Jump to content

Forskjell på Yamaha 150hk 2012 vs 2015 modell

Frissy

Recommended Posts

Min mening er at du uansett sjekke opplysningene du får av selger/tilbyder, opp mot det som står på skiltet som står på motoren (braketten) det er dessverre ganske vanlig at selgere oppgir at motoren er nyere enn det den er... Motorer lakkes om, og du skal være meget dyktig for å se at det har skjedd, nye dekaler monteres og noen ganger fra en nyere motorgenerasjon...
Derfor+++ mange andre grunner, så fokuser på motorkode. Den står på merkeskiltet på braketten på en Yamaha. På det samme skiltet/klistremerket så står det også en bokstav som du med en kodenøkkel lett kan sjekke når motoren du vurderer, er produsert.

Jeg er sikkert den som gnøler mest om motorkoder her inne, men det er en grunn til det.

Sikker identifikasjon, nødvendig for å få riktige deler, hvordan søke etter alternative deler ++++

Om du forsikrer en motor og den blir stjålet etter kort tid og forsikringsselskapet oppdager at det allerede eksisterer en annen motor i et annet selskaps register.... hvem kommer de til å tro på da??

Med motorkoden kan du lett gå inn i delekataloger på nett og sjekke om stempel, eksosventil, dyser og girhus er like på de to motorene som et eksempel.

En "årsmodell" gitt av en selger kan du statistisk ikke stole på, dessverre.

Om forsikringsselskapet "oppdager" at du har oppgitt at motoren din er 2018 og den faktisk er produsert i 2014, så kan det bli mer enn sure miner...

Nå fikk du svar på litt mer enn det du spurte om men jeg håper det er greit.

Frissy skrev for 3 timer siden:

Det jeg for så vidt lurte på er om motor er mer eller mindre lik og at det er lokket som er forandret?

Ingen (bortsett fra Snåsamannen) kan svare 100% sikkert på det spørsmålet uten å vite med sikkerhet hvilken motorkode de to motorene har.

Det finnes også motormodeller som ikke markedsføres i Norge, men som det har vært lukrativt å importere fra østen, da særlig fra land som Norge ikke har "skatteavtale" med.

Om du ønsker sikker identifikasjon, så glem deksel og striper.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...