Grand Banks jr Startet 17.September.2023 Del på Facebook Startet 17.September.2023 Har vært mange diskusjoner, men nytt av året (?) er miljødiesel sies det. Noen sier den har kommet, andre at den ikke har det. Noen mener og noen mener ikke. Men finnes det noen fakta? Jeg fyller diesel på Marex på Fevik. Den pumpen kn biller jeg meg har ok med omsetning og dermed lite vann og drit. Nå skal båt på land. Sikkert for 9 måneder. Så bør jeg ha noe på tanken i år - av remedier? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 17.September.2023 Del på Facebook Svart 17.September.2023 Dieseldyrdreper er i hvert fall anbefalt av GM til min motor. Alt mulig annet har jeg ikke noe forhold til. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 17.September.2023 Del på Facebook Svart 17.September.2023 En skvet med Bioprotect skader ikke nei. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Furu Svart 17.September.2023 Del på Facebook Svart 17.September.2023 er ikke pumpene merket med diesel kvaliteter / valg før tanking? bruker også bio protect og en skvett pro long i tanken hvo er vel biodieselen Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
nomen Svart 17.September.2023 Del på Facebook Svart 17.September.2023 Hvis en ikke har vann i tanken, skal det vel heller ikke være nødvendig å ha på noen biocider? Om man har mistanke til vann i tanken, bør man vel fjerne det? Er jo noen tanker som er vanskelig å rengjøre, men skjeldent umulig. Forøvrig er det ifølge Nordbunkring i Langesund, og en tankbilsjåfør som jeg snakket med ikke blandet inn noe "biosøl" i anleggsdieselen enda. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Taskeladden Svart 17.September.2023 Del på Facebook Svart 17.September.2023 Personlig så har jeg ren tank til vinteren, og den lagres smekkfull, omtrent så det renner over. Er det smekkfull med diesel, så tenker jeg det ikke er ikke plass til noe kondens eller anna faenskap. Når jeg kjøpte båten så hadde den lagt utpå i 12 år helt i ro. Med smekkfull tank. Dieselen var helt fin om man ser bort i fra alderen. ikke noe dyr eller vann på tanken. Byttet den selvsagt uansett, men når jeg så det hadde fungert så bra, så tenkte jeg det er godt nok. Ellers i året så slår jeg på en skvett bioprotect innimellom når skuten er i bruk. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Hulda Svart 17.September.2023 Del på Facebook Svart 17.September.2023 Det er veldig viktig å fylle tanken helt opp. Ellers kan det for enkelte i gitte tilfeller danne seg litervis med kondensvann over vinteren. Hulda mangler 300 liter på full tank, og det bekymrer meg midt i ryggen. For tanken til Hulda er konstruert slik at det blir ikke vann. BMW'en er pakket vekk for vinteren med 3/4 tank. Blir ikke noe vann der heller. Snodige greier dette med kondens på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 17.September.2023 Del på Facebook Svart 17.September.2023 Hulda skrev 1 time siden: Snodige greier dette med kondens på tanken. Det skal vel to ting til. Tanken må "puste inn" ny luft på grunn av temperatursvingninger, og det må bli så kaldt at denne luften kondenserer. Tanker som ligger under vannlinjen er vel slik sett lite utsatt, mens tanker som ligger over vannlinjen ut mot en mørk skuteside på solsiden trolig er mest utsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.September.2023 Del på Facebook Svart 17.September.2023 Det kan vel i teorien bli 5 gram vann på en 500 liters tank. Enig i det. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2023 Kondens er vel tidligere utledet til å ikke være et problem mtp vann i dieselen. Problemene stammer vel heller fra enten lekkasje i dekkpåfyllingen eller vann som kommer med dieselen fra land. Foreløpig er vel min konklusjon at det anbefales bruk av BioProtect mot dieseldyr. På generelt grunnlag. Mine tanker ligger slik til at det er nærmest umulig å inspisere dem godt nok. Må i det ene tilfellet demontere hele byssesystemet, noe som er svært mye jobb. I det andre tilfelle kommer jeg til mannluke, men pga tankens oppbygging ser jeg bare litt av bunnen i den. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lysekil Svart 18.September.2023 Del på Facebook Svart 18.September.2023 Da er vi vel enige om at kondens i tanken ikke er et reelt problem og at bio protect er bra. Jeg har tank på 150L - Den er vel litt over halvfull nå, og det er en blanding av svensk (hvit) diesel, dansk diesel og norsk farget diesel. Jeg ble anbefalt et produkt som heter STA-BIL for lagring av denne blandingen i vinter for unngå at dieselen "levrer" seg. Har noen enfaring med dette - evnt. at diesel fra året før har "levret" seg. Jeg har aldri opplevd dette i løpet av de 45 årene jeg har hatt seilbåt med dieselmotor, men med forskjellige dieselkvaliteter med og uten RME er det kanskje mulig ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.September.2023 Del på Facebook Svart 18.September.2023 Tror nok du må ha noe vann på tanken for at dieselen skal 'levre' seg. Biler går på BIO, jeg har ikke hørt om, eller opplevd problemer. Jeg snakket med en på Klova for noen år siden som hadde fylt båten fra en landstasjon, og han fikk systemet fullt av gørr etter vinterlagring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.