Mamba 29 Startet 22.Juni.2003 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2003 Hei alle sammen, Skulle ut aa helgetur, og dro fra havna glad og fornoeyd. Etter en time i marsjfart, begynner motoren aa braake noe forferdelig, for deretter aa stoppe. Sjekker olje og temp, ser ok ut. Proever deretter aa starte igjen, men det kommer noen rare "rasle" lyder fra motoren. Stopper derfor motoren, og faar noen til aa hjelpe oss hjemover. Motoren er av type VP MD5A med 110S seildrev. Vel hjemme i havnen proever jeg paany aa starte motoren, men denne gangen er det ikke mulig aa faa startet den. Saa kommer det endel spoersmaal som jeg lurer paa: - Hva kan ha skjedd ? - Hvis jeg skal ha ut motoren, maa da baaten paa land ? - Hvor faar jeg tak i rimelige deler til motoren ? - Er det mulig aa faa tak i en "verkstedbok" om motoren paa nettet ? - Det er en del antydninger til vann i topplokket. Er dette vanlig paa disse motorene ? Takknemmlig for alle svar. (...begynner aa spoeke for seilferien....) Mvh Bent. Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 22.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2003 Hmmm... Ser ut som du kan ha hatt et stygt uhell, feks oedelagte ventiler, registerkjede eller noe slikt. Har ikke greie paa denne motoren, men oensker deg lykke til uansett hva som har skjedd.oe Du trenger nok ikke aa ha baaten paa land - de fleste motorer gaar greit aa loefte ut med en talje e.l. Hvis du er veldig heldig, saa kan du muligens faa gjort det i baaten. Dette med vann i topplokket hoeres ikke bra ut - i beste fall saa har du blaast topp-pakninga og i verste fall saa er det vel rustet hull i selve blokka eller topplokket... Du kan jo sjekke dette selv foerst: - toerner startmotoren? - naar den toerner veiva rundt eller du sveiver for haand: er det merkelige lyder da og? - hvis du sveiver for haand, er det motstand, dvs kompresjon? - demonter topplokket (boer v¾re en enkel/ufarlig operasjon) og ta en visuell sjekk av ventilene, at de aapner og lukker som de skal naar du toerner motoren. - drener eventuelt ut oljen og sjekk (med magnet og med fingrene) om det er metalldeler/spon i olja Ellers saa er det ofte vanskelig med billige deler og verkstedshaandbok. Skulle du derimot faa tak i en og har godt verktoey og ikke minst en momentnoekkel, saa kan man egentlig gjoere alt selv. Det som er viktig er aa foelge instruksjonene helt slavisk - jeg hadde et par Ford Angliaer, og ved bytte av lager i diffen saa er det en talgpakning som skal kokes i smoerefett foer den monteres! Funker sikkert om det gjoeres noeyaktig slik det skal! Nok en gang - staa paa, du faar sikkert masse hjelp her slik at seilferien ikke blir helt spolert. Og om det verste har skjedd, saa er det ingenting som aa seile inn og ut uten motor, det gir virkelig de helt store og i lengden nyttige dagene paa fjorden! Sitér dette innlegget Link to post
Mamba 29 Svart 23.Juni.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 Hei, og takk for raskt svar, - toerner startmotoren? - ja - naar den toerner veiva rundt eller du sveiver for haand: er det merkelige lyder da og? - ja - hvis du sveiver for haand, er det motstand, dvs kompresjon? - ja - demonter topplokket (boer v?re en enkel/ufarlig operasjon) og ta en visuell sjekk av ventilene, at de aapner og lukker som de skal naar du toerner motoren. - ser ok ut - drener eventuelt ut oljen og sjekk (med magnet og med fingrene) om det er metalldeler/spon i olja - har ikke fŒtt gjort dette enda, men oljen ser fin og svart ut (klarer ikke Œ se om det er spon) Kan det v¾re registerkjede som har roeket ?? Mvh bent. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 Dersom ventilene åpner/lukker når motoren tørnes for hånd er trolig registeret OK. Sitér dette innlegget Link to post
tenor Svart 23.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 På denne adressen tror jeg du finner håndbok til MD5A http://motoren.ath.cx Lykke til og legg gjerne fortsettelsen ut. MVH Tenor Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 23.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 Jeg bare tenker litt h¿yt her: - siden du ikke fikk temperatur¿kning sŒ er det neppe vannpumpa. - du mistet ikke oljetrykk, sŒ det er neppe oljepumpa heller. - det kan muligens v¾re registerkjedet som har hoppet over ett hakk slik at timingen nŒ er helt feil - men det rimer ikke med at du fikk startet den en kort stund. - kan det v¾re dieselinjektoren??? I sŒ fall kunne du lufte hele anlegget som vanlig, se om den starter et kort ¿yeblikk da - eventuelt t¿rne motoren med en injektor l¿s og se om det kommer jevne st¿t... Ellers er det jo mye som kan lage raslelyder, slik som knuste lagere og slikt, men det rimer ikke med mŒten den stoppet pŒ uten temperaturh¿yning og slikt. Men sŒ kan jo ogsŒ temperaturvakta v¾re ¿delagt... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 Denne tråden må jeg innrømme at jeg leser med lettere undring ..... - og jeg kan ikke hjelpe for at den får meg til å tenke på følgende historier fra motorens barndom: Det var en fisker som hadde spandert en formue på å få ombord et slikt teknikkens vidunder. Men noen motorer har som kjent vært befengt med sin rikelige del av barnesykdommer, så det var ikke spesielt pålitelig fremdrift han hadde ombord. Men, men, mannen ville i alle fall gjøre sitt beste for å stelle godt med "dyret", så en gang gikk han igang med malingen og gav seg ikke før hele motoren glinset nesten som ny. Neste dag skulle han starte den - og den var død. Stein død! Samme hvor meget han sveivet, så spant det ikke liv. Motoreieren var - som enkelte andre motoreiere - ikke spesielt fortrolig med hvilke feil som kunne oppstå, og hvilke symptomer man skulle lete etter. Men mens han stod der og sveivet sitt ansikts sved, kom en lokal spøkefugl forbi: "Jeg ser du har problemer, får du ikke start?" Det måtte jo motoreieren innrømme. "Men den ser jo så fin ut, nymalt og gode greier...." Jo, det var den stolte motoreieren enig i. "Men hva i all verdens berg og bakker; har du malt svinghjulet?!?!?!?!" "Slikt går jo ikke an" fortsatte han. "Er svinghjulet malt, så kan ikke motoren gå. Det er en teknisk umulighet å få motoren igang hvis svinghjulet er malt....." Motoreieren gikk igang med tollekniven, skrapte svinghjulet møysommelig rent for hver eneste malingflekk før han prøvet igjen noen dager senere. Om motoren da startet - se, det sier historien ingenting om ..... - - - - Så det spørs om det samme kan være tilfellet her Lykke til med feilsøkingen uansett! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
OT-flyktning Svart 23.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 - siden du ikke fikk temperatur¿kning sŒ er det neppe vannpumpa. - du mistet ikke oljetrykk, sŒ det er neppe oljepumpa heller. - det kan muligens v¾re registerkjedet som har hoppet over ett hakk slik at timingen nŒ er helt feil - men det rimer ikke med at du fikk startet den en kort stund. - kan det v¾re dieselinjektoren??? I sŒ fall kunne du lufte hele anlegget som vanlig, se om den starter et kort ¿yeblikk da - eventuelt t¿rne motoren med en injektor l¿s og se om det kommer jevne st¿t... Ville alle disse potensielle feilene lage slike lyder??? Har selv ikke særlig erfaringer med dieselmotorer i båten, men jeg tippe på noe ordentlig mekanisk. Brukket veivstake? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 Ville alle disse potensielle feilene lage slike lyder??? Har selv ikke særlig erfaringer med dieselmotorer i båten, men jeg tippe på noe ordentlig mekanisk. Brukket veivstake? Andreas, Det var nettopp dette som var mitt lille poeng også - selv om jeg kanskje uttrykte meg på en "ufin" måte..... mvh Poseidon PS Med brukket stake forsvinner vanligvis oljetrykket, i og med at staken har en gjennomgående boring som fører olje - og når den knekkes av strømmer oljen fritt. DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mamba 29 Svart 23.Juni.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 Takker for mange nyttige svar. Tar ut motoren idag, og kommer med tilbakemelding nŒr jeg har funnet ut noe mer. bent. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 - toerner startmotoren? - ja - naar den toerner veiva rundt eller du sveiver for haand: er det merkelige lyder da og? - ja - hvis du sveiver for haand, er det motstand, dvs kompresjon? - ja ************** Er staken brukket vil motoren neppe ha kompresjon som nevnt over. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 23.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 Er staken brukket vil motoren neppe ha kompresjon som nevnt over. Godt poeng! Hadde ikke i tankene at det kanskje bare er en sylinder. Tenkte på fire - har bare erfaringer med firesylindrete bildieselmotorer... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 Godt poeng! Hadde ikke i tankene at det kanskje bare er en sylinder. Tenkte på fire - har bare erfaringer med firesylindrete bildieselmotorer... ***** Du har for såvidt et poeng. Jeg tenkte kun på 1-sylindret. Jeg kjenner ikke motoren, men siden den tydeligvis har håndsveiv har den neppe mer enn 2 sylindre. Med brukket stake kan den teoretisk gå på kun en sylinder, men vil ikke ha kompresjon for hver omdreining. Det blir spennende å høre hva som er den egentlige feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 23.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 ...selv om jeg kanskje uttrykte meg på en "ufin" måte.....Fint du kommenterer det selv. Reagerte personlig kanskje litt på eksemplet du dro fram i denne sammenhengen. :nono: Men nå har du sagt det selv, så Sitér dette innlegget Link to post
Mamba 29 Svart 23.Juni.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 Hei alle sammen, Drar naa ned for aa ta ut motoren, men maa ogsaa begynne aa se etter andre alternativer. Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan sette paa en utenbordsmotor ? - festeanordning - stoerrelse og type motor Dette vil i saafall bare vaere en midlertidig loesning, og er derfor bare ute etter en "midlertidig" loesning. Alle tips mottas med takk !! bent. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 23.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 ...Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan sette paa en utenbordsmotor ? - festeanordning - stoerrelse og type motor Har ikke fått med meg at du har nevnt hvilke båt det er snakk om. Midlertidig løsning kommer kanskje litt ann på hvor mye du regner med å bruke båten med midlertidig løsning, hvor lange turer du regner med å gjøre, hvilke farvann du ferdes i, og hvor mye du er villig til å koste på en midlertidig løsning. Minium er vel at du må ha noe hensiktsmessig å feste påhengeren i. Alternativene her er vel å kjøpe en ferdig løsning med festeplate og braketter (Har ikke noen kataloger innen rekkevidde så jeg kan ikke angi noen pris, men f.eks. Maritim.no har vel noe slik, selv om kanskje andre har det rimeligere?), du kan ha flaks og noen i forumet har en brukt festeanordning å selge/låne deg, eller du kan lage noe selv. Dette forutsatt at det ikke er lagt til rette på andre måter for festing av påhenger. Størrelse på motor er vel bl.a. avhengig av tingene jeg nevnte innledningsvis. Hvis du sier litt mer om bruken av båten i reparasjonsperioden, regner jeg med at du vil få kvalifiserte innspill på motorstørrelse. Lykke til - håper det blir minst mulig dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Mamba 29 Svart 23.Juni.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 Båten er av type Alo Mikkel 26. Løsningen skal brukes til 4 uker seilferie med familien nedover svenskekysten. Kan dette være noe: bent. Sitér dette innlegget Link to post
jako Svart 24.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2003 - Er det mulig aa faa tak i en "verkstedbok" om motoren paa nettet ? Mvh Bent. Hei se om denne kan brukes http://www.alohaowners.com/pages/manuals/f.../VolvoMD5WM.pdf MVH jako Sitér dette innlegget Link to post
Mamba 29 Svart 24.Juni.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2003 <<Hei se om denne kan brukes <<http://www.alohaowners.com/pages/manuals/files/VolvoMD5WM.pdf <<MVH æ jako Akkurat hva jeg var ute etter !! Takk skal du ha. bent. Sitér dette innlegget Link to post
Mamba 29 Svart 24.Juni.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2003 Har nå vært nede å tatt ut motoren og plukket den fra hverandre. Nede i bånnpanna fant jeg mye rart bla fjærer i ulike størrelser, kuler fra lager og masse spon. Delen som er ødelagt kalles "governor". Tror det er det man kaller en turtallsregulator på norsk. Stemmer det ? Delen hadde røket i lageret, og løsnet. Derfor "rasle" lydene. Noen som har noen gode tips hvor jeg kan kjøpe denne delen og diverse andre pakninger ? bent. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 25.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2003 Delene får du nye hos din Volvo Penta forhandler vil jeg tro (Ta med bankkortet ). Hvis de ikke er tilgjengelige der, så må du vel lete etter noe brukt. Drevia i Lysekil har en del brukt, http://www.drevia.se GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Mamba 29 Svart 25.Juni.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2003 Har nå sjekket priser på regulatoren som er røket. Volvo Penta forhandlere rundt om i Norge skal ha ca 8.500,- Dette syntes jeg var litt i overkant, og begynte å sjekke rundt etter noe brukt. Klarte å spore opp en delemotor hos en forhandler, der jeg kan komme ned å skru av det jeg trenger. Drar ned og tar med meg vannpumpe, dieselpumpe og regulator og betaler gladelig de 1.000,- forhandleren skal ha for alle delene. Begynner imorgen med å sette sammen motoren igjen, og ser nå at sommerferien muligens er reddet. bent. Sitér dette innlegget Link to post
Mamba 29 Svart 27.Juni.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2003 ..Endelig... Var nede i båten i går kveld og fikk satt inn motoren igjen ! Nyoverhalt og fin. Etter flere omganger med lufting av diesel fikk jeg startet. Den går nå som en drøm!! Takk til alle som har gitt sitt bidrag. God sommer. bent. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 27.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2003 Flott, da gikk det bra til slutt og ferien er forhåpentlig reddet. Du må ta deg noen ekstra olje og filterskift slik at du er sikker på at all spon er ute. Hadde jeg kommet på det tidligere skulle jeg rådet deg til å legge inn en magnet i bunnpanna for å binde opp ev stålspon. Prøv i stedet "Ingar-metoden" med en kraftig magnet på oljefilteret i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.