sunnmøre Startet 13.September.2023 Link til dette innlegget Startet 13.September.2023 Som tittelen seier, kvifor ikkje nytte ais-bøye som sendar ombord i båt? Td. ais-bøye eller link, eller liknande på ebay til under 1000-lappen. For ein saktegåande seilbåt skulle vel dette vere OK? Oppdatering kvart 3. minutt når ein går med 6-7 knop skulle gå fint. Rekkevidde på 10-12 Nm skulle vel også vere innanfor. Dersom ein programerer ais-sendaren med riktige båtdata, er dette innanfor eller er det fullstendig på jordet? Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 13.September.2023 Link til dette innlegget Svart 13.September.2023 Det er nok fullstendig på jordet. Disse AIS-bøyesenderene sender ut data som fremstår på kartmaskin og radar med et bøye-ikon. Blir forvirrende med en bøye som forflytter seg med hastigheten til en båt. Kan du ikke bare gjøre som alle andre og kjøpe en klasse B AIS? Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 13.September.2023 Link til dette innlegget Svart 13.September.2023 noen av disse identifiserer seg som en klasse B båt bøye og ikke AtoN bøye har blitt ganske forvirrende flere plasser i USA og Australia hvor billige slike brukes i mengder Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
sunnmøre Svart 13.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2023 Men er det ikkje mogleg å endre innstillinger slik dei viser at det er båt? Vil tru at dei kan programmerast? Er sikkert heilt på jordet, men er no eit litt artig tankespinn. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 13.September.2023 Link til dette innlegget Svart 13.September.2023 sunnmøre skrev for 2 timer siden: Som tittelen seier, kvifor ikkje nytte ais-bøye som sendar ombord i båt? Oppdatering kvart 3. minutt når ein går med 6-7 knop skulle gå fint. Rekkevidde på 10-12 Nm skulle vel også vere innanfor. Her svarer du selv på en av årsakene til at det blir helt feil å benytte slike bøyer ombord i båter. Formålet med AIS er å redusere risiko for kollisjoner, og da passer det dårlig med så lav oppdateringsfrekvens. La bøyer brukes til det de er tiltenkt som, og bruk AIS ment for båter ombord i båter. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 13.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2023 Gir meg ikkje heilt. Fann ei slik bøye no med oppdatering kvart minutt. På 1 minutt så flyttar min båt seg ca 200 meter.... Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 13.September.2023 Link til dette innlegget Svart 13.September.2023 Hvorfor ikke bare benytte en AIS ment for båt? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.September.2023 Link til dette innlegget Svart 13.September.2023 Helt bortkastet. 200 meter feilvisning er også kritisk og har rett og slett null verdi for båter som skal se deg. Tenk deg at en båt ser deg på plotteren og han tror at du er 100-200 meter til siden for deg, men at du i realiteten befinner deg rett framfor baugen til vedkommende. Da vil ikke denne Ais-bøyen fungere som et antikollisjonshjelpemiddel. Kjøp skikkelig utstyr eller la vær å kjøpe noe. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 13.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2023 Ikkje så mange som er med på denne tanken? Ikkje noko problem med å kjøpe dedikert utstyr. Likevel - ein slik sendar som eg viser inneheld ein gps og ein vhf-sendar, slik som dedikert båtutstyr gjer. Prisdifferansen er merkeleg stor, derfor dette tankespinnet. Ein del bygg seg pc som kartmaskin, med ais til ein brøkdel av det ein må betale for eit ferdig oppsett. Er det rett og slett slik at prisen på utstyr til båt blir multiplisert med π? Ellers så trudde eg at classe b-ais sende ca kvart minutt på saktegående båtar, men dette er eg usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.September.2023 Link til dette innlegget Svart 13.September.2023 Leste du mitt siste svar? Klasse B sender posisjonsdata ned til hvert femte sekund. I tillegg har også ei Ais-bøye svært begrenset rekkevidde og aldri sett noen som viser så god rekkevidde som det reklameres for. Har vært bort i slike som ikke har hatt lenger rekkevidde enn 2 NM. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 13.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2023 Jada, las svaret ditt. Det med rekkevidde er kanskje enno viktigare enn tidsfaktoren, når ein går med 6 knop. Blir nok ny kartplotter, VHF og AIS i løpet av vinteren, truleg Raymarine sidan eg har ein del av det frå før... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.September.2023 Link til dette innlegget Svart 13.September.2023 Som mange har skrevet er disse beregnet for å markere bøyer, fiskeredskap og andre statiske mål. De du ser på er nok heller ikke lovlige i Norge. I følge Pronav er det bare AtoN type 3 som er tillatt her. https://pronav.no/aton-i-norge/ Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 15.September.2023 Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 Interessant tema. Vurderer samme produkt selv. Mitt bruksområde vil være å være synlig for båttrafikk under ankring ved fiske langt til havs, primært kun i tåke. Setter da pris på dårlig rekkevidde på 10 mil, for da slipper jeg at folk på land kan rappe posisjon jeg fisker, men samtidig dukker opp tidsnok på skjermen til de store båtene som går der ute. Klappteina (https://klappteina.no/index.php?main_page=product_info&cPath=23&products_id=142) opplyser at disse er godkjent til bruk på samleteiner til kongekrabbe, så de er godkjent til noe i hvertfall. For meg virker dette som beste alternativ til mitt bruk selv om det er feil bruk. Da får jeg heller se ut som en teine heller enn å være usynlig for alle. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.September.2023 Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 bellen skrev On 13.9.2023 at 21.46: Helt bortkastet. 200 meter feilvisning er også kritisk og har rett og slett null verdi for båter som skal se deg. Tenk deg at en båt ser deg på plotteren og han tror at du er 100-200 meter til siden for deg, men at du i realiteten befinner deg rett framfor baugen til vedkommende. Da vil ikke denne Ais-bøyen fungere som et antikollisjonshjelpemiddel. Kjøp skikkelig utstyr eller la vær å kjøpe noe. Men kan man stole blindt på AIS pos. uansett oppdateringsfrekvens da? I følge min plotter har jeg til tider harvet over både åker og eng med Justina. Det vil jo i beste fall fremstå som litt pinlig å kringkaste slike posisjoner... Ellers enig, høyere oppdateringsfrekvens er en av parameterne som bidrar til bedret nøyaktighet, men å stole blindt på verken andres ais-pos eller min egen røde prikk på plotteren min gjør jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 15.September.2023 Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 quantumduck skrev 27 minutter siden: Men kan man stole blindt på AIS pos. uansett oppdateringsfrekvens da? AIS er vel riktig når det blir sendt ut? Og du bruker historiske data (fart og kurs) på det tidspunktet til å beregne hva som skjer i fremtiden om fart og kurs opprettholdes? Det skipet som du kan kollidere med om det kaster rundt på kursen rett etter at det sendte forrige posisjon siste minutt eller to, er så nær deg at det har du kontroll på visuelt evt har du korrigert kurs for en stund siden. En hurtigbåt 100 meter unna som kjører uforutsigbart har du ikke kontroll på, AIS eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.September.2023 Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 Code0 skrev for 3 timer siden: AIS er vel riktig når det blir sendt ut? Hvis gps'en min sier båten harver over en holme, og AIS-signalet er basert på de koordinatene så vil jeg si at det er de ikke nødvendigvis. Men nå har jeg ganske gammal elektronikk ombord altså. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 15.September.2023 Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 quantumduck skrev for 3 timer siden: båten harver over en holme Det er kanskje en prikk på hver side av holmen, og så trekkes det en rett linje mellom to punkter. Og hvor mange meter er dette avviket? Ser du båten optisk på den avstanden? Hvis GPS’en plasserer deg langt inne på land, så er det enten feil i kartet eller på gps-signalet og tolkingen. Men tråden diskuterer vel hvor farlig det er at AIS evt kun oppdaterer hvert 120 sekund, og hvilke problemer det kan skape. Og jeg vil si to minutters up date bør være greit for noe som beveger seg i fem knop langs en forutsigbar kurs. AIS er et hjelpemiddel, og om man straks endrer adferd basert på dette nye hjelpemiddelet, så spise fordelen opp. Folk kjører fortere på glatta når de får på piggdekk f.eks. Så jeg mener TREG AIS er bedre enn ingen AIS. edit: jeg har GPS på mobilen. aldri observert noe feil jeg har reagert på. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 15.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 Kjekt at nokon fann interesse i dette tankespinnet frå ein gjerrig sunnmøring. Tanken min var ikkje at denne løysinga skulle brukast til kvardags, men utanfor kysten om veret var trasigt. T.d. på tur over Stad om tjukkeskodda skulle kome sigande, eller om ein tek ein tur til Shetland. Trafikken er ikkje så voldsom desse strekka, slik at nokre sekund her og der skulle ikkje bety all for mykje. Om denne løysinga ikkje er perfekt, så skulle ein likevel tru at dedt var betre enn ikkje nokon sendar. Men - ser ut til å vere ulovleg, og då gjer vi det sjølvsagt ikkje... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 15.September.2023 Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 Jeg fant søknadsskjemaet for AtoN hos Kystverket, der skulle en oppgi modell og AtoN Type, og kommentaren var at det måtte være Type 3. AtoN Type 3 koster 60-70 tusen hos Pronav så sannsynligheten for at disse billige kinesiske AToN er Type 3 er lik null. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 15.September.2023 Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 Code0 skrev for 4 timer siden: edit: jeg har GPS på mobilen. aldri observert noe feil jeg har reagert på. Jeg har også noe GPS-greier på mobilen så jeg kan se posisjonen i ulike sammenhenger, og har sett flere feil der. På bilder kan jeg se hvor de er tatt (noen unntak hvor det ikke er posisjon angitt rktignok). Det fine er at hvis je gskal finne igjen et bilde jeg ikke husker når jjeg tok, men hvor jeg tok så kan jeg kikke på kartet og finne bilder tatt der så det blir færre å lete gjennom. Men jeg ar sett mange bilder som ifølge mobilen er tatt på andre siden av fjorden, noen km hjemmefra, men hvor bildemotivet tydelig viser at bildene er tatt hjemme. Jeg har også vært på båttur med kart fra Google maps (trro jeg det var), da var markren langt inne på land, selv om jeg hadde vann under kjølen. Google foreller meg også hvor jeg har reist og hvilken rute jeg tok. Det har hendt mange ganger at dwt er lenge mellom punktene så det ikke følger ruta mi, men blir ei rett linje mellom punkter. Feks båttur ut en fjord og inn en annen fjord blir til en snarvei over land på kartet. For ca 25 år siden var jeg på tur i en dyr båt med GPS-kart. Så på skjermen at vi var langt inne på land. Eieren sa den trengt en kalibrering. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.September.2023 Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 Code0 skrev for 5 timer siden: Det er kanskje en prikk på hver side av holmen, og så trekkes det en rett linje mellom to punkter. Og hvor mange meter er dette avviket? Ser du båten optisk på den avstanden? Hvis GPS’en plasserer deg langt inne på land, så er det enten feil i kartet eller på gps-signalet og tolkingen. Men tråden diskuterer vel hvor farlig det er at AIS evt kun oppdaterer hvert 120 sekund, og hvilke problemer det kan skape. Og jeg vil si to minutters up date bør være greit for noe som beveger seg i fem knop langs en forutsigbar kurs. AIS er et hjelpemiddel, og om man straks endrer adferd basert på dette nye hjelpemiddelet, så spise fordelen opp. Folk kjører fortere på glatta når de får på piggdekk f.eks. Så jeg mener TREG AIS er bedre enn ingen AIS. edit: jeg har GPS på mobilen. aldri observert noe feil jeg har reagert på. Var ikke klar over at en AIS for båt er så kostbar i forhold til dette alternativet at det er verdt all diskusjonen. Kanskje er en treig ais bedre enn ingen, kanskje er "optisk" observasjon bedre? Men for all del, jeg burde kanskje oppgradere min egen GPS fremfor å mene så mye om andres AIS'er Til mitt forsvar bruker jeg mest telefon og nettbrett, der opplever jeg verken slike unøyaktigheter eller divide-by-zero-blue-screen-of-death på de mest upassende steder som dramaqueen Raymond (aka Raymarine) kan finne på å varte opp med. Det er ikke morro når det tar en evighet å boote rukkelet og vente på "fix" igjen ... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.September.2023 Link til dette innlegget Svart 16.September.2023 sunnmøre skrev On 13.9.2023 at 22.09: Ikkje så mange som er med på denne tanken? Ikkje noko problem med å kjøpe dedikert utstyr. Likevel - ein slik sendar som eg viser inneheld ein gps og ein vhf-sendar, slik som dedikert båtutstyr gjer. Prisdifferansen er merkeleg stor, derfor dette tankespinnet. Ein del bygg seg pc som kartmaskin, med ais til ein brøkdel av det ein må betale for eit ferdig oppsett. Er det rett og slett slik at prisen på utstyr til båt blir multiplisert med π? Ellers så trudde eg at classe b-ais sende ca kvart minutt på saktegående båtar, men dette er eg usikker på. Prosen for utstyr til båt blir ofte multiplisert med pi i andre potens. Det er tydeleg når ein samanliknar prisen på skjermar til båt med vanlege data og tv-skjermar. Eg likar tanken til Sunnmøre. Ein annan føremon er at ei ai-bøya lett kan flyttast frå båt til båt. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 16.September.2023 Link til dette innlegget Svart 16.September.2023 Gamle klasse B AIS-er oppdaterer hvert 30. sekund uansett fart, så forstår ikke hvorfor folk hisser seg opp over at OP sjanser på hvert 60. sekund i en saktegående båt. Det er langt verre med en cabincruiser i 25 knop som sender posisjon hvert 30. sekund. Klasse A eller B SOTDMA er en annen sak. Det anbefales nå til dags. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
abbor Svart 16.September.2023 Link til dette innlegget Svart 16.September.2023 En AZoN sender forskjellige meldinger fra en Class B AIS for båter, så glem dette. En AIS kan ikke flyttes mellom båter, den skal være programmert med båten MMSI nummer. Hvis dere skal ha en svært billig AIS så kjøp en Matsutec HA-102 eller lignende AIS transponder på Aliexpress. Koster ca 2500kr pluss frakt og mva. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.September.2023 Link til dette innlegget Svart 16.September.2023 abbor skrev On 13.9.2023 at 23.52: De du ser på er nok heller ikke lovlige i Norge. Ais-bøyene som trådstarter linker til er fullt lovlige å bruke for å markere fiskeutstyr og er veldig populære blant yrkesfiskere. Disse skal vise tilhørende båtnavn og mmsi-nummer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.