Jump to content

Erfaringer med å ha peis / ovn som bruker ved, om bord på båt?

RakkRikk

Recommended Posts

Installerte Dickinson vedovn i en båt for ca 10 år siden. Ble fort varmt. Men mye styr med ved og størrelse på vedkubber. Brukte lite strøm da:)

Fikk aldri testet med grillbriketter. Men tipper som over at du kommer til å oppleve badstu, selvfølgelig avhengig av størrelsen på kabin. Jeg hadde 30 fot med gammel smal seilbåt. 

RakkRikk skrev for 21 timer siden:

En feier burde vel sjekke opplegget med jevne mellomrom også,

Ikke bare det,  få forsikringen til å godkjenne den og.

Hvis en monterer en ikke godkjent ovn til båt..

Her er noen Godkjente  vedovner  https://www.maritim.no/dickinson-vedovn?gad=1&gclid=CjwKCAjwxaanBhBQEiwA84TVXM-l4w4ixbQxYP5XU7Dahx_nKUE9sifWB_ikx0b97NJI2y85r9SxrRoCT-kQAvD_BwE

E kjempefornøyd med gasspeis den henter forbrenningsluften fra dekk.

Slipper ved og aske.

dickinson.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

J-Å skrev for 8 timer siden:

Den Dickinson vedovnen bruker samme pipesystem som dieselovnene.  Jeg har aldri hørt at en trenger å involvere forsikring eller feier for å installere en slik. Avtrekkhetten kan lett demonteres for evt. feiing.  Det er enkle greier, vanligvis bare et rør rett ned til ovnen.

Støttes. Jeg hadde H og i tillegg ett lokk. Tok av H og hadde på lokk på pipa når jeg ikke brukte ovnen. Om man skulle ha behov for å rense er det veldig godt tilgjengelig fra dekk. 

J-Å skrev for 11 timer siden:

Jeg har aldri hørt at en trenger å involvere forsikring eller feier for å installere en slik. Avtrekkhetten kan lett demonteres for evt. feiing.  Det er enkle greier, vanligvis bare et rør rett ned til ovnen.

Helt enig burde ha skrevet " 

"Hvis en monterer en ikke godkjent ovn til båt"

OG

Her er noen Godkjente  vedovner  https://www.maritim.no/dickinson-vedovn?

J-Å skrev 27 minutter siden:

el jeg er først og fremst ute etter å finne ut hvilke som er godkjent, hvis det er slik at det er en godkjenning. Hvordan kom du frem til at Dickinson vedovn er godkjent?

Sist jeg spurte Maritim sa de at de bare solgte godkjente ovner.

Og de må installeres etter manualen.

Skriv og spør

Kopi fra et tidligere innlegg her :wink:

Cubic har flere varianter, jeg hadde den minste i min forrige båt.
http://www.tiarora.no/ovn/

Kjøpte vedovn av to grunner - trodde jeg skulle spare penger vs en dieselbrenner, og tålte ikke tanken på diesellukt i båten etter at jeg omsider hadde fått den noenlunde bort...
Erfaringene fra mine turer er litt delte - det varmer godt når du først får trekk i pipa, men hadde lett for å slå ned om vindkastene kom feil vei, og sur røyk er nå sur røyk enten det er ved eller diesel som brenner. Og en del røyk blir det når man fyrer opp før ovnen er varm og det brenner skikkelig, så ble vanligvis ikke til noe jeg gjorde om man lå i marina nært andre båter... Kjøpte opptenningsved i sekker fra Europris, de passet perfekt inn i ovnen og brant lett.

Men prisen, komplett med oppheng, varmeskjold og pipe/dekksgjennomføring kom vel på over 10 lapper, så billig ble det ikke.
Skulle jeg bodd i båten ville en Refleks-ovn vært mitt valg. Vedfyring er koselig en kveld nå og da, ikke noe du vil dille med en kald vintermorgen...

mvh, Arne
www.tiarora.no

willmasta skrev On 27.8.2023 at 9.19:

Støttes. Jeg hadde H og i tillegg ett lokk. Tok av H og hadde på lokk på pipa når jeg ikke brukte ovnen. Om man skulle ha behov for å rense er det veldig godt tilgjengelig fra dekk. 

Hvor høyt bygger den over dekk med dette lokket? Jeg har litt lyst på en slik veggmontert sak, men med mine skarve 22 fot har jeg ikke dekksplass å ofre til en svær pipe.

Valkyrja skrev for 4 timer siden:

Hvor høyt bygger den over dekk med dette lokket? Jeg har litt lyst på en slik veggmontert sak, men med mine skarve 22 fot har jeg ikke dekksplass å ofre til en svær pipe.

Husker ikke helt. Men den bygger absolutt ingenting utover pipeløpet den settes på. Hadde vel ikke fryktelig mange cm med pipeløp over dekk - 10-20 cm kanske ? Bare ha plass til H-pipa.  Jeg brukte den primært for å unngå å hekte fast tau etc. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...