Jump to content

Kjøpe brukt forseil, hvordan finne ut hvilke likmål jeg bør ha?

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg har en stor genoa, antagelig rundt 150%, på min 28 fot Grinde. Jeg ønsker å få tak i et nytt forseil på rundt 110% og helst brukt. Lengden av forliket (rulleforstag) gir seg jo selv men er litt usikker på hvordan jeg bør gå fram for finne fornuftige mål på akter og underlik. Vil i utgangspunktet helst bruke eksisterende skjøteskinner men tenker at jeg kanskje må regne med å forlenge dem fremover, evt. montere nye på hyttetaket, med alt det fører med seg. Eksisterende forseil skjøtes utenfor vantene.

Tips og tanker mottas med takk.

Den er vel designet av en danske. Ikke så dyrt (10'? ) for nytt seil, og en god genoa er jo viktig for seilopplevelsen. Spør en dansk seilmaker så kjenner de vel. . https://www.fastbase.com/countryindex/Denmark/S/Sailmaker

Billigst er vel å få din lokale seilmaker sy om den du har. båten. Å arve en utflåst fokk er liten seilglede. KAnskje det er en klasseklubb i DK, som har noe å selge.

Skjøtet skal peke omtrent midt på forstaget. med litt justeringsmulighet begge veier. Så hvis du heiser en trekant med tau opp, som om det var et seil, og setter et merke midt på det tauet som går langs forstaget, så kan du justere de to andre tauene til du får skjøtet til å peke på merket midt på forstaget. Da har du de liklengdene du ønsker.

Alternativ 2: Seil Genoa1 med vanlig skjøtepunkt. Sikt langs skjøtet og marker et par punkter innover i seilet langs siktelinjen. Så kan du legge seilet på bakken og måle opp et mindre seil med skjøtehjørne langs den markerte siktelinjen.

Send en mail til direct-sails, fikk ett meget gunstig tilbud hos de på rulleseil til min maxi 84. var rundt 1000 dollar + moms. Skal nevnes at jeg ikke bestilte der, da jeg fant ett pent brukt her hjemme. 

Ser rundt om mange i UK bruker de, og er ganske fornøyd. På vinteren kjører de ofte 20% på tidligere tilbud. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...