Jump to content

Erfaringer med fart på Nord Star 26 RF Patrol

rikkileik

Recommended Posts

Jeg har en Nord Star 26 RF(Racing Fisher) Patrol. Denne er originalt utstyrt med D-6 370, Dph drev med 1:63 utveksling og G8 propeller. Jeg har nå satt inn en optimalisert D-435, drev med 1:59 utveksling og optimaliserte G10 propeller. Jeg passerer 48kn, men får ca 3650 i turtall noe som er for mye rpm, vurdere nå DPR drev og 1:46 utveksling. Noen som har prøvd noe lignende??

5B8FD991-3274-44D5-A6DA-E8E0D33FE4E4.jpeg

50 rpm er jo ikke all verden , mistenker det ikke skal mye groe eller ekstra vekt til før du er på 3600 blank med nåværende oppsett ..? 
tenker også at dersom du belaster mer på topp så går vel eksostemp opp også..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

42-43 tror jeg, 3600 er vel maks

ivar skrev On 5.9.2023 at 18.26:

50 rpm er jo ikke all verden , mistenker det ikke skal mye groe eller ekstra vekt til før du er på 3600 blank med nåværende oppsett ..? 
tenker også at dersom du belaster mer på topp så går vel eksostemp opp også..

Vis hele sitatet  

Optimalt bør de ligge på ca 2-250rpm under maks ved fullt pådrag. Da oppnår den nok best drivstofføkonomi og dreiemoment. Bestilte med dpr med 1:46 utveksling i dag. Skal bli spennende??

Husk at vannmotstanden til et skrog ikke er lineær. Du trenger mer effekt for å øke 3 knop fra 40 til 43, enn fra 50 til 53.

Din båt har en betydelig luftmotstand.

DPR har mindre vannmotstand, enn DPH (noe som er godt merkbart over 45 knop)

Hva som ligger i "optimalisert" D6-435 vet jo ikke vi så det er vrient å mene noe..

Ville spurt konstruktøren av båten hva han mener er maks fart og effekt på det skroget.

Det er kværket ganske mange relativt nye dieselmotorer fordi de blir satt opp for tungt..

Skal du ligge helt på vippen ville jeg montert EGT måler med alarm.. 

Om ikke penger er argument for deg så vil det om ikke annet være ett irritasjonsmoment å ha nedetid mens det byttes motor?

rikkileik skrev On 4.9.2023 at 20.17:

Jeg har nå satt inn en optimalisert D-435, drev med 1:59 utveksling og optimaliserte G10 propeller. Jeg passerer 48kn, men får ca 3650 i turtall noe som er for mye rpm, vurdere nå DPR drev og 1:46 utveksling. Noen som har prøvd noe lignende??

Vis hele sitatet  

Om du har satin en optimalisert/ chippet D6 435 så hadde jeg vært særdeles forsiktig med å belaste drevet for hardt. D6 400 var jo maks motor på DPH og den hadde en helt annen effekt og momentkurve enn D6 435. Likevel var dreven kjent for å ikke holde spesielt lenge. Men dette vet du sikkert.

Turtallsperren er på 3640/50 rpm. Antagelig går motoren din å stanger på sperren da den ikke blir kvitt alle kreftene.

DPR er vel ikke i produksjon lenger. Hadde aldri valgt DPR på en vanlig båt uansett. Vesentlig dårligere grep, spinner opp i plan og over bølgetopper, vesentlig dårligere grep ved manøvrering, i sving osv.

Har Kjørt endel Windy 35 Khamsin med både DPH og DPR. DPR var slitsomt og irriterende å kjøre på grunn av de tingene nevnt over. Ikke gikk det spes mye fortere heller. Maks 1 knop og forbruket var høyere på marsj.

Goldfish driver å utvikler egne propeller om dagen da de har begynt å bruke D6 440 i endel av båtene sine og sliter med å få G10 over 50 kn. 

Og husk, når VP introduserte D6 440 for drev og 480 for aksel og IPS så økte de maksturtallet med 200 rpm opp til 3800.

Åpenbart turte de ikke å bare øke ladetrykket, antagelig pga EGT som passerer rødlinja.

Slik sett har nok motoren din det bedre i dag med lett propell så den når turtallsperra. Om du får fikset en propell som gir deg  3550 og noen kn til så hadde jeg montert EGT måler og fulgt godt med på den.

Mvh. SAP

• 5 måneder senere...

Masse gode tips her. Da har jeg fått montert DPR drev med 1.46 utveksling. Ser at mitt drev har en forlengelse og har samtidig testet en del og har ikke opplevd "slipp" enda. Men med GR8 propell oppnår jeg ca 44-45 kn og da naturligvis max turtall fremdeles. Største propell innen denne serien er vel GR9, men er usikker på hvor mye det utgjør. 

Godt tips med EGT måler, noen som er kjent med hvor denne monteres??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...