn på lista jeg postet her, ja. Men du vet jo hvilken liste over kommunale båthavner Sørfonden står på så da kan du jo kanskje poste en link til den? 

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Klart de betaler leie.

At Sørfonden låner øya helt gratis av kommunen har jeg ennå tilgode å høre noen påstå.

Det som derimot har vært påstått fra et styremedlem i PBF er at Sørfonden leier Padda for en slikk og ingenting, og betaler ut millionlønninger til ufaglærte ansatte. Dette er selvsagt ikke tilfelle, men illustrerer godt den shitstormen de ansatte må stå i, samtidig som de frykter for arbeidsplassene som har vært Sørfondens levebrød i fire generasjoner. Litt sentimental tilknytning til Padda bygger seg vel også opp over generasjonene. Jeg skammer meg over å være medlem i denne båtforeningen.

quantumduck skrev for 2 timer siden:

Litt sentimental tilknytning til Padda bygger seg vel også opp over generasjonene. Jeg skammer meg over å være medlem i denne båtforeningen.

Jeg vet ikke hva du mener med "sentimental tilknyting" men hvis du skammer deg  så er det vel bare å melde seg ut?

Det er frivillig

bliss X skrev for 12 timer siden:

Jeg vet ikke hva du mener med "sentimental tilknyting" men hvis du skammer deg  så er det vel bare å melde seg ut?

Det er frivillig

Et veldig forutsigbart svar. Men er det frivillig? Alle som har plass på Padda blir også automatisk innmeldt i PBF. Link til vedtekter er postet ovenfor her. Som varamedlem kjenner du vel disse. At man kan melde seg ut igjen etterpå visste jeg ikke, men i såfall er det jo en super ide!

Eller mener du jeg skal flytte båten? Jeg er veldig fornøyd med Padda slik det er nå og synes vel heller de som er så misfornøyd kan flytte på seg. Ønsker man å betale innskudd, dugnad, bunnstoff fra Biltema osv. så fins det mange båthavner hvor dette er mulig. Det må da være mye bedre enn å sette igang en slik "krig" for å forvandle Padda til noe den ikke er og neppe kommer til å bli, uten å oppnå det man prøver, urealistisk lave priser? Dette har pågått over flere år og har konsekvenser. Har snakket med folk som flytter båten grunnet det nåværende styret, ikke at de er misfornøyd med Sørfonden. Noen har til og med solgt båten og mistet helt lysten på båtlivet som følge av denne hekseprosessen mot Sørfonden. 

Det er en god del som  flagget ut da leieprisen plutselig doblet seg. 

Det ble for dyrt for dem å fortsette på Padda dessverre.

Jeg mener ingenting om hva du skal gjøre men husk at du er saksøkt sammen med de 449 andre båteierne.:diving:

Hvor kommer bunnstoff fra biltema inn i tankerekka? En slipp som setter ut båter med store lekkasjer og som nekter å ta dem opp igjen inngir ikke mye tillit men det hjelper kanskje med vaffelservering og pølsefester? Kaste søppel i styremedlemmers  båter eller spamme folk med SMS'er ser ut til å være en ny type ny aktivitet vi ikke har opplevd på Padda før men sikkert morsomt for dem som bedriver slike aktiviteter.:crazy:

Jeg tror det kan bli en spennende høst med bl.a flere befaringer og større i regi av kommunen og pressen har også begynt å vise interesse for hva som foregår som du sikkert har observert.

Prøvd å forstå hva dette handler om beklager om jeg har misforstått noe men forstod det som prisen for 5,5 meters "bås" er 28 000 per år midt i Oslo? Er dette den prisen som er ønsket eller den noen mener er for høy?

Siden det koster vel omtrent det samme i Langesund (dog så skal plassen der faktisk være 5,5 og en stor båt menes å få plass inn der) hvor det er vel litt lavere prisnivå enn i Oslo fordi verdien av m2 land er betydelig lavere så antar det samme gjelder verdien av m2 i kyst.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...