Jump to content

Bør jeg ha på dieseldyrdreper eller annet remedium på tanken i vinter? TAMD41B

Grand Banks jr

Recommended Posts

Har vært mange diskusjoner,  men nytt av året (?) er miljødiesel sies det. Noen sier den har kommet,  andre at den ikke har det. Noen mener og noen mener ikke.

Men finnes det noen fakta?

Jeg fyller diesel på Marex på Fevik. Den pumpen kn biller jeg meg har ok med omsetning og dermed lite vann og drit. 

Nå skal båt på land. Sikkert for 9 måneder. Så bør jeg ha noe på tanken i år - av remedier?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hvis en ikke har vann i tanken, skal det vel heller ikke være nødvendig å ha på noen biocider?

Om man har mistanke til vann i tanken, bør man vel fjerne det?

Er jo noen tanker som er vanskelig å rengjøre, men skjeldent umulig.

Forøvrig er det ifølge Nordbunkring i Langesund, og en tankbilsjåfør som jeg snakket med ikke blandet inn noe "biosøl" i anleggsdieselen enda.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Personlig så har jeg ren tank til vinteren, og den lagres smekkfull, omtrent så det renner over. Er det smekkfull med diesel, så tenker jeg det ikke er  ikke plass til noe kondens eller anna faenskap. Når jeg kjøpte båten så hadde den lagt utpå i 12 år helt i ro. Med smekkfull tank. Dieselen var helt fin om man ser bort i fra alderen. ikke noe dyr eller vann på tanken.  Byttet den selvsagt uansett, men når jeg så det hadde fungert så bra, så tenkte jeg det er godt nok. Ellers i året så slår jeg på en skvett bioprotect innimellom når skuten er i bruk. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Det er veldig viktig å fylle tanken helt opp. Ellers kan det for enkelte i gitte tilfeller danne seg litervis med kondensvann over vinteren.

Hulda mangler 300 liter på full tank, og det bekymrer meg midt i ryggen. For tanken til Hulda er konstruert slik at det blir ikke vann. BMW'en er pakket vekk for vinteren med 3/4 tank. Blir ikke noe vann der heller. Snodige greier dette med kondens på tanken.

Hulda skrev 1 time siden:

Snodige greier dette med kondens på tanken.

Det skal vel to ting til. Tanken må "puste inn" ny luft på grunn av temperatursvingninger, og det må  bli så kaldt at denne luften kondenserer. Tanker som ligger under vannlinjen er vel slik sett lite utsatt, mens tanker som ligger over vannlinjen ut mot en mørk skuteside på solsiden trolig er mest utsatt.

Kondens er vel tidligere utledet til å ikke være et problem mtp vann i dieselen. Problemene stammer vel heller fra enten lekkasje i dekkpåfyllingen eller vann som kommer med dieselen fra land.

Foreløpig er vel min konklusjon at det anbefales bruk av BioProtect mot dieseldyr. På generelt grunnlag.

Mine tanker ligger slik til at det er nærmest umulig å inspisere dem godt nok. Må i det ene tilfellet demontere hele byssesystemet, noe som er svært mye jobb. I det andre tilfelle kommer jeg til mannluke, men pga tankens oppbygging ser jeg bare litt av bunnen i den.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Da er vi vel enige om at kondens i tanken ikke er et reelt problem og at bio protect er bra.

Jeg har tank på 150L - Den er vel litt over halvfull nå, og det er en blanding av svensk (hvit) diesel, dansk diesel  og norsk farget diesel.  Jeg ble anbefalt et produkt som heter STA-BIL for lagring av denne blandingen i vinter for unngå at dieselen "levrer" seg.

Har noen enfaring med dette - evnt. at diesel fra året før har "levret" seg.  Jeg har aldri opplevd dette  i løpet av de 45 årene jeg har hatt seilbåt med dieselmotor,  men med forskjellige dieselkvaliteter med og uten RME er det kanskje mulig ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...