Jump to content

"første båt", ca 20 fot, uttern, askeladden etc, maks. 150k


texmex88

Recommended Posts

Hei alle kunnskapsrike mennesker. Sitter i et dilema, trilema, sekslemma. osv. 

 

Sitter å drømmer om "første" båt. Sier dette da jeg har eid en 24 myra tidligere med innabors disel motor årsmodel nitten pil å bue.

 

Har heldigvis lært mye av det forgie kjøpet som lett kan kalles et bom kjøp. 

Har kommet frem til at behovet nå er en båt på rundt 20 ft.

Soveplass i bauen for de helge turene til holmene. 

ønsker også en liten sitte gruppe bak for de gangene man drar til byen for å kanskje nyte en bedre middag evnt reker midtfjords.

Litt vannsport for ungene innemellom er heller ikke å forrakte.

Men også ønskelig at det går ann å fiske fra. 

Sett på flere båter som uttern å askeladen. 

Også ønskelig at jeg ønsker å kunne til en viss grad bruke den året rundt med tanke på fisking. Thermodress og ull klær er en fin ting. 

Budsjett 100 -150 ca.

Men når jeg prøver å lese meg litt opp angående motor å forbruk må jeg si jeg blir litt skremt over bruk med tanke på drivstoff priser for tiden. 

Så da lurer jeg på om noen har noen gode tanker/ erfaringer rundt ligenende problem stilling. 

Trenger ikke de som sier at man uansett må forvente høyt forbruk osv. Er klar over det. 

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Båtplassen :flag_bp:

Jeg regner med det er snakk om en daycruiser du er ute etter. Det er en båttype jeg ikke kjenner stort til men med tanke på drivstofføkonomi så kan du finne ut en del ved å se på motorstørrelse vs toppfart (selv om oppgitt fart kan være en del "skryteknop").

 

Påhenger vs hekkaggregat er jo også et valg som må taes. Diesel gir jo en god del lavere drivstoffutgifter men også noen ekstra kostnader, passer best for de som bruker båten mye.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

ja det er det som er litt dilemaet. innebors diesel vs utenbord. Hadde egentli lovet meg selv etter forgie båt at jeg ikke skulle ha innebors motor. Men når jeg tenker over så kommer jeg til å bruke båten "ofte" og igjennom vinter om mulig. Jeg bor 50 meter unna båthavnen så jeg ser for meg at jeg plutselig en kveld at jeg har lyst ut å fiske litt si kanskje en 1 time effektiv kjøring tilsammen.  Men ut ifra skrekk eksempler så vil det da fort si 400-500 kr i bensin utgifter for å bare ta seg en tur ut å fiske. 

 

Link to post
Share on other sites

texmex88 skrev 11 minutter siden:

Men ut ifra skrekk eksempler så vil det da fort si 400-500 kr i bensin utgifter for å bare ta seg en tur ut å fiske. 

 

Du kan lett bruke mer enn det dobbelte også på en kveld. Men ut fra prisnivået du ser for deg så mener jeg likevel at utenbords er tingen her. Skal du ha tilsvarende innenbords diesel med de samme ressurser så blir det fort gammelt. Og dieselen er jo ikke gratis den heller, selv om forbruket gjerne er 20-30% lavere. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 4 minutter siden:

Og dieselen er jo ikke gratis den heller, selv om forbruket gjerne er 20-30% lavere. 

Sant, og "diesel med bittelitt redusert avgift" er jo også 20-30% rimeligere enn vanlig diesel.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men hva tenkes om for eksempel dette. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=315967015

Altså så lenge jeg kan dra en tube eller ligende. Er det mer en godt nok for barna. 

Men tanken er at jeg kan dra på en rolig fiske tur kjøre ut en halv time kl 20 på kvelden å kjøre tilbake uten å føle jeg har brukt opp lønnen på den turen. 

Link to post
Share on other sites

På en 20' ville jeg gått for påhenger, spesielt da du sier "vannsport". Hvis du ser på en snekke eller båt for lav fart finner du sikkert mye bra med aksling og diesel. 

 

På en 20 fots båt med påhenger kan bruke mellom 0,5 til 1 liter per nm i marsjfart ). Om du går i 5 kn bruker den vel 1-3 liter i timen.  (data  fra raskt søk på båt-tester) 

 

Så om du drar en hel time hver vei kan det være 500 kr, men som oftest blir turene kortere. 

Raskt regnestykke så blir det 26 000 kr i drivstoff i året om du bruker motoren i marsj fart 2 timer i uken. 

 

Service på den påhengeren er vel 5000 kr året om du setter det bort. 

 

På den båten i linken så bruker den sikkert 30% mindre, og prisen er 15 kr literen. Da er det ca 250kr per uke, og 13 000 kr i drivstoff. Da har du 18 000 til overs til vedlikehold og reperasjoner av den diesel-motoren og drevet fra 2004. Om det holder eller ikke skal ikke jeg utale meg om da jeg ikke har hatt Mercruiser med drev. 

Link to post
Share on other sites

Skal sies jeg har litt erfaring med å skru ikke redd for å bli litt skitten på fingrene å gjøre mye selv. 

Vannsporten er ikke det viktigste om jeg kan knyte fast ei line å dra en tub i 20 knp et par timer i løpet av sommeren er det nok for barna. Er ikke ekstremsport bla ungdommer det er snakk om. Hovedbruken er korte fisketurer eller lengre dager med  kos ute på holmer osv. 

Men som jeg sier. Har en ønske om jeg vegrer meg for å bare ta en impulsiv tur ut på havet for å fiske litt fordi jeg vet det koster meg 500 kr for at jeg tar meg en times tid på sjøen. 

 

Link to post
Share on other sites

Den 1,7 literen er vel ikke den mest problemfrie dieselmotoren som er produsert akkurat. På den annen side, den har jo overlevd i 18 år så det er nok ikke så ille. Denne båten er vel i en størrelse motoren passer godt til. Men som @Thomas_h skriver, selv om drivstoffkosten er lavere så er nok servicekost større på diesel og drev. I tillegg så støyer en utenbords betydelig mindre. Mange ting å tenke på. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

ja har forstått at det er mange ting å tenke på. Hadde det ikke vært for disse politkerne våres som skyter drivstoff prisene til værs hadde jeg ikke vært i tvil om å gå for en utbords motor. Men når det å bare fylle bilen koster 1400 for en tank så er det en faktor som må taes i betrakning. 

Bor i molde så forgie dagen var bensin prisen 25.42 

Link to post
Share on other sites

texmex88 skrev 3 minutter siden:

Hadde det ikke vært for disse politkerne våres som skyter drivstoff prisene til værs hadde jeg ikke vært i tvil om å gå for en utbords motor.

 

Ikke alt du kan skylde på politikerene. Verden er i en rar situasjon for tiden. Men dyrt er det ja. 

 

Når det er sagt, synes jeg for min del at det kan være fornuftig å legge litt mer i kjøpet av båten for å få en som er rimeligere i drift. Høy pris på båt smerter bare en gang, mens høye dristoffkostnader svir hver gang du bruker den og legger begrensning på bruken. Pluss at du ofte får igjen det du legger ekstra i båten når den skal selges igjen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En på brygga mi har Askeladden med 1,7 Merc.  Da jeg var ombord var jeg veldig glad for at jeg hadde påhenger på min båt! veldig bråkete tomgang med eksoslukt og vibrering!  motor måtte kjøres veldig lenge på sakte fart for å oppnå driftstemp. for raskt opp i turtal er skadelig for disse motorene! var bare så vidt akkurat krefter nok. skroget hadde fortjent ihvertfall 5 knop mer fart!  Han sa mange ganger at han ville ha bytta båt med meg! overlegent stor fiskeplass i min båt, mens diesel hever naturligvis dørken!  har kjøpt ny båt også med påhenger, selv om jeg var fast bestemt på å skaffe meg båt med innenbords diesel!  Jeg synes Påhengere er enklere å drifte, mindre problemer med gear/drev, slipper belger og gjenomføring i skrog, slipper problemer med komplekst kjølesystem, slipper problemer med styresylindre.  Litt mer bensinforbruk er det jo så klart, men det har jeg råd til

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

takk morten for et godt svar. Å det er det du skriver der som gjør også at jeg hadde 100% bestemt meg for utenbords motor. Er bare at når man setter seg litt inn i det så syns jeg det var litt skremende at man kan ha så "ekstremt" høye utgifter på drivstoff for kun enkle korte turer på sjøen for å kanskje fange litt fisk. 

Missforstå rett jeg ønsker også en båt til de sommerdagene man kan kjøre inn til byen å kjøpe softis for å så en tur ut på holmene. Der man faktisk forventer litt utgifter. Men syns det evnt er synd om man må begrense seg for å dra på sjøen når man ser at kanskje kontoen begynner å tømmes mot slutten av mnd. 

 

Skal også sies at det ikke er noe fyllestasjon rundt denne havnen så det blir tanker å fylle på nærmeste bensin stasjon. 

Link to post
Share on other sites

texmex88 skrev 6 minutter siden:

at kanskje kontoen begynner å tømmes mot slutten av mnd.

Jeg hadde også samme frykten for å ikke bruke båten når jeg kjøpte båt med 2 x yamaha med maks forbruk på over 200 liter i timen. 

 

Jeg bestemte meg for å overføre et fast beløp på en egen båtkonto, og det brukte jeg på drivstoff, service etc.

 

Når jeg vurderte å bytte til drevbåt, måtte jeg ha økt innbetalingene per mnd, pga servicen var en god del høyere. (Endte opp med diesel, men da med aksling)

Link to post
Share on other sites

index skrev 32 minutter siden:

 

Ikke alt du kan skylde på politikerene. Verden er i en rar situasjon for tiden. Men dyrt er det ja. 

 

Når det er sagt, synes jeg for min del at det kan være fornuftig å legge litt mer i kjøpet av båten for å få en som er rimeligere i drift. Høy pris på båt smerter bare en gang, mens høye dristoffkostnader svir hver gang du bruker den og legger begrensning på bruken. Pluss at du ofte får igjen det du legger ekstra i båten når den skal selges igjen. 

Var langt ifra ment å starte en politisk debatt. Var bare ment at det er ekstremt store drivstoff priser avhenging hvor i landet. Skal ikke kjøre mer en 2 timer før prisen på bensin er nesten på 17-18. kun derfor :)

Link to post
Share on other sites

Ikke mye man får  for  150K. Stort sett mindre DC med  motor som nærmer seg 20 år. Skal båten ligge ute hele året hadde jeg heller sett på pilothouse type og med litt nyere motor ( ca 115++ Hk) er man i området rundt  200K, typisk slik, grei båt med utestyring til fiske etc:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=316407654

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 13 minutter siden:

Ikke mye man får  for  150K. Stort sett mindre DC med  motor som nærmer seg 20 år. Skal båten ligge ute hele året hadde jeg heller sett på pilothouse type og med litt nyere motor ( ca 115++ Hk) er man i området rundt  200K, typisk slik, grei båt med utestyring til fiske etc:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=316407654

skjønner tanken din. Men det er først å fremst en familie dags båt tanken er. Vet jeg ber om mye. Men om du ser som jeg skriver lengre oppe så tenker jeg uttern eller askeladen syns det dekker behovet godt. Mest sannsynlig vil den bli tatt opp til vinter. Men om og viss. 

Link to post
Share on other sites

Man må jo lære av egne erfaringer….

 

Men mitt syn: utelukkende vurder båter med utenbords som er nyere (motoren) enn 7-8 år. Det betyr at du må proritere innenfor budsjettet. For å være tydelig unngå de små innenbordsmotorene.

 

En Skibsplast 605 og 655 som det er byttet motor på slumper innom prisnivået fra tid til annen. 


Når det gjelder forbruk er det mannen ved spakene som avgjør forbruket. På den ene båten har jeg en moderne 140 hk Suzuki. Går overraskende lite på den. På den andre båten har jeg en ny Honda 80. Den lukter knapt på tanken.

 

Bensinutgiftene er en dråpe i havet sammenlignet med kostnader til drev og innenbords. Jeg har brukt en hel del kroner på mine tidligere innenbords diesler…. For ikke å snakke om all tiden det tar å mekke på dem….
 

 

Link to post
Share on other sites

De ekstra pengene du bruker på bensin sparer du når service skal tas. Det er mye dyrere og mer omstendelig å vedlikeholde en drevbåt. Du har også da en gjennomføring i skroget på 0,5m2  og masse mekanisk hengende i saltvann, med de utfordringene det medfører. Det blir dyrt når ting ryker. Påhenger ligger utenfor, kan stort sett tiltes helt ut av vannet og kan flushes enkelt for å slippe problemer med saltvann som blir stående.  Får også mye mer plass i båten 
 

For meg er dette en no-brainer i denne størrelsen. Hadde en Nor-Dan 610 med innenbords og jeg ble drit lei av å styre med drevet og å prøve å komme til servicepunkter på motor. Trangt og fælt, og en forferdelig arbeidsposisjon. På større båter blir det litt annerledes da forbruket blir en større faktor, men opptil 25 fot ville jeg definitivt gått for påhenger. 
 

Gikk over til 23 foter med påhenger, angrer ikke et sekund. Alt er enkelt å komme til, service er gjort i en behagelig stilling på under en time. Og søler man lukter ikke hele båten olje/diesel. Kjører heller ikke med hjertet i halsen og hører etter ulyder lengre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...