NovaMan Startet 29.August.2023 Del på Facebook Startet 29.August.2023 Hei Jeg har overtatt to båter hvor det fulgte med bærbare VHF'er. Disse har squelch funksjoner som jeg ikke finner ut av, og greier derfor ikke å fange opp noen form for trafikk på noen av dem. Kan noen forklare hvordan dette virker? Den ene er en ICOM IC-M71. Her er det en liten knapp man skal holde inne mens man trykker opp eller ned på piltaster til det begynner å sprake. Er det ikke slik at man skal justere slik at sprakingen akkurat begynner, og så justere litt tilbake igjen slik at det blir stille? Jeg har VHF sertifikat, men har tidligere kun brukt fastmonterte enheter. Jeg bor i vannkanten ved Engelsviken utenfor Fredrikstad, så hadde forventet å kunne høre trafikk på kanal 16 eller 62 uten å dra ut på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.August.2023 Del på Facebook Svart 29.August.2023 Ja, squelch skal justeres til akkurat der det blir stille. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.August.2023 Del på Facebook Svart 29.August.2023 Med to bærbare har du jo gode muligheter for å teste om de virker, og hvordan det er med rekkevidden. Hvis du har kallesignal, så kan du også kalle opp Kystradio Sør og be om radiosjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 29.August.2023 Del på Facebook Svart 29.August.2023 Hører du noe uten squelch på? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 29.August.2023 Del på Facebook Svart 29.August.2023 Bærbare VHF har dessverre svært begrenset rekkevidde… Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 29.August.2023 Del på Facebook Svart 29.August.2023 Krimart skrev for 2 timer siden: Bærbare VHF har dessverre svært begrenset rekkevidde… Vet ikke hva du definerer som "svært begrenset". Jeg har krystallklar kontakt med kystradio arbeidskanal på 20 km avstand med min bærbare (har fastmontert også). Det skal tilføyes at det da er klar sikt, dvs. ingen hindringer, mellom meg og kystradiostasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 29.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2023 I dag satt jeg på brygga på Saltholmen med fri utsikt over til Bolærne, og da fikk jeg inn en trafikkmelding på arbeidskanal 64 på ICOM'en. Den andre enheten fikk jeg ikke inn noe på. Er det fremdeles trafikkmelding / vind- og bølgevarsel hver hele time på arbeidskanal slik jeg mener å huske at det var i gamle dager? @Nord West 420: Når du sier 'uten squelch på', mener du da når squelch'en er skrudd ned så det blir stille? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.August.2023 Del på Facebook Svart 29.August.2023 Var det Kystradio sør du fikk inn? I så fall stemmer det ikke med kanal 64. Kystradio sør bruker ikke k64 i Oslofjord området. Trafikk og værmeldinger sendes, men ikke hver time. Jeg regner med at "Uten Squelch på" er når den har dreit helt til det "suser". Da er følsomheten på max. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NovaMan Svart 29.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2023 Beklager Lars H. Det er kanal 62 jeg har lyttet på. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.August.2023 Del på Facebook Svart 29.August.2023 Det stemmer bedre, da var det ihvertfall ikke feil på displayet på VHF'n. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
J-Å Svart 29.August.2023 Del på Facebook Svart 29.August.2023 Værmelding på arbeidskanaler 9:00 12:00 15:00 18:00 21:00 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.August.2023 Del på Facebook Svart 29.August.2023 Et lite sidesteg på disse værmeldingene. Vi er i Sverige nå (hjem på fredag), og her sendes værmeldingene ut på VHF 2 ganger i døgnet. Men det er bare midt på sommeren. Nå er det vel rundt 2 uker siden de sluttet for iår. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.