Jump to content

Gammel Johnson 25 hk 2-takts står stille og ruser men kjører ikke fremover


StormLisa

Recommended Posts

Hvis det ikke er brytepinnen (del 4) , så  foreslår jeg (som @dieselfan også har nevnt)  at du kobler kabelen fra girspaken her:

image.png.40b373d9cf6743a28d15959c74a8ed1e.png

Da er det lettere å sjekke at den går helt på forover.  Det den girmekanismen gjør (via minst 20 deler)  er å bevege del 31 på tegningen (shifter clutch dog) frem og tilbake, slik at denne går i inngrep med del 28 eller 33, for forover/revers. Disse tannhjulene snurrer hver sin vei. Hvis del 31 ikke kommer helt i inngrep kan den hakke, slik du beskrev. Den er ikke nødvendigvis skadet, men det er selvsagt ikke bra hvis den glipper lenge.

Link to post

Jeg berømmer læreviljen til @StormLisa! Men en av lærdommene man før eller siden tilegner seg (the hard way) er å alltid starte med det enkleste (og billigste) og jobbe seg gjennom mot det mer kompliserte. Ikke gå løs på kløyving av girhus før alle andre årsaker til problemet er eliminert. Er brytepinnen hel er neste steg å kontrollere at mekanismen får den i gir begge veier.

 

Når det er sagt bør nok både impeller og girolje skiftes før man drar på tur med denne. Koster småpenger men kan gi store og kostbare problemer.

Link to post
dieselfan skrev for 12 timer siden:

Anbefaler at du starter med å ta av mutteren som holder propellen. 
Ta ett steg av gangen. Det å åpne girhuset er relativt komplisert og jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det uten å vite at det er nødvendig. Du er tøff som har lyst til å gyve løs på det men noen ganger er det best med list :thumbsup:

 

Å sjekke splinten er klokt nå.

Deretter ville jeg sjekket alt leamikk på motoren som påvirker giring.

Når en motor vil i revers men ikke i forover så er feilen ofte grunnstillingen som er feil.

Det kan være i kontrollboksen, kabellengde eller justeringen av girkabelen på motoren.

Del nr 24 på tegningen har et skjøtestykke i overkant, feilen kan også ligge der.

Det er faktisk ikke så enkelt å gjøre en korrekt grunnstilling av giret.. jeg ser stadig mekanikere som ikke får dette til.

Det er lurt å bruke tid på å forstå hvordan disse delene påvirker hverandre og hvordan de er ment å virke sammen. 

 

Takk igjen!! Er dette splinten/styrepinne eller hva det heter (kanskje ikke det samme ?) Denne er i alle fall helt smuldret opp 😆 Den skal sitte i det sporet vel?

16940709638124738824675279151345.jpg

16940709801668576166382800790233.jpg

16940710007683641883448117683885.jpg

Link to post

Du har ihvertfall funnet ett problem. Brytepinnen/splinten/hvanådulikeråkalleden skal være ett stykke og stå gjennom propellakslingen, skal fylle ut sporet i propellen.

 

Skaff en ny brytepinne, rengjør godt, gjerne smør på et tynt lag med fett - selv om du har mye mindre problemer med korrosjon i ferskvann enn oss som holder til i sjøen, skru det sammen og se om ikke det hjelper.

 

Gjentar oppfordring om impeller og girolje når du har fått det til å virke.

Link to post

Helt riktig @StormLisa splinten/tverrpinnen skal treffe inne i sporet i propellen. 

 

Igjen, så er bildene veldig gode og det er mulig å se at det trolig har vært for mye slakk mellom propell og mutter, slik at propellen har klart å hoppe over brytepinnen av og til.
Sporet kan være noe deformert som følge av det. Dette kan også forklare "hakkingen" du har opplevd i gir fremover. Når du monterer igjen med ny pinne, så må du ikke ha klaring mellom propell og mutter.

Link to post
dieselfan skrev 36 minutter siden:

Helt riktig @StormLisa splinten/tverrpinnen skal treffe inne i sporet i propellen. 

 

Igjen, så er bildene veldig gode og det er mulig å se at det trolig har vært for mye slakk mellom propell og mutter, slik at propellen har klart å hoppe over brytepinnen av og til.
Sporet kan være noe deformert som følge av det. Dette kan også forklare "hakkingen" du har opplevd i gir fremover. Når du monterer igjen med ny pinne, så må du ikke ha klaring mellom propell og mutter.

Når jeg skrudde ut propellen var det bare mutter - propell - brytepinne - og så den stanga den er skrudd inn i. I alle fall som jeg oppfattet det. Ifølge dette bildet mener jeg at jeg ikke så en del komponenter som kanskje skal være der? Se bilde

Screenshot_2023-09-07-10-06-17-83_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

IMG20230907091412.jpg

IMG20230907091416.jpg

Link to post
subwoofer skrev 46 minutter siden:

Du har ihvertfall funnet ett problem. Brytepinnen/splinten/hvanådulikeråkalleden skal være ett stykke og stå gjennom propellakslingen, skal fylle ut sporet i propellen.

 

Skaff en ny brytepinne, rengjør godt, gjerne smør på et tynt lag med fett - selv om du har mye mindre problemer med korrosjon i ferskvann enn oss som holder til i sjøen, skru det sammen og se om ikke det hjelper.

 

Gjentar oppfordring om impeller og girolje når du har fått det til å virke.

Takk! Se svar på det andre svaret, der jeg lurer på om det kan mangle noen deler? Girolje og impeller må jeg se på! Ikke fått med meg det. 

Screenshot_2023-09-07-10-06-17-83_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Link to post
subwoofer skrev for 1 time siden:

 

Skaff ny brytepinne (4) og monter, sett propellen på plass og rotér til du kjenner brytepinnen smetter på plass i propellen og skru til mutteren. Husk ny låsesplint (1)! 

Enig, det ser riktig ut på motoren, men tegningen ser ikke ut til å være komplett, eller for en identisk motor. Det er vel en thrustskive og en tetningsring (som det kan bli aktuelt å bytte). Eller er de delene med i 25?

 

Link to post

@StormLisa vær forsiktig når du skal slå ut restene av brytepinnen. Du må bruke et mothold og et dorsett, slik at du kan slå ut restene med den tykkeste doren som går inn i hullet. Motholdet kan gjerne veie en kg, og helst være av bløtere materiale enn akselen. En god eikekubbe kan gjøre susen :smiley:

Hensikten med mothold(som du holder mot baksiden av der du slår) er at ikke det ikke skal overføres så mye krefter til innmaten i girhuset.

Link to post
StormLisa skrev 2 minutter siden:

Så... jeg fikk byttet den brytepinnen og skrudd godt til med skive/mutter osv. Da jeg skulle starte opp gikk den først veldig smud i fri og revers, og begynte også å ta fremover og hørtes fin ut! Kjørte ikke ordentlig, hadde den fortøyd med litt slakk. Men da jeg skulle kjøre begynte den som før 🥴

Vet jo ikke helt hvordan det funker, men kan det være det liksom slarker litt, at den pinnen 'glipper' litt hvis det er litt plass rundt den? Skal være riktig dimensjon, men den skiva den skal gå nedi sporet på er jo blitt litt slitt så det sitter litt løst liksom... Eller er det noe annet også? Pinnen var jo smadra... så langt jeg kan se er girvaiere osv ok og funker, syns det gir mening at det er noe som ikke driver fremover når motoren kjører. Og hvorfor går det i revers?

Link to post
dieselfan skrev for 2 timer siden:

@StormLisa vær forsiktig når du skal slå ut restene av brytepinnen. Du må bruke et mothold og et dorsett, slik at du kan slå ut restene med den tykkeste doren som går inn i hullet. Motholdet kan gjerne veie en kg, og helst være av bløtere materiale enn akselen. En god eikekubbe kan gjøre susen :smiley:

Hensikten med mothold(som du holder mot baksiden av der du slår) er at ikke det ikke skal overføres så mye krefter til innmaten i girhuset.

Den satt helt løst, nesten smuldret opp 😅

Link to post
StormLisa skrev 55 minutter siden:

Vet jo ikke helt hvordan det funker, men kan det være det liksom slarker litt, at den pinnen 'glipper' litt hvis det er litt plass rundt den? Skal være riktig dimensjon, men den skiva den skal gå nedi sporet på er jo blitt litt slitt så det sitter litt løst liksom... Eller er det noe annet også? Pinnen var jo smadra... så langt jeg kan se er girvaiere osv ok og funker, syns det gir mening at det er noe som ikke driver fremover når motoren kjører. Og hvorfor går det i revers?

 

Det er en teoretisk mulighet at sporet i propellen er så smadra at det ødelegger brytepinnen umiddelbart, i revers ser den ikke så ille ut. Så slitt som propellen din er kan det hende at du må tak i en ny. Plukk det fra hverandre igjen og se om brytepinnen fortsatt er intakt, hvis den er intakt får vi bevege oss videre til justering av girmekanismen.

Link to post

Jeg har litt vanskelig for å tro at en ny brytepinne glipper, men om så er bør du se tydelige spor i propellen. Bortsett fra slitasjen på propellen er det eneste som er forskjellig på forover og revers,  at  del 31 forskyves inn mot det andre tannhjulet. Så det er altså en annen kobling som er aktiv.

 

Hvis du skal teste glipp med stoppet motor, så er det egentlig best og holde propellen fast, og prøve å tørne motoren. Evt må du tørne propellen feil vei, for å få riktig momentretning.  

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...