Jump to content

Alo Mikkel 26. Bilder av kjøl og tips ved besiktning.

frekar

Recommended Posts

Da det viser seg at mitt kjøp av seilbåt (maxi 77) i sommer ble en fiasko ser jeg nå på ny(gammel) båt. 

Tenkte dra å se på en Alo Mikkel 26. har lest litt på forumet her om ting å se etter men blir litt usikker når det kommer til kjølen på denne. Noen som har bilder gjerne av den eldre og lette kjølen, men spesielt den oppgraderte tyngre versjonen (1200kg)?

Er obs på mastestøtte og skal sjekke, men selger mente den var byttet. 

Andre ting jeg bør være obs på?

båten står på land ved besiktning, uten mast. Denne har jeg fått beskjed om er sjekket og i god stand, men har behov for nye fall. Funker biltemas fall (10mm)på hovedseil og forseil på en slik båt?

Ligg unna biltema sine fall, de er griseglatte og blir stiv på 2-3 mnd i sollys. Kjøpe heller noe annet. Trenger ikke være dyrt, bare ikke biltema. 

Samme med skjøtene, kjøpte til genoaen og det var bare sorgen, gikk rett i søppla. 

Dog 2-3 år siden, så kan være andre boller nå, men jeg tar ikke sjangsen. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Helt enig med Taskeladden.  I et svakt øyeblikk kjøpte jeg et 10mm HMPE fall (gråsvart farge) med påsydd sjakkel på Biltema.   Tok bort syingen og spleiset inn sjakkelen.  Disse fallene strekker seg myyye , så ut som en strikk når jeg seilte i litt vind, så ble byttet etter 14 dager til fall fra Hjertmans.  Litt dyrere men verd pengene. 

77'en har vel originalt en md5 så vil tro det er 110s drev det er snakk om.  Mista du fremdriften så er det nok konen. Får tak i drev for ett par tusenlapper. Ny belg til 4k. kan du skru sjøl så e du på stell for 7-8k inkl olje og sink til drevet. Vedder på belgen er langt over tiden anyways. 

Bytte drev og belg er ikke hokus pokus om du har skrudd litt, bør være gjort på ett par dager med en kompis og pils. Eller 3 dager alene. 

110s drevene er vel så og si skuddsikker om de får litt kjærleik og service på regelmessig basis. 

Personlig hadde jeg heller bytta 10 drev enn å pusse opp en gammal seilbåt til. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Mb10a bensinmotor fra Volvo penta/marna og 100s drev. Alt av innredning er revet ut, og det meste av skrogtrekket. Sesongen ble til 1 tur og det var da jeg hentet båten. Tenker at arbeid og kostnader for å få båt som fungerer overstiger fornuften på en slik båt. 
Har begynt demontering og salg av deler via Finn og maxiklubben på fb.

Aloen har vp2002 og vp120 drev. 

frekar skrev 1 time siden:

Mb10a bensinmotor fra Volvo penta/marna og 100s drev. Alt av innredning er revet ut, og det meste av skrogtrekket. Sesongen ble til 1 tur og det var da jeg hentet båten. Tenker at arbeid og kostnader for å få båt som fungerer overstiger fornuften på en slik båt. 
Har begynt demontering og salg av deler via Finn og maxiklubben på fb.

Aloen har vp2002 og vp120 drev. 

Åfanken en av de eldste det da, då skjønner eg godt du ikke gidder. 
Bare å ignorere alt jeg skrev. :lol: 

disse var vel levert som halv fabrikat. sjekk gjerne kvaliteten på innredning, er det forseggjort og brukt tid på den? kjøp den.

en del var for raske med innredning og resten av båten. ikke alle hadde toalett og mange har påhengsmotor som ikke tar seg så flott ut akkurat. sjekk kjølbolter.

men det kan jo være at du har tenkt på det allerede 

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

• 1 måned senere...

Det finnes en mengde eldre båter som selges rimelig! Om det blir suksess avhenger av historien til båten (som man vet lite/ingen ting) om.  Så bør man helst være en smule selvhjulpen og kreativ, dårlig butikk å kjøpe bistand.  Kjøp en båt som vil være verdt å ta vare på! anerkjent båt er kanskje siden mulig å selge videre når den tid kommer

Prisen på denne aloen ble for høy i forhold til nødvendig arbeid, så droppet den. 

Ble etter mye om og men enig med meg selv om å heller legge tig og arbeid i å få min maxi 77 satt i stand slik jeg vil ha den og så bruke den. Føler markedet er uoversiktelig og mye av det som ligger der er "utenfor rekkevidde" nå som høst/vintervær råder langs kysten. 

frekar skrev for 7 timer siden:

Prisen på denne aloen ble for høy i forhold til nødvendig arbeid, så droppet den. 

Ble etter mye om og men enig med meg selv om å heller legge tig og arbeid i å få min maxi 77 satt i stand slik jeg vil ha den og så bruke den. Føler markedet er uoversiktelig og mye av det som ligger der er "utenfor rekkevidde" nå som høst/vintervær råder langs kysten. 

Håper på prosjekttråd!
Så det lå en overhalt md5 og ett 110s drev til salgs på finn.no i forrige uke, plug & play i maxien og du slipper bensin motoren :)

En ekstra lang tåler nok litt mer bølger ja, men er det bølger så er det ofte vind også. Det spørs litt hva slags bruk en ser for seg. En vanlig langstammet med vanlig propell kan være et greit kompromiss, hvis den også skal brukes som jollemotor. Min 4 hk gir 14 knop med en lettvekter i jolla, og 3 knop montert på badeplattformen på en 38' seilbåt.

Følte jeg ikke hadde god nok kontroll med påhenger for manøvrering i båthavna. Men er kanskje en treningssak. Vil uansett ha innenbordsmotor av flere årsaker så det er nok en prioritet å finne en brukbar løsning på det etterhvert.  Første prioritet blir å få kontroll på alt som er boltet gjennom skrog slik at alt er tett og så få malt og fikset litt interiør. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...