Jump to content

Oslo til Tromsø sen høst

Sortna

Recommended Posts

Hallo, 

jeg har nå bodd i båt i over et år og tenker å flytte meg nordover til Tromsø fra innerst i Oslofjorden. 

Jeg har en båt som var tidligere fiskebåt nordpå (33 fot/ 3.5 meter i bredden). Den er isolert og har ishud i stål. Motor er TAMD70C. 

jeg har vært på kortere turer i fjorden her, men har aldri vært utenfor fjorden eller utenfor havna på vinteren. 

jeg gjør ikke noe uten å vite så mye som mulig om det jeg skal så lurer på om det finnes noen erfarne her som kan gi gode råd på hvordan jeg kan best forberede meg, hva som kan forventes, og generelt tips på hva jeg kan gjøre for å være trygg og trives på sjøen. 

turen regner jeg med kommer til å ta en stund og kommer nok til å ta mange stopp på veien pga økonomi og diesel. 

om noen har tips på hva jeg burde gjøre angående havner/gjestehavner og spare mest på det så setter jeg veldig stor pris på det. 

Takk for svar! 

Punkt en er ren dieseltank.

Om du har ligget stille i ett år, kun avbrutt av småturer, finnes det en risiko for at det ligger dritt på bunnen av tanken din.

Når du støter på litt grov sjø, blir dritten virlvlet opp, tetter filtere og motoren stopper. 

Så, om det ikke er gjort, ta en grundig kontroll og evt. rens av tanken.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Gikk motsatt vei på våren i år med ny båt for meg.

Som nomen nevner, ren dieseltank er viktig. 

Ville også byttet alt av reimer, filtre og olje.

Pass på å ha med kart for hele distansen, helst også på papir i tilfelle havari på kartplotter.

Se på værmeldingen og vær forberedt på å ligge noen dager ekstra før du kan passere de åpne strekka hvor det kan være røff sjø. Tenker da spesielt på Jærens rev, Stadt og Hustadvika. 

Siden du sier det er en gammel fiskebåt, så er den nok bygd for å tåle en del sjø, men kan være greit å tenke seg om dersom du ikke har noe erfaring med grov sjø.

Det er mange steder å fylle diesel, og prisene varierer veldig. Min erfaring var at det gjerne er billigst der det er fiskebåthavner, og dyrere nærmere byene. Sjekk Pumpepriser.no for priser. Det er en grei nettside der. Alle steder harkortautomat i dag, så de er åpne hele tiden. Vet ikke hvor stor tank du har, men noen steder er det sånn at du bare får fylt for 1500,- før pumpa stopper. Veldig irriterende om du skal fylle mye.

Hva gjelder havner så er det nok av uthavner på veien dersom du ikke vil betale i gjestehavn.

I sør går det fint å ligge til land, da det ikke er stor forskjell på flo og fjære. Lengre nordover blir det ett problem. Da må du ev ligge på svai.

Dette kan fort bli en veldig dyr måte å gjøre noe billig, som Ask sier bør du vurdere frakt.

Du planlegger å dra på en utsatt tid av året.Ta det med i beregningen, både på tid og sikkerhet.

De viktigste tipsene har du allerede fått.
Jeg ville gått for å komme meg til Stavanger raskest mulig, og så ta det roligere oppover.
Som østlending kan jeg si dette: Alle blir hyggeligere og mer hjelpsomme bare du kommer ut av Oslofjorden og "hyttebeltet" i øst. Havneavgiftene faller også.

Hva slags anker har du? Du kan spare mye på å ligge på anker i stedet for i havn.

Nå er jeg ikke ekspert på trebåter, men vil det ikke kunne medføre problemer dersom en trebåt som har ligget stille i årevis plutselig får masse sjø over vannlinja?

Vet at en nabo som gikk til Shetland med en større treskøyte for mange år siden fikk problemer og båten gikk ned da sjøen fosset inn gjennom den tørre skutesida. Mannskapet ble reddet med helikopter og båten forsøkt slept til land, men den måtte til slutt kappes.

S/Y Emma skrev 20 minutter siden:

Vet at en nabo som gikk til Shetland med en større treskøyte for mange år siden fikk problemer og båten gikk ned da sjøen fosset inn gjennom den tørre skutesida. Mannskapet ble reddet med helikopter og båten forsøkt slept til land, men den måtte til slutt kappes.

Akkurat det var vel det minste som ville bekymret meg. Om skutesiden er så lekk ville en jo se dagslyset gjennom den. Da vil jeg vel heller vært bekymret for råte under ishuden.

Bårdp skrev for 18 timer siden:

Om skutesiden er så lekk ville en jo se dagslyset gjennom den.

Eier oppgir jo at skuten er isolert, så da kan det være en utfordring om skutesida er glissen. Man vil heller ikke se det uten videre. 

Årstiden er vel ikke optimal for en slik tur, og om økonomien ikke strekker til for diesel så vil nok havneavgiftene underveis bli en utfordring vil jeg tro.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Navigering og tur generelt er ingen problem om farkosten er i god teknisk stand. Men jeg tror at om du ikke har vært på lengre turer med båten, budsjettet er rimelig trangt, såpass at dieselfylling kan bli en utfordring er dette en tur jeg ville tenkt meg om flere ganger før jeg hadde startet på.

Om det er slik at det ikke fins økonomisk rom for at noe kan gå galt og at assistanse må kjøpes underveis.

Dette punktet ville blitt en show-stopper for meg om jeg hadde vært i samme situasjon og skulle vurdert en slik tur.

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Navigering og tur generelt er ingen problem om farkosten er i god teknisk stand. Men jeg tror at om du ikke har vært på lengre turer med båten, budsjettet er rimelig trangt, såpass at dieselfylling kan bli en utfordring er dette en tur jeg ville tenkt meg om flere ganger før jeg hadde startet på.

Om det er slik at det ikke fins økonomisk rom for at noe kan gå galt og at assistanse må kjøpes underveis.

Dette punktet ville blitt en show-stopper for meg om jeg hadde vært i samme situasjon og skulle vurdert en slik tur.

Enig. Og for å sitere min mor: Det skjer ofte noe med en båt.

Og skjer det noe, så er det ofte dyrt. Hvis budsjettet så vidt strekker til diesel ville jeg ikke ha lagt ut på en slik tur av den enkle grunn at sannsynligheten for at det skjer noe på en så lang tur med en båt som for det meste har ligget stille er stor. Ville budsjettert med noen titusener i uforutsette utgifter, minst. 

Jeg ville nok vært godt forsikret og hatt noen titusen i bakhånd. Den gangen vi hadde salige Caroline som motorbåt:

CarolineKrukeloshavn19721.jpg.591fe3a98cf47661950a0bd3d7962db4.jpg

dro vi på sommerferie uti august. Jeg hadde jobbet masse, og båten hadde bare ligget i bøya hele sommeren. Vi startet fra Killingen (Bygdø) og rett før Drøbaksundet begynte båten å gå tungt. Det viste seg at ledningen til lensepumpen hadde blitt gnagd av slik at pumpen hadde stoppet. Hver gang Caroline satte baugen i sjøen, sto vannspruten inn. Det tok en ukes bruk før lekkasjene begynte å avta. Vi kom helt til Kruke på den ferien. Bilde fra Kruke 1972.

Caroline var opprinnelig bygget på Hvaler som fiskebåt (vadbåt, gavlbåt) på 32 fot.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...