Ø.L Startet 13.September.2023 Link til dette innlegget Startet 13.September.2023 Serine har akterlugar og jeg har ikke plass til inv. montasje av vinsj og kjettingrom. Vurderer dermed å bygge kasse på badeplattformen og holde hele konstruksjonen utenfor skrog. Men for å holde høyde på kassen for god fallhøyde på kjettingen (8mm) blir det noe høyde. For å unngå en "snubletråd" på plattformen ville jeg høre om andre har løsning på utfordringen? Tenkte å muligens la kjetting løpe ned langs vinsjkasse til et løpehjul og deretter horisontalt over plattform til ankerrulle. Skisse: Vinsjkasse produseres 5mm stål, forsterkninger rundt vinsj-innfesting Tar gjerne innspill på andre / bedre løsninger :-) Mvh ØL Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 13.September.2023 Link til dette innlegget Svart 13.September.2023 Kanskje vinsjen kan stå oppå kassen, så får du bedre høyde og sentrert nedløp? Er det et alternativ å ha en hengslet arm med hengsle inntil kassen nederst, slik at ankeret kan vippes opp , og henge inntil kassen når det ikke er i bruk? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 15.September.2023 Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 På min Fairline hadde jeg Ilas Captein C stående oppe på kassen. Jeg byttet 2 eller 3 slike på 10-12 år. Årsaken var sjøsprøyten tydeligvis ble for kraftig, og for mye vann medførte korrosjon og ødeleggelser under beskyttelsesdekselet på vinsjen. Det er jo mulig å montere en «innvendig» vinsj på toppen avkassen. Da vil motoren i alle fall være beskyttet inne i kassen. Hadde en slik løsning på en annen båt. Vinsjen rustet en del da det var veldig fuktig i kassen, men den varte de årene jeg hadde båten (som ikke var så lenge). Du kan benytte syrefast kjetting, eller en «chainboy» for å holde høyden lav / spre kjettingen godt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.