Erik Startet 23.Juni.2003 Del på Facebook Startet 23.Juni.2003 Hei. Begynner å mistenke at jeg har jordings feil i båten. Fikk nylig montert Voltmeter, og dette lå stabilt ved Ca 14 ved test under montering med motoren i gang, og noen volt lavere når motoren sto. (Testet med digitalt instrument som viste 14,1 på samme tidspunkt) Men etter å ha kjørt litt med det, ser jeg at det hopper opp og ned, rykkvis, og da jeg stengte motoren nå sist, ble det stående på 8 Volt, som er det minste som viser. Andre symptomer : Monterte nylig Oljetrykksmåler, som viste 0,5-1 bar alt etter turtall. Monterte nytt, ikke eletrisk instrument, og det viser fra 35-75 PSI alt etter turtall og temperatur. Vindusviskerne mine virker kun når Lanterne er av. Jeg har aldri hatt strømproblemer (bank i bordet), så hadde jeg ikke tilfeldigvis montert Voltmeter, hadde jeg ikke oppfattet dette som en problemstilling. Så er spørsmålet : Er dette skadelig for noe? Risikerer jeg å stå uten strøm (altså mer enn ellers?) (Det jeg i praksis spørr om, er om jeg kan slappe av og kose meg på fjorden , istedet for å ta fatt på dette nå.) Er det spesielle ting som forårsaker slike jordings feil, som jeg kan se etter? Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sveinb Svart 23.Juni.2003 Del på Facebook Svart 23.Juni.2003 Hei! Jordingsfeil er morsomme saker! Båten (eller bilen for den saks skyld) begynner å leve sitt eget liv! Jordingsfeil kan være skadelig. :nono: Spesielt hvis motoren ikke er godt nok jordet mot batteriet. Andre kabler vil da kunne bli overbelastet og i værste fall føre til brann ombord. Begynn fra en ende (f.eks. batteriet), og jobb deg innover i materien. Gjør ren kontaktflater og sjekk kablenes sammenføying til kabelskoa. Tidkrevende puslearbeide, er det, men belønninga er sikkerhet ombord og vindusviskere som virker sammen med lanternene! Svein Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2003 Hmm. Dette høres jo lovende ut.... Men jeg har som sagt ikke vært plaget med strøm problemer. Hvor sikker kan jeg være på at dette faktisk er Jordings feil? Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Poseidon Svart 23.Juni.2003 Del på Facebook Svart 23.Juni.2003 Hvor sikker kan jeg være på at dette faktisk er Jordings feil? Erik. Det er nettopp dette som er det helt unike med jordfeil; man kan aldri være sikker på noe som helst! Det er da man blir mer og mer sikker på at der finnes små grønne menn som løper rundt i ledningsnettet og lager herk.... Lykke til med "lys og lykte" mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sveinb Svart 23.Juni.2003 Del på Facebook Svart 23.Juni.2003 Hmm. Dette høres jo lovende ut.... Men jeg har som sagt ikke vært plaget med strøm problemer. Hvor sikker kan jeg være på at dette faktisk er Jordings feil? Erik. Helt sikker kan du nok ikke være før du har feilsøkt grundig. Har du en stor båt med mye elektrisitet ombord? Svein Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 23.Juni.2003 Del på Facebook Svart 23.Juni.2003 Feil vil ofte føre til at uønskede situasjoner oppstår. Du burde derfor absolutt luke ut problemene av ditt elektriske anlegg. Når lanterner og viskere ikke kan gå samtidig, høres det for meg ut som du hadde problemer fra før også. I et DC anlegg har man ikke jordfeil i samme forstand som i et AC-anlegg. Et AC-anlegg kan virke utmerket selv om en fase ligger til jord fordi jord er en nulleder . I likestrømsanlegget på båten eller bilen er det litt greiere. Du har pluss og du har minus. Minus er null og jord er null. Minus kan være adskilt fra jord eller ikke adskilt. Spenningsmessig spiller det ingen rolle. Feil oppstår ikke når minus og jord er koblet sammen. Det er de som oftest, da 2-polede anlegg er uvanlige. Det holder ikke med en topolet dynamo. En enpolet oljetrykksgiver og anlegget er ikke topolet lenger. Så hva koker problemene ned til? Dårlig kontakt som regel. Overgangsmotstand som skaper potensialforskjeller. Releer der det går strøm i spolen ved avslått anlegg pga feilkobling. Hovedbrytere på minus i kombinasjon med direkte koblede duppeditter utenom hovedbryterene. Og mange andre muligheter. Nå er feilsøking ganske enkelt. Man starter ved batteribanken og arbeider seg utover. Kobler til en ting av gangen, måler spenning og kikker etter unormale endringer etter hvert som man kobler inn sikringene til flere og flere enheter. Tidkrevende kan det være, men du lærer å kjenne ditt elektriske anlegg, får luket ut svakheter og forhåpentligvis fikset feilen din. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 23.Juni.2003 Del på Facebook Svart 23.Juni.2003 ...Man starter ved batteribanken og arbeider seg utover. Kobler til en ting av gangen, måler spenning og kikker etter unormale endringer etter hvert som man kobler inn sikringene til flere og flere enheter. Tidkrevende kan det være, men du lærer å kjenne ditt elektriske anlegg, får luket ut svakheter og forhåpentligvis fikset feilen din.Og hvis anlegget er mangelfullt merket og dokumentert, kan dette være en utmerket anledning til å lage seg en kladdeskisse av anlegget på et ark som man kan fintegne til vinteren eller ved en annen passende anledning. Og samtidig merke kurser o.l. og lignende og ta en titt på ledningstverrsnitt som er brukt de ulike stedene og vurdere om tverrsnitt er tilstrekkelig. Er man usikker på dette med elektrisk i båt, hjelper det mye hvis man har en bra nedtegning av anlegget, så kan man få hjelp av noen med peiling på strøm til å vurdere tverrsnitt, ut fra det som er nedtegnet. Så blir det enklere neste gang, samtidig som man kanskje får identifisert forbedringsmuligheter i form av utilstrekkelig dimmensjonerte kurser. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 24.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2003 Takker for alle innspill. Hmm. Jeg skjønner at jeg har en jobb forann meg som bør gjøres før ferie utfluktene. Forstår også at det viktigste er jordingen på motor ? i forhold til de kretsene som trekker mindre, og at jeg kan koble ut de øvrige kretsene, en for en, eller alle ved å skru ut sikringer. Båten er ikke så stor, men det er da noen elektriske kretser (7-8?) og nok spaghetti å holde styr på. Har også 2 batteri, kobblet med manuell 1-2-alle bryter, men det ligger vel neppe på den siden? Jeg har et elektrisk måle instrument, men er usikker på hva jeg kan bruke det til, skal jeg måle motstand , eller Volt, eller Amp, og på hva i forhold til hvor? Huff og huff, tror jeg får skaffe meg litt assistanse fra noen som har greie på slikt fra før. Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Jens_P Svart 24.Juni.2003 Del på Facebook Svart 24.Juni.2003 Det finnes en bok som mange anbefaler, "Strøm Ombord - Håndbok Om El. Anlegg Om bord". Har ikke denne boka selv, men ser den stadig anbefalt. Den kan bl.a. bestilles fra Nautisk Forlag A/S i Oslo. Strøm Ombord - Håndbok Om El. Anlegg Om bord Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
OT-flyktning Svart 24.Juni.2003 Del på Facebook Svart 24.Juni.2003 Jeg prøver meg på en enkel bruksanvisning av intrumentet ditt til denne anvendelsen. Den blir sikkert litt lang fordi jeg prøver å gjøre fremgangsmåten klar helt i det minste detalj slik at også de med elektro-skrekk kan prøve seg, alle andre kan gå til neste innlegg: Du setter instrumentet til likespenningsmåling (Volt, V), og måleområdet 15 Volt eller nærmeste område høyere enn det. For å teste om det virker måler du spenningen over batteripolene. Instrumentet skal vise batterispenning på ca 12,5 Volt eller noe høyere. Har du et analoginstrument (skala og viser) så kan det hende at viseren slå ut i feil retning. Da bytter du bare målespissene på batteripolene. Et digitalt voltmeter viser evt minus-tegn og det kan du ignorere her. Siden det er svært sikkert at det er et kontaktproblem så har du altså et sted en kontakt som ikke er noen (god) kontakt for tiden. De målingene som du gjennomfører nå gjør du med utstyret slått på OG DA MÅ DU VÆRE OBS AT DU IKKE KORTSLUTTER NOE. Stållenke til armbåndsuret, giftering o l kan også føre til kortslutninger!. Et minstekrav er at strømkretsen er utstyrt med en sikring! Med utstyret slått på er det bare 2 avsnitt i strømkretsen som skal vise 12volt eller helst litt høyere: Det ene stedet er selve batteriet - selvfølgelig skal det være 12V mellom batteripolene. Det har du sjekket allerede. Det andre stedet er utstyret - selvfølgelig skal det også være 12V mellom utstyrets 2 strømforsyningskontakter. Hvis du måler dette NÅR UTSTYRET ER SLÅTT PÅ så er det sålangt ok og det må være noe annet enn en kontaktfeil. Men det regner vi jo ikke med her. Hvis du da altså IKKE måler 12V - dvs adskillig mindre - over utstyrets strømforsyningsinnganger (men batterietspenningen er som forventet) da ligger det som mangler et annet sted. Så du tar for deg resten av strømkretsen. Du tar den ene måleledning og presser spissen på en av utstyrets strømforsyningskontakter (A). Så forfølger du strømforsyningsledningen fra utstyret videre til du kommer til neste kontakt (B). Det kan jo være bryteren, en sikringsholder eller bare en ledningsskjøt. Med den andre målespissen presser du nå på denne neste kontakten. Nå skal instrumentet ditt bare vise en svært liten spenning, helst null, men det er jo teorien. (Bruker du et digitalvoltmeter så ser du jo kanskje millivolt; en analogvoltmeter med skala og peker skal ikke gi utslag.) Hvis instrumentet viser (nesten) ingenting så tar du målespissen fra utstyret (A) og setter den på B isteden. Du følger strømforsyningsledningen videre til neste kontakt (skjøt, sikring, bryter eller hva det måtte være). Den målespissen som satt på B bruker du nå på den nye kontakten. Og igjen skal instrumentet vise (nesten) ingenting. Så fortsetter du til du er fremme ved batteriet. Deretter gjør du det samme med utgangspunkt i den andre strømforsyningskontakten til utstyret. Hvis instrumentet et sted viser høy spenning så er du veldig nær feilen. Den dårlige kontakten ligger et sted på den ledningsbiten mellom dine 2 målespissene. Ser nøye på dette avsnittet. Kanskje den kan deles opp i enda mindre underavsnitt, da kan du måle videre og avgrense feilen enda mer. Lars H. har en fin beskrivelse hvor mange underavsnit og dermed dårlige kontakter det faktisk kan bli i denne tråden. Ellers er tiden nå kommet til SLÅ AV UTSTYRET, GJERNE OGSÅ HOVEDBRYTER for deretter å demontere denne biten, rense kontaktflatene og montere igjen. Da burde feilen være rettet og det anbefales at kontakten nå beskyttes mot korrosjon vha en passende spray eller polfett eller vaseline. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 24.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2003 Tusen takk for veldig god beskrivelse Andreas, nå føler jeg faktisk at dette er noe jeg kan finne ut av selv. MEN : Dette er en følelse jeg har her på kontoret, får se hvor lenge den varer når jeg er i båten, for der er det slik at det er en 'tavle', og hva som er hva på den tavla, og hvor det fører videre / hva som hører sammen osv, ja, se det er ikke sikkert det er fullt så enkelt å finne ut av (Det ser ut som om det er 3 deler i tavla, bryter panel, sikrings boks, og 'stammnett' i mellom). Men med en grunngitt forståelse for hva instrumentet skal stå på, og hva det skal vise i de forskjellige ledd, så er det ihvertfall mulig å gjøre ett forsøk på egen hånd. Takk også til Jens P. Boka er nå bestilt . Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Batdilla Svart 24.Juni.2003 Del på Facebook Svart 24.Juni.2003 Anbefaler at du tegner ned etter hvert som du river og sliter i spagettien, og merk ledningene etter hvert, gjerne midlertidig med f.eks. frysetape som du skriver på med tusj. Bruk gjerne et par timer først sammen med en og slit i ledninger og merk dem i begge ender og tegn ned etter hvert. Det blir da enklere for deg når du skal resonnere og få oversikt. Da er du sikker på at du kobler inn det du tror du kobler inn, og da er det ikke noe annet som samtidig er innkoblet som du ikke har oversikt over. Har du tid slik at dette kan bedrives i ro og mak, kan dette være et fint kosearbeid. Og så er man ikke så rent lite stolt av seg selv hvis man lykkes med å finne feilen. Samtidig har man da lært mye som man har igjen for senere, f.eks. i en nødsituasjon til sjøs. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Juni.2003 Del på Facebook Svart 24.Juni.2003 Til Andreas: Jag har en följdfråga på dette emnet! När jag ligger ansluten till landström, kan jag då på något sett kolla att ikke motorn ligger inkopplad på jordledningen,dvs så att eventuelle krypströmmar fra land (eller min båt) ikke letar sig via min motor/propeller ned till den riktige jorden!???? ( dvs att båtens " - " och landstöms jorden ikke är hopkopplad någonstans!) Novis på området! för mig är ström = 'två hål i väggen' eller något man helst skall ha in från aktern när man seglar!!!!! Har dock på Lars H's rekommendation införskaffat en riktig kabelskotang, som ikke slepper greppet förrän riktigt anleggningstrykk uppnåtts! samt förpasset den gamle 29:90-tangen till bilens verktygslåda! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2003 Del på Facebook Svart 24.Juni.2003 Hei. Ikke fortell det til noen Gunga Din, men gjør som meg, sørg for at 220v utstyr er dubbeltissolerad eller 100% OK og koble fra jordledningen fra land, det har jeg gjort. Ikke etter forskriftene, men . . . ) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OT-flyktning Svart 24.Juni.2003 Del på Facebook Svart 24.Juni.2003 Tittelen på tråden var jo ikke helt riktig - tror jeg. Det er sannsynligvis en dårlig kontakt og helst på felles minus. Så med jording har det lite å gjøre. Når det gjelder krypstrømmer i forbindelse med landstrøm så er det andre som har adskillig mer erfaring med det. Prøv å finne noe i kategoriene. Det fins en egen seksjon om landstrøm der. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Juni.2003 Del på Facebook Svart 24.Juni.2003 Til Lars H o Andreas; Jeg er 'redd' for att det redan är gjort !!! men ifall något ombord ändå lekker ström, 'så pass lite' att jordfeilbrytern iland ikke bryter utan tillåter en liten lekke ! Det kansje ikke er möjligt, vad vet jeg! Känner att jeg er ute på litt 'djupt vatten' i den her diskusjonen! Har hört att det sikkraste skall vara o ha en Trafo ombord med 1:1 eller 1:2, (220V eller 110V in o alltid 220V i båten) så att landströmmen stanner iland o båtströmmen i båten! jag skall lete rede på tråden om landström o lese der............... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2003 Del på Facebook Svart 24.Juni.2003 Til Lars H jag skall lete rede på tråden om landström o lese der............... Du er på rett spor, venter spent på pris fra Ladac på deres trafo.Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 19.Juli.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2003 Ser ut som om jeg endelig har funnet synderen. Med bakgrunn i innlegg fra Andreas og min nyinnkjøpte Strøm ombord skred jeg til verket, og målte meg rundt i elektronikken, uten å finne noe nevneverdig å sette fingen på. Tilslutt, da jeg var nær ved å gi opp, fant jeg ut at jeg jo ihvertfall kunne måle over Voltemeteret, da det jo visseligen var der feilen viste seg. Hmm.. Fant ingen feil der heller, tiltross for at nåla hoppet ett par ganger mens jeg målte. Kunne det være instrumentet som var feil denne gang også ? (Bakgrunnen for min mistanke om 'jordings feil' var jo bla at elektronisk oljetrykksmåler ikke viste riktig utslag.). Som i en dårlig fly/ubåt film kakket jeg forsiktig på glasset, og nåla hoppet opp og ned for hvert kakk. Se det ja, mistanken var ihvertfall ikke avkreftet. Kjøpte nytt Voltmeter for noen uker siden, og har siden ikke hatt ett eneste hopp på voltmeteret, så det var nok der feilen lå ja. Den gode nyheten var jo at jeg fant ut av feilen, og ikke engang hadde en feil, men den dårlige er at jeg på to nyinstalerte instumenter var svært uheldig med kvaliteten på begge to.... Erik. PS : Takk igjen til Andreas, for jeg kommer tross alt ut av dette med en noe større trygghet på hvordan ting henger sammen, og hvordan jeg kan feilsøke neste gang noe skulle oppstå. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Slagskibet Svart 19.Juli.2003 Del på Facebook Svart 19.Juli.2003 At utilstrekkelig jording kan jeg skrive under på.Dårlig jording mellom motor og instrumentpanel har ført til 2 branner i slagskipet.Den ene gangen bestemte kontroll boksen i forkant av den grønne å brenne opp ved brygga.Gjorde ikke så mye bortsett fra irritasjonen som oppstod. Den andre gangen brant hele røklet inkludert releer opp under gange.Mistet alt av instrumenter og det oppstod et spetakkel uten like,men kværna gikk like herlig Uansett,ble slep til land for sikkerhets skyld.En guffen følelse å se oljetrykksmåleren i fritt fall. Det positive var at nå har det blitt bygd ny boks og jordingen er mere enn tilstrekkelig.Og det har nå holdt i 3 år.Bank i bordet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.