Jump to content

Plassering av aktervinsj

Ø.L

Recommended Posts

Serine har akterlugar og jeg har ikke plass til inv. montasje av vinsj og kjettingrom. Vurderer dermed å bygge kasse på badeplattformen og holde hele konstruksjonen utenfor skrog.

Men for å holde høyde på kassen for god fallhøyde på kjettingen (8mm) blir det noe høyde.

For å unngå en "snubletråd" på plattformen ville jeg høre om andre har løsning på utfordringen?

Tenkte å muligens la kjetting løpe ned langs vinsjkasse til et løpehjul og deretter horisontalt over plattform til ankerrulle.

Skisse: image.png.73663d2ca6554b6ba3a4c24753d5804b.png

Vinsjkasse produseres 5mm stål, forsterkninger rundt vinsj-innfesting

Tar gjerne innspill på andre / bedre løsninger :-)

Mvh ØL

På min Fairline hadde jeg Ilas Captein C stående oppe på kassen. Jeg byttet 2 eller 3 slike på 10-12 år. Årsaken var sjøsprøyten tydeligvis ble for kraftig, og for mye vann medførte korrosjon og ødeleggelser under beskyttelsesdekselet på vinsjen.

Det er jo mulig å montere en «innvendig» vinsj på toppen avkassen. Da vil motoren i alle fall være beskyttet inne i kassen. Hadde en slik løsning på en annen båt. Vinsjen rustet en del da det var veldig fuktig i kassen, men den varte de årene jeg hadde båten (som ikke var så lenge).

Du kan benytte syrefast kjetting, eller en «chainboy» for å holde høyden lav / spre kjettingen godt. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...