Jump to content

TMC elektrisk do: hvorfor sveller jokerventilen?

5nacks

Recommended Posts

Konverterte dass #2 i juni 2023 med TMC om ombygningskit. I sommer begynte det å gå treigt å få pumpet ut sakene, men pumpen viste ikke tegn til å være svekket da det kom inn like mye vann som før. I det siste har det blitt helt umulig å pumpe ut. Skrudde dassen i deler og fant jokerventilen helt oppsvulmet, ikke rart det ikke gikk å pumpe ut. Dette har jeg aldri sett før. Den andre TMC-dassen som ble montert rundt påske i år, har fungert knirkefritt. Rosa og blå Aqua Kem og Eddik fra europris har blitt brukt på begge toalettene, ellers bare sjøvann. 

Hvorfor skjer dette? Og hvorfor har det bare skjedd på den ene dassen? 

20230831_180449.jpg.48766e15b810404dfc2a97aa5e3cc7fc.jpg20230831_180455.jpg.7d64275ea617c224990dc9978d2f3d1b.jpg20230831_180201.jpg.160a27ec7562796a0a82ddba2dce791e.jpg

Min TMC har ikke slik ventil. Grunnen til at gummi sveller, er at gummien blir utsatt for et kjemikalium gummien ikke tåler. Rett og slett. Som at f.eks. naturgummi reagerer nokså kontant på petroliumsprodukter. Men er meget resistent mot vann. Så det er bare å kjøpe ny joker og håpe at  gummien ikke er den samme. Nå har vi hatt TMC i 20 år. Med 1 skikkeliig hovedoverhaling. Må si meg fornøyd. 

Jeg har fjernet jokerventilen i min TMC dass, men utløpslangen fra dassen går i en liten bue oppover før den går ned til tanken. Funker utmerket og et sted mindre der urinstein kan bygge seg opp.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

10 hours ago, Lazyjack said:

Har sett mye påleiringer og urinstein på jokerventiler men aldri noe slikt som på bildet. Het må det ha vært brukt kjemikalier eller så er menyen om bord av det heftige slaget?

Bare Aqua Kem og eddikk, menyen ombord er innenfor rimelighetens grenser ??

10 hours ago, Lars H. said:

Jeg har fjernet jokerventilen i min TMC dass, men utløpslangen fra dassen går i en liten bue oppover før den går ned til tanken. Funker utmerket og et sted mindre der urinstein kan bygge seg opp.

Her er det "dessverre" falltank, så tror jeg er avhengig av jokerventil. Men ellers et godt tips :)

10 hours ago, Hulda said:

Min TMC har ikke slik ventil. Grunnen til at gummi sveller, er at gummien blir utsatt for et kjemikalium gummien ikke tåler. Rett og slett. Som at f.eks. naturgummi reagerer nokså kontant på petroliumsprodukter. Men er meget resistent mot vann. Så det er bare å kjøpe ny joker og håpe at  gummien ikke er den samme. Nå har vi hatt TMC i 20 år. Med 1 skikkeliig hovedoverhaling. Må si meg fornøyd. 

Da blir det nok å kjøpe ny. Håper kvaliteten er bedre på neste ventil ?Den andre tmc dassen ombord har fått samme "behandling", men ikke noe gummi som sveller ?

Vi har Jabsco og der er det også en jokerventil i gummi. Samme greia der at den blir slapp og må byttes når det begynner å boble tilbake i potta etter pumpespyling. Bytter like godt ved sesongstart samtidig som jeg smører opp pumpemekanismen så slipper vi trøbbel i ferien.

Hilsen

Lurvetass

Lars H. skrev for 11 timer siden:

Jeg har tenkt på det samme med en slik bue. Men vil du ikke da få heverteffekt?

8 minutes ago, lurvetass said:

Vi har Jabsco og der er det også en jokerventil i gummi. Samme greia der at den blir slapp og må byttes når det begynner å boble tilbake i potta etter pumpespyling. Bytter like godt ved sesongstart samtidig som jeg smører opp pumpemekanismen så slipper vi trøbbel i ferien.

Denne er rett i underkant av 3 mnd gammel, og har omtrent vokst til dobbel størrelse, noe som resulterte i at det ikke var mulig å pumpe ut ?

32 minutes ago, Torsen67 said:

Jabsco har jo også et konverterings kit som er kliss likt SeaFlo og TMC, bare til 2,5 ganger prisen. Hva med å hente en jokerventil der i fra?

Smart! Må sjekke at ventilen er lik i designet da den også har en tettefunksjon mot flensen. 

Har du brukt mye eddik og latt det stå i dassen?

Jeg gjorde det for et par år siden og det tok knekken på gummien i jokerventilen. Husker ikke om den svellet til dobbel størrelse, men den lukket i hvertfall ikke og måtte byttes rett etter eddikprosjektet.

Hilsen

Lurvetass

13 minutes ago, lurvetass said:

Jeg gjorde det for et par år siden og det tok knekken på gummien i jokerventilen. Husker ikke om den svellet til dobbel størrelse, men den lukket i hvertfall ikke og måtte byttes rett etter eddikprosjektet.

Ja, har som rutine å bruke litt eddik i dassen. Men har også brukt eddik i den andre dassen uten at det har hatt noen innvirkning på tømmeegenskapene ?

5nacks skrev 1 minutt siden:

Ja, har som rutine å bruke litt eddik i dassen. Men har også brukt eddik i den andre dassen uten at det har hatt noen innvirkning på tømmeegenskapene ?

Problemet vårt var ikke å få tømt skåla, men at ventilen ikke holdt tilbake så det boblet i skåla og ble tilbakeslag. 

Tok jobben med å bytte septikslangen og den var ca 50 % tett.

Vi endret praksis og pumper med saltvann etter bommelom og bruker litt ferskvann etter bimmelim. 

Håper det hjelper mot urinstein også. 

Hilsen

Lurvetass

Om du blimmer eller blommer, med eller uten, vet ikke forskjell, så kan urinstein dannes i septiktanken uansett når det spyles med saltvann. Eddik nøytraliserer dannelsen av kalkavleiringer. Så man kan velge. 

Her er det et tynt lag mannskit. Ikke antydning til kalkavleiringer:

20210102_152853.jpg.880676bad22df59ceb6d78a7890de98f.jpg

Og denne tanken ble montert 2010.

3 minutes ago, Hulda said:

Det har vel noe med konsentrasjon og mengde å gjøre også. Jeg bruker en liten skvett 32 % en gang i blant. Og så en liiiten kork i potta når vi skal være vekk en lenger periode. Skvetten hindrer at vannet stinker dass etter noen dager. Holder seg klart i ukesvis om sommeren.

Jeg har antageligvis vært litt for raus med europris-eddiken. 

lurvetass skrev for 3 timer siden:

Jeg har også dårlig erfaring med Eddik og jokerventil på Jabsco pumpedass.

Tar den heller ut å vasker den manuellt år om annet, holder i veldig mange år...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...