Roger og Olina Startet 3.September.2023 Del på Facebook Startet 3.September.2023 Kom over denne testen på YouTube da jeg satt å leste meg litt opp på solcellepanel. Men for de av dere som er "elektriker nerder" hvor god er denne testen, for virker litt rart at Biltema sitt panel som er på 100W er like bra, eller bedre enn Jula sitt som er på 160W. Kanskje er mppt regulatoren til Biltema bedre, eller? Må innrømme at jeg ble litt nysgjerrig på Biltema sitt panel da det passer bedre på båten pga størrelse. Hva mener båtfolket? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.September.2023 Del på Facebook Svart 3.September.2023 Jeg så denne tidligere. Den er festelig men som sammenligning er den ikke av veldig stor verdi mener jeg. Ville som du er inne på kjøpt det det er plass til på båten og en skikkelig regulator, dvs MPPT. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 3.September.2023 Del på Facebook Svart 3.September.2023 Han gir vel kanskje svaret på "mysteriet" selv. Forskjellen på kabeltverrsnittet må nødvendigvis spille inn selv om det ikke er så store lengder. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 3.September.2023 Del på Facebook Svart 3.September.2023 Kan vel fort bli litt krøll med regulatorer når batteriene er parallellkoblet også vel? De jobber jo litt imot hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.September.2023 Del på Facebook Svart 3.September.2023 Det må være noe muffens med Jula sine paneler eller koblingen. Han får jo nesten det samme fra ett panel som fra to i serie. Defekt panel eller feilkobling . .? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bårdp Svart 3.September.2023 Del på Facebook Svart 3.September.2023 Olevine skrev for 3 timer siden: Han gir vel kanskje svaret på "mysteriet" selv. Forskjellen på kabeltverrsnittet må nødvendigvis spille inn selv om det ikke er så store lengder. Med de strømmene det her er snakk om er nok kabelen på Jula panelet stor nokk i massevis. Troe han må ha et defekt panel her. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.September.2023 Del på Facebook Svart 3.September.2023 fant ikke den sommer testen han snakket om. Men fant oppkoplingen permanent, med samme paneler men med 4 mm² kabel, Og simsale bim lader biltema 2A og Jula 5 A så en ble lurt av de tynne Jula kabler. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.