Jump to content

Gammel Johnson 25 hk 2-takts står stille og ruser men kjører ikke fremover


StormLisa

Recommended Posts

Kjøpt en Selco med Johnson 25 hk.2-takts 🥰 

IMG_20230905_183956.jpg.5fd2f116902744be958898691f14be26.jpg

 

Har lite greie på motor, men har nå klart å fikse en og annen ting.

Nå får jeg den ikke fremover i det hele tatt. Når jeg starter den (tung å starte når den er kald, men det er vel et annet innlegg), går den greit i fri, og den bakker om enn litt sakte. Fremover står den bare og durer og oser, men har ingen fremdrift. Hva er galt? Håper dere kan hjelpe 🙈. Legger ved et par bilder av motor. 

Hanna

IMG_20230905_183758.jpg

IMG_20230905_183841.jpg

Link to post

Hei og velkommen til Forumet for oss som er glad i båt:yesnod:

 

Det kan hende at kontrollerboksen din er litt ute av lage og at girhuset dermed ikke får nok push til å få den helt i gir. Om du kobler ifra på spaken inn på motoren, og så setter spaken i "forover" og det ikke hjelper så kan det være propellen som slipper bosset, som nevnt over. Men det at propellen skaper fremdrift i "revers" gjør at jeg er litt tvilende.
Motoren skal ikke nå samme turtall bakover som fremover, generelt er det lurt å ta det rolig bakover for en kan få vann inn i det hellige...

Link to post
StormLisa skrev for 14 timer siden:

Kjøpt en Selco med Johnson 25 hk.2-takts 🥰 Har lite greie på motor, men har nå klart å fikse en og annen ting.

Nå får jeg den ikke fremover i det hele tatt. Når jeg starter den (tung å starte når den er kald, men det er vel et annet innlegg), går den greit i fri, og den bakker om enn litt sakte. Fremover står den bare og durer og oser, men har ingen fremdrift. Hva er galt? Håper dere kan hjelpe 🙈. Legger ved et par bilder av motor. 

Hanna

IMG_20230905_183758.jpg

IMG_20230905_183841.jpg

 

ivar skrev for 12 timer siden:

kan du ta et bilde av stammen/propellen? 

Normalt når slikt skjer så er det en gummiforing i propellen som slipper.  Den kalles ofte for vulking

Aha! Takk for svar! Ja kan prøve å få lagt inn bilde!

Link to post
dieselfan skrev for 7 timer siden:

Hei og velkommen til Forumet for oss som er glad i båt:yesnod:

 

Det kan hende at kontrollerboksen din er litt ute av lage og at girhuset dermed ikke får nok push til å få den helt i gir. Om du kobler ifra på spaken inn på motoren, og så setter spaken i "forover" og det ikke hjelper så kan det være propellen som slipper bosset, som nevnt over. Men det at propellen skaper fremdrift i "revers" gjør at jeg er litt tvilende.
Motoren skal ikke nå samme turtall bakover som fremover, generelt er det lurt å ta det rolig bakover for en kan få vann inn i det hellige...

Takk for svar! Og morsomt å bli med her, har litt av hvert å lære 🙈. Skal prøve å sjekke litt!

Link to post

Den propellen har nok brytepinne. Men først skal du prøve å koble fra wiren fra girspaken på siden på motoren og se om den går skikkelig i gir når du bare bruker girspaken. Men siden du ikke har nevnt rakling når du forsøker å gå i gir tviler jeg på at det er der problemet ligger.

 

Av med propellen og se hvor landet ligger. Det skal være en metallpinne som står på tvers gjennom akslingen, den skal passe i to runde hakk i propellen. Hvis hakkene eller pinne er borte har du forklaringen der. Og ikke glem ny splint på mutteren når du skrur ting sammen. Veldig kjedelig å miste mutter og propell på grunn av mangel på en sak til 50 øre.

Link to post
subwoofer skrev 23 minutter siden:

Den propellen har nok brytepinne. Men først skal du prøve å koble fra wiren fra girspaken på siden på motoren og se om den går skikkelig i gir når du bare bruker girspaken. Men siden du ikke har nevnt rakling når du forsøker å gå i gir tviler jeg på at det er der problemet ligger.

 

Av med propellen og se hvor landet ligger. Det skal være en metallpinne som står på tvers gjennom akslingen, den skal passe i to runde hakk i propellen. Hvis hakkene eller pinne er borte har du forklaringen der. Og ikke glem ny splint på mutteren når du skrur ting sammen. Veldig kjedelig å miste mutter og propell på grunn av mangel på en sak til 50 øre.

Takk! Så; første gang det var problem var etter at båten/motor ble slengt litt rundt ifm flommen. Da fikk jeg kjørt sakte fremover, men så fort jeg kjørte opp turtallet begynte en slags hendel/spak (har ikke peiling som du forstår) å slå/riste ukontrollert (se bilde). Nå skjer ikke det, men kommer ikke fremover i det hele tatt. Kan det ha med den å gjøre?IMG_20230906_102007.jpg.6d8f8bfbb4871f9a97d6e240d3958aca.jpg

Link to post
StormLisa skrev 18 minutter siden:

så fort jeg kjørte opp turtallet begynte en slags hendel/spak (har ikke peiling som du forstår) å slå/riste ukontrollert (se bilde).

Så lenge du tar bilder og forklarer så godt du kan så får du hjelp:thumbsup: ta gjerne bilder fra alle sider, så skal vi løse dette. Ta et bilde av kontrollboksen også. Har den fått seg en smell i flomherjingene?

 

For mange av "gamle" her inne på Forumet så har den motoren ikke vært ofte å se de siste 20 årene fordi vi holder til i saltvann :wink: din motor lever fordi den har bodd i ferskvann :yesnod:

 

Kan du ta ut dødmann/nøkkel, sette motoren i revers, vippe opp motoren og se om propellen lar seg rotere enkelt med en hånd begge veier?

Link to post

Et totalbilde fra begge sider og forfra vil hjelpe veldig ja, og at problemet kom med flommen er også nyttig info. Det bidrar kanskje enda mer til å tro at problemet er brytepinne. Noe har kommet med fart og dunket til proppel så brytepinnen knakk. Revers og prøve å rotere propell er en bra test. Av sikkerhetshensyn skal du dra av plugghettene først. Gammel påhengs sviver på brudd, så det er ingen garanti for at dødmannsknappen dreper tenninga skikkelig.

Link to post
subwoofer skrev 21 minutter siden:

Av sikkerhetshensyn skal du dra av plugghettene først. Gammel påhengs sviver på brudd, så det er ingen garanti for at dødmannsknappen dreper tenninga skikkelig.

Bra du setter sikkerheten høyt :thumbsup:

 

Men, vær forsiktig når du tar av plugghettene, kablene ser tykke og solide ut men er skjøre for innvendige brudd/feil..

Link to post
J-Å skrev for 6 timer siden:

Den spaken ser ut som en sperre for gasspådrag i fri/revers. Beveger den seg når girspaken beveges?  Hvis den rister kan det tyde på at giret ikke går helt i. Selve giret ligger nede i undervannshuset, og det er en stang som overfører bevegelsen fra girspaken på motoren og ned dit. 

Ja den beveger seg når jeg tar spaken fremover... Må nok sjekke girhuset osv...

IMG_20230906_170429.jpg

Link to post

Tusen takk alle sammen!! Jeg skal stikke ned til båten igjen senere, høres ut som at jeg må skru av motoren og sjekke girhus, om jeg får opp de gamle mutterne 😅

Kontrollhuset ser uskadd ut, men har ikke fått skrudd opp. Sjekket om det "tok" på andre siden, og den giret uten 'hovedspaken' festet hvis det gir mening 🙈.

Som dere ser kjører motoren veldig på fremover, men har ikke fremdrift. Filmet men får jo ikke lagt ved film. Setter SÅ pris på at dere gidder hjelpe meg!! 

IMG20230906105137.jpg

Link to post
dieselfan skrev for 7 timer siden:

Så lenge du tar bilder og forklarer så godt du kan så får du hjelp:thumbsup: ta gjerne bilder fra alle sider, så skal vi løse dette. Ta et bilde av kontrollboksen også. Har den fått seg en smell i flomherjingene?

 

For mange av "gamle" her inne på Forumet så har den motoren ikke vært ofte å se de siste 20 årene fordi vi holder til i saltvann :wink: din motor lever fordi den har bodd i ferskvann :yesnod:

 

Kan du ta ut dødmann/nøkkel, sette motoren i revers, vippe opp motoren og se om propellen lar seg rotere enkelt med en hånd begge veier?

Takk! Skal ned straks, prøver det. Da skal jeg ikke starte motoren, ikke sant? Bare sette den i revers? Legger ved flere bilder

IMG20230906182312.jpg

IMG20230906182320.jpg

IMG20230906182332.jpg

IMG20230906182339.jpg

Link to post

bare ta av propellen først for sjekk, brytepinnen er den lille dingsen merket nr 4 i tegninga

 

StormLisa skrev for 1 time siden:

og sjekke girhus, om jeg får opp de gamle mutterne 😅

Det er alltid en reell bekymring når man skrur på gamle påhengere, men det hjelper utvilsomt dersom motoren har gått i ferskvann hele livet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
StormLisa skrev for 1 time siden:

Skrur jeg av hele girhuset/propell og alt?

Anbefaler at du starter med å ta av mutteren som holder propellen. 
Ta ett steg av gangen. Det å åpne girhuset er relativt komplisert og jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det uten å vite at det er nødvendig. Du er tøff som har lyst til å gyve løs på det men noen ganger er det best med list :thumbsup:

 

Å sjekke splinten er klokt nå.

Deretter ville jeg sjekket alt leamikk på motoren som påvirker giring.

Når en motor vil i revers men ikke i forover så er feilen ofte grunnstillingen som er feil.

Det kan være i kontrollboksen, kabellengde eller justeringen av girkabelen på motoren.

Del nr 24 på tegningen har et skjøtestykke i overkant, feilen kan også ligge der.

Det er faktisk ikke så enkelt å gjøre en korrekt grunnstilling av giret.. jeg ser stadig mekanikere som ikke får dette til.

Det er lurt å bruke tid på å forstå hvordan disse delene påvirker hverandre og hvordan de er ment å virke sammen. 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...