Jump to content

Erfaring Yamaha 225


Kaptein_Krogh

Recommended Posts

Fusker den på 4500 omdreininger eller mer ? En typisk feil er at det ligger noe dritt rett under nålesetet i en av forgasserne slik at den sylinderen ikke får nok bensin. Pga. en blindgang er det omtrent umulig å rense ut dette på de gamle forgasserne. De nyere har en skrue der slik at det kan blåses rent med trykkluft. Det går an å bore opp og gjenge til en skrue i de gamle også, jeg har en service bullentin på det om du er interessert (og dette viser seg å være feilen). Selv fikset jeg problemet med en ny forgasser da jeg ennå ikke visste at det gikk an å fikse de gamle. Fikk en til halv pris, 2500,-.

 

Diagnostering av problemet:

 

- Ta av en plugghette av gangen og kjør på fullgass. Fusker motoren brått ikke mer har du funnet ut hvilken sylinder som trøbler.

- Bytt over coil og plugg fra en annen og se om problemet flytter seg.

- Flytter det seg ikke, bytt om på to av forgasserne og se om problemet flytter seg.

- Flytter det seg, demonter og rens forgasser så godt du kan. Flytter det seg ikke, sjekk kompresjon. Evt. stator og powerpack men problemer her er _lite_ sannsynlig.

- Hjelper det ikke å rense forgasser, eller bare en kort tid, har du sannsynligvis ovenfornevnte problem. Bor opp den gamle eller kjøp ny forgasser.

 

Du kan også ta av luftdekselet og titte inn i forgasserne mens motoren går for fullt (få en annen til å kjøre). Du skal kunne se bensinstrømmen inn i forgassertraktene, den skal være lik på alle.

 

Bensinpumpene er også et svakt punkt. Løsne på de to skruene noen omdreininger, løft pumpene noen mm ut fra blokka og pump manuellt. Det skal ikke renne bensin ut bak pumpene! Prøv også å pumpe manuellt mens den fusker, blir den bedre da har du problem med tank, slanger, filter eller pumper.

Link to post

Da er vi oppe å går igjen :wink: :wink: :smiley:

Lite olje på tanken gjør at motoren kutter 3 sylindre, visste jo dette fra før :wink:, men hadde glemt det. + en ny plugghette. Yippi, og nå kommer varmen og været!!!!

Ok, du har oil-injection intakt ja. Regnet nesten ikke med det på en såpass gammel motor, mange har koblet de ut. Min er også koblet ut, de greiene der gjør meg bare nervøs. Særlig siden de fleste som skjærer motoren ser ut til å ha oil-injection intakt.

 

Den er vel grei på motorer som går mye sakte og maks 5500 på topp, men min kjøres ofte 15-20 minutter konstant på full gass 5800-6000rpm. Da stoler jeg bare på 2% direkte blandet :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...