Jump to content

AIS-bøyesendar, til bruk i båt?


sunnmøre

Recommended Posts

Ask skrev for 13 timer siden:

Prosen for utstyr til båt blir ofte multiplisert med pi i andre potens.

Det er tydeleg når ein samanliknar prisen på skjermar til båt med vanlege data og tv-skjermar.

Mitt hus står mye mer i ro enn båtene mine gjør, og det er også mindre salt i lufta i huset enn i båtene mine. Så det kan jo hende de ganske ulike driftsforholdene krever litt ulike egenskaper av feks skjermer og at det også skal mindre skavanker til på en båtskjerm før det blir reklamasjon enn på en hus-skjerm som får stå stødig og dermed overlever.

 

Så da er det  ikke rart om båt-ting er litt dyrere enn tilsvarende land-ting, selv om det nok iblant er litt vel stor forsjkell.

 

Jeg har noe verktøy liggende i båten som aldri har vært i kontakt med saltvannet, men likevel ruster det mye fortere enn ting som ligger i garasjen.

 

Det er sjelden at termometer svikter, men jeg har opplevd det i egge båtene mine. Ene var et trådløst inne/ute termometer for husbruk, det sluttet å virke i innedelen selv om den stod innafor frontruta og dermed tørt. I andre båten var det termometer i ekkoloddet som sviktet, vet ikke hva som sviktet, men byttet svinger og ledning og da fungerte det igjen, det var reklamasjonssak så det kostet meg ikke noe annet enn litt arbeid.

Link to post
19 fot skrev 1 minutt siden:

Det har da vært en del hentetråder man kan følge på AIS-en til White Lady, har det vært ulovlig?

Bruker vel internett AIS da, ala gulesider hvor en registrere seg med båtnavn++ Så sender mobil/nettbrett posisjons data via feks gulesider. 

Men en skikkelig AIS sender, er jo registrert på en båt den, med båtens MMSI nummer, å kan følgelig da ikke plutselig brukes på en hvilken som helst tilfeldig båt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
abbor skrev 35 minutter siden:

Kan du vise dokumentasjon å få at disse er tilatt brukt i Norge? 

 

 

Tenkte jeg skulle kjørt opp om sjappa å set på denne, siden jeg jo handler på Rema1000 som er nabo til sjappa. Men ser de kun tar hjem på bestilling. Så da går ikke dette.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
sunnmøre skrev On 13.9.2023 at 18.34:

Som tittelen seier, kvifor ikkje nytte ais-bøye som sendar ombord i båt? 

 

Td. ais-bøye eller link, eller liknande på ebay til under 1000-lappen. For ein saktegåande seilbåt skulle vel dette vere OK? Oppdatering kvart 3. minutt når ein går med 6-7 knop skulle gå fint. Rekkevidde på 10-12 Nm skulle vel også vere innanfor. 

 

Dersom ein programerer ais-sendaren med riktige båtdata, er dette innanfor eller er det fullstendig på jordet? 

Å blande sammen bøye og båt kan gi endel uheldige bivirkninger.

 

1.

Om en bøye eller fiskeredskap over lengre tid befinner seg på samme sted som en båt uten fremdrift så kan det bety at båten har teinetau i propellen og trenger hjelp. Så da bør man endre kurs og dra bortom for å høre om det trengs hjelp til slep eller annet.

 

Om man har dratt innom 5 slike båter og 5 ganger etter å ha brukt ekstra tid og ekstra drivstoff fått høre at de bare har tatt billigvarianten som fremstår som bøye så er det godt mulig man dropper å legge om kursen for å hjelpe det sjette tilfellet. Og kanskje er det slik at denne faktisk har fått teinetauet i propellen og driver hjelpesløst mot land og at båten blir knust om en halvtime.

 

2.

Om man er i et område hvor det er en båt (som man ser på vannet) og ei bøye som man ser på skjermen, men ikke klarer å få øye på på vannet så må man jo kikke bedre etter så man får kontroll på hvor denne bøya befinner seg. Da går det med mye oppmerksomhet for å speide etter ei bøye som ikke finnes

 

3.

La oss si man går østover i 5 knop og 2 nm østover er det ei bøye. Og 1 nm østover og 0,5 nm nordover er det ei farlig grunne man bør unngå. Da er det jo bare å holde en stødig kurs så man passerer syd for bøya så er man trygg. Det man ikek vet er at bøya i virkeligheten er en båt som holder 5 knop nordover, så ved å peile seg inn litt syd for denne så holder man en kurs som er mye lenger nord enn man skulle holdt, og dermed går man på grunn.

 

Så kan man kanskje si at man burde klare å se forskjell på ting som er i ro og ting som beveger seg. Men det er ikke alltid lett, tenk bare på mannskapet på Helge Ingstad som nekrtet å endre kurs da det ville fre ti lat de havnet på innsiden av kaianlegget og dermed går på land, mens kaianlegget de trodde de så var tankskipet MS Sola.

Link to post
abbor skrev for 10 timer siden:

Kan du vise dokumentasjon å få at disse er tilatt brukt i Norge? 

 

 

Nei, har ingen dokumentasjon på dette. Men kystvakten oppfordrer oss til å merke fiskeutstyret vårt med Ais-bøyer, og da er det slike vi bruker. Hverken kystvakten, fiskeridirektoratet eller sjøfartsdirektoratet har nevnt til oss at vi ikke kan bruke disse Ais-bøyene, og dem vet godt at det er nettopp disse vi bruker.

 

Nedenfor ser du en skjermdump som ble tatt akkurat nå. Alle dei grå båtsymbolene er Ais-bøyer som viser hvor fiskeutstyret står. Dette er bøyer som er akkurat lik eller tilsvarende som trådstarter linker til.

 

Screenshot_2023-09-17-09-20-57-22_add843315bb462226ab4e2a4897dc56c.jpg.abea986471c263125fb081bbf95151f7.jpg

Link to post

Det ser ut til at disse er godkjent av Fiskeridirektoratet. De programmeres da med fartøyets MMSI, og bøye nr 1,2,3...

https://yrkesfiskeren.no/index.php?main_page=product_info&products_id=142

 

Merking av utstyr som ikke er tilknyttet et bestemt fartøy kommer inn under en annen ordning, hvor det etter søknad til Kystverket kan bli tildelt et eget MMSI nr.  Det kan også søkes om å merke virtuelt, det vil si at utsendelsen kan skje fra et annet sted. Det finnes eget AIS utstyr for dette (basestasjoner). For eksempel kan seismikkfartøy markere kablene sine, uten å ha fysiske AIS bøyer på utstyret. 

 https://www.kongsberg.com/contentassets/abc742e411b04f1ab77096bc04194195/datasheet_ais300s.pdf

 

Kystverkets basestasjoner kan også legge ut virtuelle bøyer. Det brukes en god del i redningsoperasjoner, hvor f.eks. drivende fartøy uten egen AIS kan merkes.  

Link to post
19 fot skrev for 10 timer siden:

Å blande sammen bøye og båt kan gi endel uheldige bivirkninger.

 

1.

Om en bøye eller fiskeredskap over lengre tid befinner seg på samme sted som en båt uten fremdrift så kan det bety at båten har teinetau i propellen og trenger hjelp. Så da bør man endre kurs og dra bortom for å høre om det trengs hjelp til slep eller annet.

 

Om man har dratt innom 5 slike båter og 5 ganger etter å ha brukt ekstra tid og ekstra drivstoff fått høre at de bare har tatt billigvarianten som fremstår som bøye så er det godt mulig man dropper å legge om kursen for å hjelpe det sjette tilfellet. Og kanskje er det slik at denne faktisk har fått teinetauet i propellen og driver hjelpesløst mot land og at båten blir knust om en halvtime.

 

2.

Om man er i et område hvor det er en båt (som man ser på vannet) og ei bøye som man ser på skjermen, men ikke klarer å få øye på på vannet så må man jo kikke bedre etter så man får kontroll på hvor denne bøya befinner seg. Da går det med mye oppmerksomhet for å speide etter ei bøye som ikke finnes

 

3.

La oss si man går østover i 5 knop og 2 nm østover er det ei bøye. Og 1 nm østover og 0,5 nm nordover er det ei farlig grunne man bør unngå. Da er det jo bare å holde en stødig kurs så man passerer syd for bøya så er man trygg. Det man ikek vet er at bøya i virkeligheten er en båt som holder 5 knop nordover, så ved å peile seg inn litt syd for denne så holder man en kurs som er mye lenger nord enn man skulle holdt, og dermed går man på grunn.

 

Så kan man kanskje si at man burde klare å se forskjell på ting som er i ro og ting som beveger seg. Men det er ikke alltid lett, tenk bare på mannskapet på Helge Ingstad som nekrtet å endre kurs da det ville fre ti lat de havnet på innsiden av kaianlegget og dermed går på land, mens kaianlegget de trodde de så var tankskipet MS Sola.

 

Ei bøye kan programmerast. Båtnamn, nummer og kallesignal. Du kan også programmere om det er seilbåt, fritidsbåt, fiskeredskap eller anna. 

Link to post
sunnmøre skrev 6 minutter siden:

 

Ei bøye kan programmerast. Båtnamn, nummer og kallesignal. Du kan også programmere om det er seilbåt, fritidsbåt, fiskeredskap eller anna. 

En bøye kan programmeres til en viss grad ja, men det vil sende ut AIS melding nr. 21, mens en vanlig klasse B AIS sender ut melding 18,24A og 24B.  I melding 21 kan man forsåvidt  skrive hva som helst i navnefeltet, men det kan ikke angis fartøy, bare forskjellige bøyetyper i typefeltet.  Så det er ikke å anbefale for et fritidsfartøy. 

 

Hvis man ikke vil ha en klasse B AIS, så er egentlig alternativet for AIS en eller flere AIS SART, som kan utløses og gi posisjon i en nødsituasjon (melding 1 og 14).

 

 

Link to post

men en kan jo nesten forstå trådstarters grunn at ais sendere er dyre. har selv ventet flere år nå på at 5 w. klasse b transpondere skal gå litt ned i pris, men de holder seg ganske stabilt i pris enda. og det er jo nesten samme sendere som selges fremdeles som for 5-6 år siden ihvertfall de med 2 watt

men markedet bestemmer vel som for det meste i verden 

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Furu skrev 1 minutt siden:

men en kan jo nesten forstå trådstarters grunn at ais sendere er dyre. har selv ventet flere år nå på at 5 w. klasse b transpondere skal gå litt ned i pris, men de holder seg ganske stabilt i pris enda. og det er jo nesten samme sendere som selges fremdeles som for 5-6 år siden ihvertfall de med 2 watt

men markedet bestemmer vel som for det meste i verden 

Men den elendige kursen på fjelldollar som er nå. Så blir ikke ting som importeres billigere. Så du kan nok risikere å måtte vente lenge ennå.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...