Jump to content

Squelch funksjon på bærbar VHF?

NovaMan

Recommended Posts

Hei

Jeg har overtatt to båter hvor det fulgte med bærbare VHF'er. Disse har squelch funksjoner som jeg ikke finner ut av, og greier derfor ikke å fange opp noen form for trafikk på noen av dem. Kan noen forklare hvordan dette virker? Den ene er en ICOM IC-M71. Her er det en liten knapp man skal holde inne mens man trykker opp eller ned på piltaster til det begynner å sprake. Er det ikke slik at man skal justere slik at sprakingen akkurat begynner, og så justere litt tilbake igjen slik at det blir stille?

Jeg har VHF sertifikat, men har tidligere kun brukt fastmonterte enheter. Jeg bor i vannkanten ved Engelsviken utenfor Fredrikstad, så hadde forventet å kunne høre trafikk på kanal 16 eller 62 uten å dra ut på sjøen. 

Krimart skrev for 2 timer siden:

Bærbare VHF har dessverre svært begrenset rekkevidde… 

Vet ikke hva du definerer som "svært begrenset".

Jeg har krystallklar kontakt med kystradio arbeidskanal på 20 km avstand med min bærbare (har fastmontert også).

Det skal tilføyes at det da er klar sikt, dvs. ingen hindringer, mellom meg og kystradiostasjonen.

I dag satt jeg på brygga på Saltholmen med fri utsikt over til Bolærne, og da fikk jeg inn en trafikkmelding på arbeidskanal 64 på ICOM'en. Den andre enheten fikk jeg ikke inn noe på. Er det fremdeles trafikkmelding / vind- og bølgevarsel hver hele time på arbeidskanal slik jeg mener å huske at det var i gamle dager? 

@Nord West 420: Når du sier 'uten squelch på', mener du da når squelch'en er skrudd ned så det blir stille?

Var det Kystradio sør du fikk inn? I så fall stemmer det ikke med kanal 64. Kystradio sør bruker ikke k64 i Oslofjord området. Trafikk og værmeldinger sendes, men ikke hver time. Jeg regner med at "Uten Squelch på" er når den har dreit helt til det "suser". Da er følsomheten på max.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Et lite sidesteg på disse værmeldingene. Vi er i Sverige nå (hjem på fredag), og her sendes værmeldingene ut på VHF 2 ganger i døgnet. Men det er bare midt på sommeren. Nå er det vel rundt 2 uker siden de sluttet for iår. :nonod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...