StormLisa Startet 5.September.2023 Del på Facebook Startet 5.September.2023 Kjøpt en Selco med Johnson 25 hk.2-takts 🥰 Har lite greie på motor, men har nå klart å fikse en og annen ting. Nå får jeg den ikke fremover i det hele tatt. Når jeg starter den (tung å starte når den er kald, men det er vel et annet innlegg), går den greit i fri, og den bakker om enn litt sakte. Fremover står den bare og durer og oser, men har ingen fremdrift. Hva er galt? Håper dere kan hjelpe 🙈. Legger ved et par bilder av motor. Hanna Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.September.2023 Del på Facebook Svart 5.September.2023 kan du ta et bilde av stammen/propellen? Normalt når slikt skjer så er det en gummiforing i propellen som slipper. Den kalles ofte for vulking Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 5.September.2023 Del på Facebook Svart 5.September.2023 Eller den er såpass gammel at bytepinne er røket. Den gjør at propell følger aksling når den er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.September.2023 Del på Facebook Svart 5.September.2023 Hei og velkommen til Forumet for oss som er glad i båt Det kan hende at kontrollerboksen din er litt ute av lage og at girhuset dermed ikke får nok push til å få den helt i gir. Om du kobler ifra på spaken inn på motoren, og så setter spaken i "forover" og det ikke hjelper så kan det være propellen som slipper bosset, som nevnt over. Men det at propellen skaper fremdrift i "revers" gjør at jeg er litt tvilende. Motoren skal ikke nå samme turtall bakover som fremover, generelt er det lurt å ta det rolig bakover for en kan få vann inn i det hellige... Sitér dette innlegget Link to post
StormLisa Svart 6.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2023 StormLisa skrev for 14 timer siden: Kjøpt en Selco med Johnson 25 hk.2-takts 🥰 Har lite greie på motor, men har nå klart å fikse en og annen ting. Nå får jeg den ikke fremover i det hele tatt. Når jeg starter den (tung å starte når den er kald, men det er vel et annet innlegg), går den greit i fri, og den bakker om enn litt sakte. Fremover står den bare og durer og oser, men har ingen fremdrift. Hva er galt? Håper dere kan hjelpe 🙈. Legger ved et par bilder av motor. Hanna ivar skrev for 12 timer siden: kan du ta et bilde av stammen/propellen? Normalt når slikt skjer så er det en gummiforing i propellen som slipper. Den kalles ofte for vulking Aha! Takk for svar! Ja kan prøve å få lagt inn bilde! Sitér dette innlegget Link to post
StormLisa Svart 6.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2023 tkb skrev for 11 timer siden: Eller den er såpass gammel at bytepinne er røket. Den gjør at propell følger aksling når den er i orden. Takk for svar! Hvor sitter den, har du noe bilde eller kan vise på mitt? Sikkert dumt spørsmål 🥴 Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.September.2023 Del på Facebook Svart 6.September.2023 Den sitter bak propellen. Prop må av. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
StormLisa Svart 6.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2023 dieselfan skrev for 7 timer siden: Hei og velkommen til Forumet for oss som er glad i båt Det kan hende at kontrollerboksen din er litt ute av lage og at girhuset dermed ikke får nok push til å få den helt i gir. Om du kobler ifra på spaken inn på motoren, og så setter spaken i "forover" og det ikke hjelper så kan det være propellen som slipper bosset, som nevnt over. Men det at propellen skaper fremdrift i "revers" gjør at jeg er litt tvilende. Motoren skal ikke nå samme turtall bakover som fremover, generelt er det lurt å ta det rolig bakover for en kan få vann inn i det hellige... Takk for svar! Og morsomt å bli med her, har litt av hvert å lære 🙈. Skal prøve å sjekke litt! Sitér dette innlegget Link to post
StormLisa Svart 6.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2023 StormLisa skrev 47 minutter siden: Aha! Takk for svar! Ja kan prøve å få lagt inn bilde! Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 6.September.2023 Del på Facebook Svart 6.September.2023 Den propellen har nok brytepinne. Men først skal du prøve å koble fra wiren fra girspaken på siden på motoren og se om den går skikkelig i gir når du bare bruker girspaken. Men siden du ikke har nevnt rakling når du forsøker å gå i gir tviler jeg på at det er der problemet ligger. Av med propellen og se hvor landet ligger. Det skal være en metallpinne som står på tvers gjennom akslingen, den skal passe i to runde hakk i propellen. Hvis hakkene eller pinne er borte har du forklaringen der. Og ikke glem ny splint på mutteren når du skrur ting sammen. Veldig kjedelig å miste mutter og propell på grunn av mangel på en sak til 50 øre. Sitér dette innlegget Link to post
StormLisa Svart 6.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2023 subwoofer skrev 23 minutter siden: Den propellen har nok brytepinne. Men først skal du prøve å koble fra wiren fra girspaken på siden på motoren og se om den går skikkelig i gir når du bare bruker girspaken. Men siden du ikke har nevnt rakling når du forsøker å gå i gir tviler jeg på at det er der problemet ligger. Av med propellen og se hvor landet ligger. Det skal være en metallpinne som står på tvers gjennom akslingen, den skal passe i to runde hakk i propellen. Hvis hakkene eller pinne er borte har du forklaringen der. Og ikke glem ny splint på mutteren når du skrur ting sammen. Veldig kjedelig å miste mutter og propell på grunn av mangel på en sak til 50 øre. Takk! Så; første gang det var problem var etter at båten/motor ble slengt litt rundt ifm flommen. Da fikk jeg kjørt sakte fremover, men så fort jeg kjørte opp turtallet begynte en slags hendel/spak (har ikke peiling som du forstår) å slå/riste ukontrollert (se bilde). Nå skjer ikke det, men kommer ikke fremover i det hele tatt. Kan det ha med den å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.September.2023 Del på Facebook Svart 6.September.2023 StormLisa skrev 18 minutter siden: så fort jeg kjørte opp turtallet begynte en slags hendel/spak (har ikke peiling som du forstår) å slå/riste ukontrollert (se bilde). Så lenge du tar bilder og forklarer så godt du kan så får du hjelp ta gjerne bilder fra alle sider, så skal vi løse dette. Ta et bilde av kontrollboksen også. Har den fått seg en smell i flomherjingene? For mange av "gamle" her inne på Forumet så har den motoren ikke vært ofte å se de siste 20 årene fordi vi holder til i saltvann din motor lever fordi den har bodd i ferskvann Kan du ta ut dødmann/nøkkel, sette motoren i revers, vippe opp motoren og se om propellen lar seg rotere enkelt med en hånd begge veier? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 6.September.2023 Del på Facebook Svart 6.September.2023 Den spaken ser ut som en sperre for gasspådrag i fri/revers. Beveger den seg når girspaken beveges? Hvis den rister kan det tyde på at giret ikke går helt i. Selve giret ligger nede i undervannshuset, og det er en stang som overfører bevegelsen fra girspaken på motoren og ned dit. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 6.September.2023 Del på Facebook Svart 6.September.2023 Et totalbilde fra begge sider og forfra vil hjelpe veldig ja, og at problemet kom med flommen er også nyttig info. Det bidrar kanskje enda mer til å tro at problemet er brytepinne. Noe har kommet med fart og dunket til proppel så brytepinnen knakk. Revers og prøve å rotere propell er en bra test. Av sikkerhetshensyn skal du dra av plugghettene først. Gammel påhengs sviver på brudd, så det er ingen garanti for at dødmannsknappen dreper tenninga skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.September.2023 Del på Facebook Svart 6.September.2023 subwoofer skrev 21 minutter siden: Av sikkerhetshensyn skal du dra av plugghettene først. Gammel påhengs sviver på brudd, så det er ingen garanti for at dødmannsknappen dreper tenninga skikkelig. Bra du setter sikkerheten høyt Men, vær forsiktig når du tar av plugghettene, kablene ser tykke og solide ut men er skjøre for innvendige brudd/feil.. Sitér dette innlegget Link to post
StormLisa Svart 6.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2023 J-Å skrev for 6 timer siden: Den spaken ser ut som en sperre for gasspådrag i fri/revers. Beveger den seg når girspaken beveges? Hvis den rister kan det tyde på at giret ikke går helt i. Selve giret ligger nede i undervannshuset, og det er en stang som overfører bevegelsen fra girspaken på motoren og ned dit. Ja den beveger seg når jeg tar spaken fremover... Må nok sjekke girhuset osv... Sitér dette innlegget Link to post
StormLisa Svart 6.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2023 Tusen takk alle sammen!! Jeg skal stikke ned til båten igjen senere, høres ut som at jeg må skru av motoren og sjekke girhus, om jeg får opp de gamle mutterne 😅. Kontrollhuset ser uskadd ut, men har ikke fått skrudd opp. Sjekket om det "tok" på andre siden, og den giret uten 'hovedspaken' festet hvis det gir mening 🙈. Som dere ser kjører motoren veldig på fremover, men har ikke fremdrift. Filmet men får jo ikke lagt ved film. Setter SÅ pris på at dere gidder hjelpe meg!! Sitér dette innlegget Link to post
StormLisa Svart 6.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2023 Uhm... Er det girhuset? 😁 over propellen? Er det bare propellen jeg skal skru av? 🙈 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.September.2023 Del på Facebook Svart 6.September.2023 girhuset er foran propellen her har du tegning som viser hvordan ting er bygd opp: https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard/25hp/25e72r-1972/gearcase Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
StormLisa Svart 6.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2023 dieselfan skrev for 7 timer siden: Så lenge du tar bilder og forklarer så godt du kan så får du hjelp ta gjerne bilder fra alle sider, så skal vi løse dette. Ta et bilde av kontrollboksen også. Har den fått seg en smell i flomherjingene? For mange av "gamle" her inne på Forumet så har den motoren ikke vært ofte å se de siste 20 årene fordi vi holder til i saltvann din motor lever fordi den har bodd i ferskvann Kan du ta ut dødmann/nøkkel, sette motoren i revers, vippe opp motoren og se om propellen lar seg rotere enkelt med en hånd begge veier? Takk! Skal ned straks, prøver det. Da skal jeg ikke starte motoren, ikke sant? Bare sette den i revers? Legger ved flere bilder Sitér dette innlegget Link to post
StormLisa Svart 6.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2023 StormLisa skrev 4 minutter siden: Takk! Klarer ikke dra propellen rundt i det hele tatt, hverken ene eller andre veien. Uten å ta veldig i i alle fall 😅 Sitér dette innlegget Link to post
StormLisa Svart 6.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2023 ivar skrev 14 minutter siden: girhuset er foran propellen her har du tegning som viser hvordan ting er bygd opp: https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard/25hp/25e72r-1972/gearcase Supert! Så... Skrur jeg av hele girhuset/propell og alt? 😁 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.September.2023 Del på Facebook Svart 6.September.2023 bare ta av propellen først for sjekk, brytepinnen er den lille dingsen merket nr 4 i tegninga StormLisa skrev for 1 time siden: og sjekke girhus, om jeg får opp de gamle mutterne 😅. Det er alltid en reell bekymring når man skrur på gamle påhengere, men det hjelper utvilsomt dersom motoren har gått i ferskvann hele livet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 6.September.2023 Del på Facebook Svart 6.September.2023 StormLisa skrev for 1 time siden: Skrur jeg av hele girhuset/propell og alt? Anbefaler at du starter med å ta av mutteren som holder propellen. Ta ett steg av gangen. Det å åpne girhuset er relativt komplisert og jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det uten å vite at det er nødvendig. Du er tøff som har lyst til å gyve løs på det men noen ganger er det best med list Å sjekke splinten er klokt nå. Deretter ville jeg sjekket alt leamikk på motoren som påvirker giring. Når en motor vil i revers men ikke i forover så er feilen ofte grunnstillingen som er feil. Det kan være i kontrollboksen, kabellengde eller justeringen av girkabelen på motoren. Del nr 24 på tegningen har et skjøtestykke i overkant, feilen kan også ligge der. Det er faktisk ikke så enkelt å gjøre en korrekt grunnstilling av giret.. jeg ser stadig mekanikere som ikke får dette til. Det er lurt å bruke tid på å forstå hvordan disse delene påvirker hverandre og hvordan de er ment å virke sammen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.September.2023 Del på Facebook Svart 6.September.2023 ^^kloke ord Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.