Jump to content

Raymarine ST6000+ som vingler mye

jake

Recommended Posts

Har en Raymarine ST6000+ autopilotuten gyrokompass. Synes den vingler mye når den styrer. Har prøvd med ulik gain og respons på 2 men ser ikke ut til at noe kan få den til å gå så rett som jeg ønsker. Det er en helplaner med drev så det er kanskje vanskelig å få den til å styre rett på lav hastighet. Er det mulig å bytte ut kompasset med et nyere gyrokompass og vil dette i tilfelle hjelpe. Har lest at man kan få yaw demping med gyrokompass. Noen som har erfaring med dette?

ST6000+ har vel kompasset integrert. Jeg ser ikke eksternt kompass eller turn rate input nevnt. For NMEA0193 er det typisk setningene HDM, HDT, ROT. En autopilot trenger også en veldig høy datarate for ROT (Rate Of Turn)

Rate kompass eller 9-akse kompass gir nok en betydelig forbedring, hvis autopiloten kan gjøre seg nytte av dataene. Spesielt får en en raskere respons ved uventede brå kursendringer på grunn av vind og bølger. Rate kompass betegnes av og til "Rate Gyro", men det er vanligvis ikke en mekanisk gyro det er snakk om. 

Tror ikke du kan regne med at den vil holde stø kurs på en planene båt i sakte fart. Jeg kjøpte nyeste Raymarine pilot til min NB840 for to år siden og den vinglet i sakte fart/ dorge fart. Du merker jo dette ved at du må korrigere mye også manuelt når du går uten autopilot. Da jeg holdt på med dette fikk jeg tilsvarende tilbakemeldinger fra andre. Prøvde meg frem med å endre parametre men uten noen bedring.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...