Jump to content

Gammel Johnson 25 hk 2-takts står stille og ruser men kjører ikke fremover


StormLisa

Recommended Posts

Kikket litt nærmere på bildet av propellen din.

 

Screenshot2023-09-07144333.png.a279d6e1e1ad50eab23bbfaa8242bcfd.png

 

Materialet jeg har markert med grønt og satt pil til, kan det se ut som (forhenværende) gummi? Litt vanskelig å se om det er støpegods eller noe som er satt inn, klarer ikke bestemme meg for om jeg ser sprekk eller skygge.

 

Lager den noen lyder den ikke burde lage når du prøver å gå forover, og funker reversen fortsatt etter at du har forsøkt forover?

Link to post
J-Å skrev for 17 timer siden:

Hvis det ikke er brytepinnen (del 4) , så  foreslår jeg (som @dieselfan også har nevnt)  at du kobler kabelen fra girspaken her:

image.png.40b373d9cf6743a28d15959c74a8ed1e.png

Da er det lettere å sjekke at den går helt på forover.  Det den girmekanismen gjør (via minst 20 deler)  er å bevege del 31 på tegningen (shifter clutch dog) frem og tilbake, slik at denne går i inngrep med del 28 eller 33, for forover/revers. Disse tannhjulene snurrer hver sin vei. Hvis del 31 ikke kommer helt i inngrep kan den hakke, slik du beskrev. Den er ikke nødvendigvis skadet, men det er selvsagt ikke bra hvis den glipper lenge.

Tusen takk! Jeg skal ta opp båten senere, skal få sjekket det. Høres smart ut...

Link to post
subwoofer skrev 28 minutter siden:

Kikket litt nærmere på bildet av propellen din.

 

Screenshot2023-09-07144333.png.a279d6e1e1ad50eab23bbfaa8242bcfd.png

 

Materialet jeg har markert med grønt og satt pil til, kan det se ut som (forhenværende) gummi? Litt vanskelig å se om det er støpegods eller noe som er satt inn, klarer ikke bestemme meg for om jeg ser sprekk eller skygge.

 

Lager den noen lyder den ikke burde lage når du prøver å gå forover, og funker reversen fortsatt etter at du har forsøkt forover?

Ser ikke ut som gummi, bare metall nedi, litt væske/vann som jeg tørket opp, tror ikke det var noen sprekk. Ja forover rister det og knatter eller hva jeg skal si. Har video men får ikke lastet opp her. Reversen funker etterpå, men dauet fortere på vei mellom fri og revers enn først 

Link to post
subwoofer skrev for 7 timer siden:

Jeg berømmer læreviljen til @StormLisa! Men en av lærdommene man før eller siden tilegner seg (the hard way) er å alltid starte med det enkleste (og billigste) og jobbe seg gjennom mot det mer kompliserte. Ikke gå løs på kløyving av girhus før alle andre årsaker til problemet er eliminert. Er brytepinnen hel er neste steg å kontrollere at mekanismen får den i gir begge veier.

 

Når det er sagt bør nok både impeller og girolje skiftes før man drar på tur med denne. Koster småpenger men kan gi store og kostbare problemer.

Høres veldig fornuftig ut 😅😂 Tror jeg skal overlate til andre eller kaste inn håndkleet om det blir for komplisert 😆. Girolje og impeller må jeg lære meg da 😁

Link to post

Tenkte også på at det kan være feiljustering mht girkabel. Den slår inn ved tomgang og ved belastning/turtall glipper den.

Letteste  måte og sjekke er som foreslått, av med girwire og kjør "manuelt".

Flott og se slikt pågangsmot også :thumbsup:

Redigert av Trawler 42
staveleif (see edit history)

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
subwoofer skrev 1 time siden:

Hvis det rakler i forover men virker i revers setter jeg en tier på at det er en justeringssak. Koble girwiren fra der @J-Åpeker og gir manuelt. Det bør du klare å få til uten å ta opp båten, antakelig en enkel trykk-vri 90°-slipp-mekanisme for å koble fra. Tar 30 sekunder.

Da må jeg prøve det! Takk @subwoofer @J-Å @Trawler 42 osv! Så kult at folk er så greie og hjelper altså 😍

Link to post

Heier på alle som tør å prøve selv!

 

Jeg kan ikke vite hvor mye du har skrudd på andre ting før, så da minner jeg bare forsiktig om at skiftenøkkel utelukkende brukes i tilfeller der du trenger å runde av en bolt eller mutter, til alt annet bruker man piper og fastnøkler.
 

Du har en gammel amerikansk motor om jeg ikke tar veldig feil, da er alt av skruer og muttere i tommer. Verktøyet med 10-årsgaranti på Biltema er helt kurant for oss som ikke skrur hver dag, for egen del har jeg stort sett mistet det eller glemt hvem jeg lånte det bort til før det er utslitt. 

Link to post
J-Å skrev 1 time siden:

Prøv manuell giring først ja.  Du tar ikke vekk spaken på motoren. Du kobler bare fra kontrollkabelen. Så du gjør bare samme bevegelse som kabelen gjorde. Rett opp er fri. Gassen blir foresatt på hovedspaken, hvis du ikke kobler den fra.

Skjønner! Så kjøre med manuell giring? Er ikke hovedspaken den som er på dette bildet, som skal kobles av? Eller skal jeg koble av den på andre siden? IMG20230904115750.jpg.bc55220e750036e3fb878a419060cd8c.jpg

Link to post

Neppe vanskelig å fikse hvis det viser seg at det er det som er problemet. Et eller annet sted en det en lengdejustering av girwiren, det kan se ut til å være i form av selve innfestingen på motoren i ditt tilfelle - den greia som klemmer fast strømpa på siden av motoren kan antakelig løsnes og strømpa flyttes.

 

Men først må vi etablere at det er girbevegelsen som er problemet.

Link to post
subwoofer skrev 1 minutt siden:

Neppe vanskelig å fikse hvis det viser seg at det er det som er problemet. Et eller annet sted en det en lengdejustering av girwiren, det kan se ut til å være i form av selve innfestingen på motoren i ditt tilfelle - den greia som klemmer fast strømpa på siden av motoren kan antakelig løsnes og strømpa flyttes.

 

Men først må vi etablere at det er girbevegelsen som er problemet.

Takk, sjekker det! 

Link to post

Hei folkens! Liten update herfra 👋. Så; da har jeg prøvd å følge råd i ca rekkefølge; brytepinnen var riktig nok knekt og er blitt skiftet ut (fantastisk hjelp på verdens beste jernvarebutikk med alt mellom himmel og jord av deler osv. En som tilpasset perfekt dim./lengde, og engasjerte seg med deler osv. 😍😍). Problemet fortsatte med fremdrift. Flere her anbefalte å skru av girvaier eller hva det heter, og prøve å gire manuelt. Og der lå nok problemet! Nå går hun fint fremover! Knotet litt med gass/gir og kvelte motor noen ganger, vet ikke om det er problem eller meg som gjør feil men kjørte fint fremover! Ville ikke kjøre stort uten å fylle på girolje, så tar a opp og fikser litt. Hva jeg gjør med vaieren er jo neste post på programmet 😁😅 men veldig digg om verste feilene er funnet! Utrolig takknemlig for all god hjelp og råd, fått 'fjernstyring' fra erfarne båtfolk, veldig heldig, tusen takk! @subwoofer @J-Å @dieselfan @Trawler 42 ❤️ (Håper på littegrann tips til om noen orker, jeg finner sikkert instruksjoner på girolje men kanskje noe rundt den vaieren 😁)

Link to post

Veldig hyggelig. 

 

Giroljebytte er vel ganske likt på de fleste motorer ja (Youtube, eller her). Såvidt jeg kan se er det disse to pluggene:

image.png.46c48f8acb3374446a4d6815cfa0390a.png

 

Du kan jo begynne med å se at du får løsnet de (uten å skade sporene). Du får tuber med gearolje som du kan skru inn i det nederste hullet, og så klemme til det kommer olje ut det øverste. Motor loddrett.

 

Girkabelen må antagelig gjøres litt kortere. Det kan for eksempel gjøres ved å skru termineringene mer innpå kabelen. Edit:  Men her ser det ut som den svarte termineringen er for lang, den må gjerne kortes ned. 

image.png.8fe64dc8c9e35824db906c37e172379e.png

 

Link to post
subwoofer skrev On 7.9.2023 at 8.20:

Jeg berømmer læreviljen til @StormLisa! Men en av lærdommene man før eller siden tilegner seg (the hard way) er å alltid starte med det enkleste (og billigste) og jobbe seg gjennom mot det mer kompliserte. Ikke gå løs på kløyving av girhus før alle andre årsaker til problemet er eliminert. Er brytepinnen hel er neste steg å kontrollere at mekanismen får den i gir begge veier.

 

Når det er sagt bør nok både impeller og girolje skiftes før man drar på tur med denne. Koster småpenger men kan gi store og kostbare problemer.

Hei! @subwoofer nå har jeg drevet og sjekket og skrudd og ordnet. Status nå er at den ikke går i gir fremover, hakker osv når girvaier er på. Spaken ser ut til å gå inn i spor, men skurer likevel. Manuelt får jeg den i gir, men må holde spaken nede for at den ikke skal hoppe/skli ut igjen. Så... tror du det er noe lenger nede? Hva ville du gjort? 🙈🙏

Link to post
StormLisa skrev 1 time siden:

Status nå er at den ikke går i gir fremover, hakker osv når girvaier er på. Spaken ser ut til å gå inn i spor, men skurer likevel. Manuelt får jeg den i gir, men må holde spaken nede for at den ikke skal hoppe/skli ut igjen.

Det er viktig at spaken på motoren har riktig grunnstilling. Det bestemmes stort sett av skjøten på manøver-staget som går fra girspaken og helt ned i girhuset. På noen motorer er dette staget justerbart på lengden, kjekt på en måte men skaper lettere problemer om en ikke har det i fingrene. Kan du prøve ut om du må bevege girhendelen/spaken på motoren like mye forover, som bakover for å få den i gir?

(er det hendelen på motoren eller spaken på kontrollboksen du må holde press på for å at motoren skal forbli i gir?) om det er hendelen på motoren så må det ordnes før du kan få til kontrollboksen.

 

Lenge til isen kommer enda så ikke gi opp...:flag_bp:

Link to post
dieselfan skrev for 2 timer siden:

Det er viktig at spaken på motoren har riktig grunnstilling. Det bestemmes stort sett av skjøten på manøver-staget som går fra girspaken og helt ned i girhuset. På noen motorer er dette staget justerbart på lengden, kjekt på en måte men skaper lettere problemer om en ikke har det i fingrene. Kan du prøve ut om du må bevege girhendelen/spaken på motoren like mye forover, som bakover for å få den i gir?

(er det hendelen på motoren eller spaken på kontrollboksen du må holde press på for å at motoren skal forbli i gir?) om det er hendelen på motoren så må det ordnes før du kan få til kontrollboksen.

 

Lenge til isen kommer enda så ikke gi opp...:flag_bp:

Thanks! Det er hendelen på motoren. Ca like langt ja, eller med kontrollboksen må den lenger frem fremover enn revers

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...