Jump to content

Blir 10 mm2 for tynn plusskabel her?


Mastiff

Recommended Posts

I båten har jeg et startbatteri bak som er beregnet på starting, tilt, lensepumpe og motorheis.

 

I baugen har jeg et forbruksbatteri/fritidsbatteri som er beregnet på alt annet, som stereoanlegg med to effektforsterkere, to aktive subwoofere, et par Raspberry Pi-er, plotter, mobillader og diverse annet småtteri som er i styrehuset. I tillegg er det koblet en teinehaler til forbruksbatteriet, men den står i baugen og har egen kabel, så den burde ikke angå saken.

 

Forbruksbatteriet framme og startbatteriet bak har felles jord med dobbel 16 mm2 som en del av et reservestartsystem, så jeg kan bruke forbruksbatteriet som starthjelp hvis startbatteriet skulle være flatt en gang. I tillegg går det dobbel 16 mm2 kabel mellom batteriene til starthjelpen, men de er på et eget relé som bare er tilkoblet når det faktisk trengs starthjelp (som har vært nøyaktig én gang til nå siden det ble montert i fjor vår - det var vel i november eller desember i for, da båten ble liggende en uke på stormplassen, der det ikke er vedlikeholdslading). Problemet er at det trengs et kraftig relé til det, og det blir veldig varmt, så det kan ikke stå på konstant.

 

Når båten ligger ved den vanlige brygga, har den en 10 ampere CTek vedlikeholdslader, som er koblet til startbatteriet, og så er det et Biltema skillerelé i styrehuset som slipper strøm fra startbatteriet til forbruksbatteri ved 1,3 V og skiller dem ved 12,8 V. Gjennom det går også strømmen framover til forbruksbatteriet når motoren går og lader, så det hele blir som en felles krets. Men det er også bare 10 mm2 kabel fra startbatteriet og de to meterne fram til koblingen i styrehuset.

 

Spørsmålet er om jeg har for tynn plusskabel fra baugen og til styrehuset, og eventuelt fra startbatteriet/ladingen til styrehuset. Den er altså på 10 mm2 og rundt fire til fem meter lang fra forbruksbatteriet og samme størrelse og to meter fra startbatteriet. Jeg vet ikke hvor mange watt subene og effektforsterkerne drar på brukbar guffe, men en del må det vel være. Jeg vurderer å oppgradere til en 16 mm2 for sikkerhets skyld.

 

Et alternativ kunne være flytte releet til de to 16 mm2-kablene fra baugen og til hekken, ved startbatteriet og så ta ut strømmen via et mindre relé og legge en kabel fra det og fram til koblingen i styrehuset. Fordelen er at jeg må kjøpe kortere kabel og slipper å skru opp fra styrehuset og framover for å trekke, ulempen er at jeg må mekke noen timer med boksen som inneholder det store releet og et par andre ting til baugen.

 

Har noen en kvalifisert mening om hva jeg bør gjøre der?

Link to post

Jeg har bestilt noen meter 16 mm2 gummikabel, jeg tror jeg vil oppgradere uansett. Alltid greit å ha en solid margin. Så langt heller jeg mot å legge den kabelen til styrehuset fra de doble 16 mm2 som kommer ut av trekkerøret ved startbatteriet bak. Startbatteriet og forbruksbatteriet er atskilt med en 1200 ampere (tror jeg det er) hovedbatteribryter som jeg har der og bare slår over når forbruksbatteriet trengs til nødstart.

 

Kanskje jeg i tillegg lar strømmen gå i en sløyfe over et ekstra 200 ampere relé framme, så den bare går bakover fra forbruksbatteriet så lenge tenningen er på. Så kan jeg bruke den 10 mm2 som allerede går der til det som skal kjøres selv om tenningen er av (minne til anlegg, Raspberry Pi osv). Med aluminiumsbåt er jeg hysterisk redd for alt som kan skape krypstrøm, selv om jeg fører alt av kabler i 50 mm trekkerør for utendørsbruk!

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...